Komórka

Bardzo fajne, proste wyprowadzenie wzoru.
Eto Demerzel • 2019-07-15 07:25:47
jest git
jakubas kok • 2019-07-08 10:19:33
przydałyby się jeszcze daty
j • 2019-06-27 15:49:28
wolę określenie niewierzący w boga i objawienia, lub racjonalnie myślący. jest taka p...
bergo • 2019-06-22 15:18:51
Nie no ja sie zgadzam z państwem :s
Jakiś żul • 2019-06-22 06:43:06

Komórka jest podstawową jednostką budulcową i strukturalną każdego organizmu. Komórki mogą stanowić samodzielny organizm jednokomórkowy (bakterie, drożdze, pantofelek, euglena), lub być częścią skomplikowanego organizmu wielokomórkowego. Struktury komórkowej nie mają wirusy, dlatego nie mogą funkcjonować (nie wykazują żadnych oznak życia) poza komórkami żywicieli.

Budowa komórki

Wszystkie komórki mają podobny skład chemiczny. Zbudowane są ze związków organicznych (białek, lipidów, sacharydów i kwasów nukleinowych) i nieorganicznych (wody, soli mineralnych). Komórki posiadają materiał genetyczny, który jest przekazywany komórkom potomnym w czasie podziału komórki macierzystej.

Teoretycy komórki

Komórki odkrył Rober Hook w 1655 r., w czasie obserwacji fragmentu korka za pomocą skonstruowanego przez siebie mikroskopu.

Robert Hook Komórka
Robert Hook - odkrywca komórki

1838 roku powstała teoria komórkowej budowy organizmów roślinnych i zwierzęcych sformułowana przez niemieckich uczonych botanika Matthiasa Schleidena i zoologa Theodora Schwanna. Teoria ta została rozszerzona o stwierdzenie, że komórki nowe powstają w wyniku komórek już istniejących.

Matthias Schleiden Komórka Theodor Schwann Komórka