Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Pierwsza fotografia Hitlera - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
gituwa
mlodymuszkieter • 2019-09-18 19:32:07
czemu k u t a s a nie kutas
mlodymuszkieterm • 2019-09-18 19:33:27
XD
XD • 2019-09-18 18:11:06
ładnie
Tomek • 2019-09-18 17:42:03
nie
nie • 2019-09-18 16:19:19
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Wiersz pochodzi z tomu „Ludzie na moście” (1986). Zawiera opis typowej fotografii małego dziecka i towarzyszących życiu dziecka okoliczności: radości bliskich, dumy rodziców, odgadywania przyszłości słodkiego maleństwa. Jednak ten sielankowy rodzinny obrazek od samego początku burzy świadomość odbiorcy, że to „Bobo, aniołek, kruszyna, promyczek”, to największy morderca w dziejach ludzkości, Adolf Hitler.

Wiersz Szymborskiej to spojrzenie wstecz, ukazanie Adolfa Hitlera, kiedy miał zaledwie roczek i był po prostu dzieckiem. Dziś to nazwisko budzi najgorsze skojarzenia: zbrodniarz wojenny, winny śmierci milionów ludzi, dyktator, twórca nazizmu. Aż trudno uwierzyć, że tak jak każdy był kiedyś małym niewinnym brzdącem.

Sytuacja liryczna przedstawia się następująco: chłopiec kończy pierwszy rok życia, to uroczysta chwila, dlatego rodzice chcą ją uwiecznić na fotografii. Pierwsze urodziny są też okazją do odwiedzin bliskich osób, które zastanawiają się nad jego przyszłością. Można powiedzieć, że to typowa scenka rodzinna. Reakcje rodziców i krewnych są typowe, pełne czułości, zachwytu i ciekawości. Poetka buduje sielankowy nastrój, stosując liczne zdrobnienia, jakich używa się w stosunku

Polecamy również:

  • Wisława Szymborska, Żona Lota - analiza i interpretacja

    Wisława Szymborska nawiązuje w swoim wierszu do historii znanej ze Starego Testamentu, która opowiada  ucieczce rodziny Lota z Sodomy. Odsyła to czytelnika do dziejów dwóch miast – Sodomy i Gomory, które za swoje występki i nieposłuszeństwo wobec Bożych przykazań zostały... Więcej »

  • Wisława Szymborska, Psalm - analiza i interpretacja

    Wiersz Wisławy Szymborskiej reprezentuje lirykę bezpośrednią, poprzez użycie przez podmiot liryczny zwrotów w pierwszej osobie liczby mnogiej np. muszę czy poprzestanę. Podmiotem jest ktoś bliżej nieokreślony, kto snuje refleksję na temat boskich i ludzkich praw oraz porządku świata. Więcej »

  • Wisława Szymborska, Kobiety Rubensa - analiza i interpretacja

    Wiersz Wisławy Szymborskiej nawiązuje do twórczości flamandzkiego malarza Petera Rubensa – jego malarstwo jest dla podmiotu lirycznego przyczyna do rozważań na temat kobiecego ideału piękna. Więcej »

  • Nic dwa razy - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz „Nic dwa razy”, mający regularną budowę, regularne rymy i niewyszukane metafory, zbliża się formą do piosenki. Jego tematyka dotyczy miłości, przemijania i wartości życia, a więc bliższa jest jednak filozoficznym traktatom niż utworom popularnym. Nawiązania do filozofii są tu wyraźne, przede... Więcej »

  • Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja i analiza wiersza

    „Kot w pustym mieszkaniu” pochodzi z tomu „Koniec i początek” wydanego w 1993 roku, znalazł się również w zbiorze „Sto wierszy – sto pociech” z 1997 roku. Powstanie wiersza jest najprawdopodobniej związane ze śmiercią długoletniego partnera życiowego poetki, Kornela... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 3 =