Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Cenzura w PRL - wpływ cenzury na literaturę - strona 3

Ostatnio komentowane
slabe
blablaa • 2019-12-10 18:11:31
pozdrawiam ciepło z wigilii
kluska a • 2019-12-06 14:12:20
Dzk
Serek • 2019-12-05 21:29:59
Spoko
Nauczyciel • 2019-12-04 15:35:14
w tekście są poważne błędy merytoryczne
Damian • 2019-12-04 10:25:25
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

owa wewnętrzna dyscyplina wpływała korzystnie na artystyczną wartość dzieła, pisarze nauczyli się bowiem posługiwać się językiem skondensowanym i wieloznacznym.

Niejednokrotnie autorzy sięgali po mowę ezopową, przemycając w swoich utworach treści opozycyjne czy niezgodne z oficjalną doktryną socjalizmu. Wykorzystywali zatem rozbudowany system aluzji lub sięgali po kostium historyczny, który stawał się maską współczesności. Przykładami tego typu zabiegów była np. proza Pawła Jasienicy, eseje Herberta (np. „Obrona templariuszy”) czy Jacka Bocheńskiego („Boski Juliusz”, „Nazo poeta”). Pisarze byli oczywiście zmuszeni opanować obowiązujący kodeks cenzury. Nie wolno było zatem pod żadnym pozorem krytykować władzy, manifestu PKWN, przyjaźni polsko-radzieckiej. Obowiązywała określona wersja historii, szczególnie prawdy o II Rzeczypospolitej i II wojnie światowej (utajenie informacji o Katyniu, zafałszowanie roli AK).

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 4 =