Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Trzy słowa najdziwniejsze - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
lubie kupcie
kupcia • 2019-12-13 10:31:41
3
21 • 2019-12-12 19:49:22
Jest błąd w treści na samym początku drugiej informacji na temat planet wewnętrznych,...
Xxd • 2019-12-12 18:54:28
Skomentuj tekst
Adam • 2019-12-12 15:03:55
Szkoda komentować...
Vaspov • 2019-12-12 14:21:30
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Wiersz pochodzi z tomu „Widok z ziarnkiem piasku” (1996) i – podobnie jak wiele innych z tego zbioru – stanowi pochylenie się nad zjawiskami z pozoru zwyczajnymi, które pod bacznym spojrzeniem poetki ujawniają swoje drugie oblicze.

Tak jest również z trzema słowami, używanymi często, na co dzień, w mowie potocznej i oficjalnej. Słowami, które uznalibyśmy za zupełnie zwykłe, natomiast Szymborska określa je jako „najdziwniejsze”.

Te najdziwniejsze słowa to: Przyszłość, Cisza i Nic, zapisywane tu wielką literą. Co w nich dziwnego? To, że określają „rzeczy”, których nie ma, których istnienie polega na niebycie. Cisza i Nic określają brak czegoś. Przyszłość natomiast – to, co dopiero ma nastąpić, a więc również nie istnieje. Paradoks polega na tym, że słowo określające niebyt, musi istnieć, pozostaje więc w ontologicznej sprzeczności ze swoim znaczeniem: „Kiedy wymawiam słowo Nic,/ stwarzam coś, co nie mieści się w żadnym niebycie”.

Podobnie jest z Ciszą – by ją nazwać, trzeba ją zniszczyć, skoro cisza to brak dźwięków. I choć istnieje słowo oznaczające przyszłość, wszystko, co o niej powiemy, momentalnie odchodzi w przeszłość. Z łatwością posługujemy się pojęciami, które wymykają się

Polecamy również:

  • Wisława Szymborska, Żona Lota - analiza i interpretacja

    Wisława Szymborska nawiązuje w swoim wierszu do historii znanej ze Starego Testamentu, która opowiada  ucieczce rodziny Lota z Sodomy. Odsyła to czytelnika do dziejów dwóch miast – Sodomy i Gomory, które za swoje występki i nieposłuszeństwo wobec Bożych przykazań zostały... Więcej »

  • Wisława Szymborska, Psalm - analiza i interpretacja

    Wiersz Wisławy Szymborskiej reprezentuje lirykę bezpośrednią, poprzez użycie przez podmiot liryczny zwrotów w pierwszej osobie liczby mnogiej np. muszę czy poprzestanę. Podmiotem jest ktoś bliżej nieokreślony, kto snuje refleksję na temat boskich i ludzkich praw oraz porządku świata. Więcej »

  • Wisława Szymborska, Kobiety Rubensa - analiza i interpretacja

    Wiersz Wisławy Szymborskiej nawiązuje do twórczości flamandzkiego malarza Petera Rubensa – jego malarstwo jest dla podmiotu lirycznego przyczyna do rozważań na temat kobiecego ideału piękna. Więcej »

  • Nic dwa razy - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz „Nic dwa razy”, mający regularną budowę, regularne rymy i niewyszukane metafory, zbliża się formą do piosenki. Jego tematyka dotyczy miłości, przemijania i wartości życia, a więc bliższa jest jednak filozoficznym traktatom niż utworom popularnym. Nawiązania do filozofii są tu wyraźne, przede... Więcej »

  • Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja i analiza wiersza

    „Kot w pustym mieszkaniu” pochodzi z tomu „Koniec i początek” wydanego w 1993 roku, znalazł się również w zbiorze „Sto wierszy – sto pociech” z 1997 roku. Powstanie wiersza jest najprawdopodobniej związane ze śmiercią długoletniego partnera życiowego poetki, Kornela... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 5 =