Kobiety Rubensa - interpretacja i analiza wiersza

Utwór „Kobiety Rubensa” pochodzi z wydanego w 1962 roku tomu „Sól”. Genezę wiersza można łączyć z powojennym zainteresowaniem polskich twórców tradycją baroku. Oprócz Szymborskiej odwoływali się do niego Jarosław Marek Rymkiewicz, Stanisław Grochowiak czy Jerzy Harasymowicz. Owo zainteresowanie (które nadal jest żywe u współczesnych twórców), łączyło się także z ciągłym analizowaniem historii i próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego kultura baroku w efekcie doprowadziła do upadku Rzeczypospolitej w wieku XVII.

Analiza i interpretacja

Wiersz czyni przedmiotem namysłu cechy malarstwa barokowego. Autorka opisuje gust epoki, faworyzujący duże krągłe kształty, otyłe ciała i zmysłowość. Wiersz zbudowany jest na sytuacji narracyjnej. Podmiot liryczny dokonuje opisu zjawiska, a ze sposobu prezentacji tematu wiersza – malarstwa Rubensa – możemy wyciągnąć wnioski dotyczące stosunku podmiotu lirycznego do obranego zagadnienia. Opis jest wzbogacony o rozważania podmiotu na temat oglądanych przez niego obrazów.

Za podmiot liryczny należy uznać osobę przyglądającą się rubensowskim obrazom. Nie jest to bierny obserwator, ponieważ na bieżąco komentuje dostrzegane szczegóły, a przy tym zastanawia się nad zmiennością kanonów piękna. Właściwym przedmiotem lirycznym nie są więc tylko poszczególne obrazy barokowego twórcy, ale ludzkie upodobania.

Podmiot liryczny prezentuje nam charakterystyczne cechy kobiet z obrazów Rubensa. Są bujne, krągłe, tłuste, zmysłowe. Patrząc na nie ma się wrażenie nadmiaru, przesycenia cielesnością. Takie przedstawienia upodobali sobie malarze baroku, a szczególnie właśnie Rubens (dzisiaj mówi się nawet o rubensowskich kształtach).

W drugiej części wiersza barokowe kobiety skonfrontowane są z pięknościami innych epok, średniowiecza i współczesności. W tych okresach dominują całkowicie inne kanony piękna: kobiety powinny być przede wszystkim szczupłe. Barok odrzucił taki model, dlatego o chudych kobietach podmiot liryczny mówi, że w baroku były „wygnankami stylu”. I tu może zacząć się refleksja nad zmiennością gustów oraz przyczynami tego zjawiska. Pierwszym wnioskiem z tego namysłu będzie stwierdzenie, że piękno ciała jest rzeczą względną, determinowaną przez uwarunkowania epoki. Wpływają one na tych, którzy ustalają kanony, nie jest więc to nigdy sąd obiektywny i ustalony raz na zawsze.

Najważniejszym środkiem stylistycznym, na którym oparta jest większa część tekstu jest hiperbolizacja (wyolbrzymienie), czyli nagromadzenie pewnych elementów, dające wrażenie nadmiaru. W przypadku „Kobiet Rubensa” mamy jakby podwójną hiperbolizację, ponieważ gromadzi się dużą ilość określeń takich jak: rozdynione, nadmierne, podwojone, potrojone.

Polecamy również:

  • Wisława Szymborska, Żona Lota - analiza i interpretacja

    Wisława Szymborska nawiązuje w swoim wierszu do historii znanej ze Starego Testamentu, która opowiada  ucieczce rodziny Lota z Sodomy. Odsyła to czytelnika do dziejów dwóch miast – Sodomy i Gomory, które za swoje występki i nieposłuszeństwo wobec Bożych przykazań zostały... Więcej »

  • Wisława Szymborska, Psalm - analiza i interpretacja

    Wiersz Wisławy Szymborskiej reprezentuje lirykę bezpośrednią, poprzez użycie przez podmiot liryczny zwrotów w pierwszej osobie liczby mnogiej np. muszę czy poprzestanę. Podmiotem jest ktoś bliżej nieokreślony, kto snuje refleksję na temat boskich i ludzkich praw oraz porządku świata. Więcej »

  • Wisława Szymborska, Kobiety Rubensa - analiza i interpretacja

    Wiersz Wisławy Szymborskiej nawiązuje do twórczości flamandzkiego malarza Petera Rubensa – jego malarstwo jest dla podmiotu lirycznego przyczyna do rozważań na temat kobiecego ideału piękna. Więcej »

  • Nic dwa razy - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz „Nic dwa razy”, mający regularną budowę, regularne rymy i niewyszukane metafory, zbliża się formą do piosenki. Jego tematyka dotyczy miłości, przemijania i wartości życia, a więc bliższa jest jednak filozoficznym traktatom niż utworom popularnym. Nawiązania do filozofii są tu wyraźne, przede... Więcej »

  • Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja i analiza wiersza

    „Kot w pustym mieszkaniu” pochodzi z tomu „Koniec i początek” wydanego w 1993 roku, znalazł się również w zbiorze „Sto wierszy – sto pociech” z 1997 roku. Powstanie wiersza jest najprawdopodobniej związane ze śmiercią długoletniego partnera życiowego poetki, Kornela... Więcej »

Komentarze (2)
Wynik działania 3 + 2 =
gutret
2020-03-19 18:01:23
troche fajne a troche nie, nie jest to wnikliwa analiza a mama zawsze mi mowila, ze jak cos robic to calym sercem i ze mam juz 25 lat i powinnam sie z domu wyprowadzic
kicikici
2016-05-29 17:14:31
dzieki:)
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17
nadal nie umiem tego napisać
• 2024-06-04 10:48:42
Mógłby być jeszcze do tego cały utwór napisany.
• 2024-06-03 19:41:43