Poezja metafizyczna po 1945 r. - cechy, twórcy, przykłady

Poezja metafizyczna to taka odmiana poezji, która w centrum swoich zainteresowań stawia kwestie ostateczne. Najpełniejszy rozkwit owego nurtu miał miejsce w literaturze XVII wieku, gdzie poezja metafizyczna reprezentowana była przez angielskich „poetów jezior” (np. J. Donne, R. Crashaw, G. Herbert), w Polsce zaś przez Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego. Wspomniana tematyka jest jednak obecna również w poezji współczesnej.

Istota metafizyki sprowadza się do refleksji nad bytem, a dokładnie – nad jego ostatecznymi zasadami. Nurt ten koncentruje się zatem na ludzkich doświadczeniach, które rozpatrywane są z perspektywy kategorii transcendentalnych, takich jak: miłość, śmierć, przemijanie czy tajemnica cierpienia. Najważniejszą rolę w poezji metafizycznej odgrywają pojęcia Boga i wieczności, jednak nurt ten jest znacznie szerszy niż poezja stricte religijna.

Przedmiotem poetyckiej refleksji może stać się tu bowiem, na przykład, spekulacja na temat istnienia bądź nieistnienia Stwórcy, za którą nie stoi żadna deklaracja wiary. Tak dzieje się choćby w wierszu Tadeusza Różewicza pt.: „Bez”, opierającym się na nierozstrzygalnej antynomii: „życie bez Boga jest możliwe – życie bez Boga jest niemożliwe”.

Współczesna poezja metafizyczna nie wiąże się z konkretnym systemem religijnym ani nawet z postawą człowieka wierzącego. Zachowuje ona w tym względzie sporą uniwersalność. Odnosi się do ponadczasowych ludzkich przeżyć, w których człowiekowi dane jest przekroczenie fizycznego wymiaru własnej egzystencji. W literaturze polskiej do tradycji poezji XVII wieku nawiązuje przede wszystkim ksiądz Jan Twardowski. Jego twórczość wyrasta z fascynacji barokową poetyką, opierającą się na paradoksie i koncepcie. Paradoks (często o charakterze oksymoronu) staje się u Twardowskiego metodą ujawniania sensów metafizycznych, które pod pozorem absurdalnej sprzeczności ukrywają głęboką prawdę o człowieku i jego losie, na przykład: „(…) tu są tacy którzy się kochają/ i muszą się spotkać aby się ominąć” („Bliscy i oddaleni”), „i nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości/ czy pierwsza jest ostatnią czy ostatnia pierwszą” („Śpieszmy się kochać ludzi”), „Czy nie dziwi cię/ mądra niedoskonałość/ przypadek starannie przygotowany” („Ankieta”).

Metafizyczny charakter ma – oczywiście – cała poezja religijna, a więc m.in. twórczość: Kazimiery Iłłakowiczówny, Anny Kamieńskiej czy Karola Wojtyły. Wiersze o takiej tematyce można również odnaleźć u Czesława Miłosza, którego wizja świata jest silnie inspirowana filozofią świętego Tomasza z Akwinu, począwszy od tomu „Trzy zimy”, tematyka stricte metafizyczna dochodzi zaś u Miłosza do głosu w takich wierszach jak np. „Koniec świata” czy poemat „Traktat teologiczny”.

U Zbigniewa Herberta tematykę tę reprezentuje na przykład utwór „U wrót doliny”, u Tadeusza Nowaka pojawia się ona w „Psalmach, pacierzach i paciorkach”, a u Stanisława Barańczaka w „Widokówce z tego świata” czy też w poruszającym wierszu pt.: „Żeby w kwestii tej nocy była pełna jasność”, gdzie padają znamienne słowa skierowane do Boga: „(…) nie myśl, że nie jestem w stanie/ wierzyć, żeś jest; w to nie wierz: jestem”.

W najnowszej poezji nurt metafizyczny, wyraźnie nawiązujący do wzorca XVII-wiecznego, reprezentuje twórczość Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego (np. „Liber mortuorum”, „Przyczynek do nauki o nieistnieniu”) czy Piotra Michałowskiego („Rytmy albo wiersze na czas”). Ponadto, jak wskazuje Żaneta Nalewajk, w nowej poezji metafizyka pojawia się w formie swoistego pytania o metafizykę, jak u Dariusza Suski („Cała w piachu”) czy Tadeusza Dąbrowskiego („Czarny kwadrat”).

Polecamy również:

  • Turpizm - definicja, przykłady, autorzy

    Turpizm to zjawisko w polskiej poezji współczesnej, którego nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa „turpis”, znaczącego tyle co „szpetny, brzydki”. Polega on zatem na świadomym wykorzystywaniu elementów brzydoty w tekście poetyckim. Do owych elementów należą takie... Więcej »

  • Klasycyzm - Neoklasycyzm - definicja, cechy, przedstawiciele

    Neoklasycyzm to jeden z nurtów w polskiej poezji po 1956 roku, który charakteryzuje się światopoglądowo-estetycznym powrotem do tradycji. Poeci tworzący w obrębie tego prądu odwołują się do szeroko rozumianych wzorców artystycznych zaczerpniętych z przeszłości. Więcej »

  • Poezja lingwistyczna - definicja, cechy, przykłady

    Poezja lingwistyczna to nurt w obrębie polskiej liryki, który pojawia się pod koniec lat 50. XX wieku. Nawiązuje on do tradycji Awangardy Krakowskiej. W centrum tego nurtu znajduje się językowy eksperyment – lingwiści traktują słowo jako narzędzie docierania do znaczeń ukrytych i nieoczywistych Więcej »

  • Poezja konkretna - definicja, cechy, przykłady

    Poezja „konkretna”, jak podaje „Słownik terminów literackich”, wywodzi się ze zjawisk takich jak: dadaizm, futuryzm czy letryzm, opierających się na językowych eksperymentach. Nurt ten narodził się w latach 50. XX w. jednocześnie w Szwajcarii i w Brazylii, a pod koniec lat 60. dotarł... Więcej »

  • Poezja religijna po 1945 r. - cechy, twórcy, przykłady

    Liryka religijna w polskiej literaturze II połowy XX wieku wyrastała z tradycji dwudziestolecia. Nurt religijny międzywojnia miał wymiar silnie zintelektualizowany. Poezja Jerzego Lieberta, Wojciecha Bąka czy Kazimiery Iłłakowiczówny przedstawiała nie tylko emocjonalno-moralną wersję relacji człowieka z... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 1 =
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
.
• 2024-09-05 17:12:32
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33