Poezja lingwistyczna - definicja, cechy, przykłady

Poezja lingwistyczna to nurt w obrębie polskiej liryki, który pojawia się pod koniec lat 50. XX wieku. Nawiązuje on do tradycji Awangardy Krakowskiej.

W centrum tego nurtu znajduje się językowy eksperyment – lingwiści traktują słowo jako narzędzie docierania do znaczeń ukrytych i nieoczywistych. Szczególnie interesujące jest dla tej poezji rozbijanie utartych schematów językowych, powiedzeń czy konwencji stylistycznych. Lingwiści obnażają również paradoksy słowa, a także jego ograniczone możliwości w nazywaniu świata i oddawaniu prawdy o rzeczywistości. Ważną płaszczyzną penetrowaną przez ten nurt poetycki jest język kolokwialny i tkwiący w nim potencjał. Najistotniejszy zabieg w poezji lingwistycznej sprowadza się do tworzenia znaczących neologizmów, nie chodzi tu jednak jedynie o gry słowne pełniące funkcję estetyczno-rozrywkową, ale o budowanie swoistej filozofii języka i rzeczywistości.

Lingwiści konstruują swoje własne, niemal hermetyczne światy, które stanowią swoisty azyl, mogą być nawet wyrazem kontestacji tego, co realne. Szczególnie znaczący jest historyczny kontekst, w którym rodzi się ten nurt, czyli komunizm uniemożliwiający literaturze mówienie pełnym głosem. Poezja lingwistyczna niejednokrotnie czerpie swoje inspiracje właśnie z nowomowy obecnej w prasie, w przemówieniach partyjnych czy w telewizji, demaskując jej sztuczność i zakłamanie.

Jak zaznacza Stanisław Burkot, nurt lingwistyczny ma również bardziej ogólne motywacje, wynika z wojennego doświadczenia totalnej katastrofy świata i niemożności znalezienia dla niej odpowiednich słów.

Poezja lingwistyczna - przedstawiciele i przykłady

Jednym z najważniejszych przedstawicieli poezji lingwistycznej jest Miron Białoszewski, którego językowe pasje zapowiada już jego debiutancki tomik poetycki pt.: „Obroty rzeczy” (1956), szczególnie zaś dochodzą one do głosu w jego kolejnych książkach: „Rachunek zaściankowy”, „Mylne wzruszenia”, „Było i było”.

Innym ważnym twórcą tego nurtu jest Tymoteusz Karpowicz, który w swoich zbiorach („Gorzkie źródła”, „Kamienna muzyka”, „Znaki równania”, „W imię znaczenia”) tworzy ze słów świat zupełnie odmienny od świata realnego, skomplikowany i nieprzejrzysty. Warto również pamiętać o twórcach takich jak Zbigniew Bieńkowski („Trzy poematy”, „Liryki i poematy”) i Edward Balcerzan („Morze, pergamin i ty”, „Podwójne interlinie”, „Późny wiek”).

Nurt lingwistyczny miał wielkie znaczenie i oddziałał istotnie na poezję Nowej Fali, a więc: Stanisława Barańczaka, Adama Zagajewskiego, Ryszarda Krynickiego czy Juliana Kornhausera.

Polecamy również:

  • Turpizm - definicja, przykłady, autorzy

    Turpizm to zjawisko w polskiej poezji współczesnej, którego nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa „turpis”, znaczącego tyle co „szpetny, brzydki”. Polega on zatem na świadomym wykorzystywaniu elementów brzydoty w tekście poetyckim. Do owych elementów należą takie... Więcej »

  • Klasycyzm - Neoklasycyzm - definicja, cechy, przedstawiciele

    Neoklasycyzm to jeden z nurtów w polskiej poezji po 1956 roku, który charakteryzuje się światopoglądowo-estetycznym powrotem do tradycji. Poeci tworzący w obrębie tego prądu odwołują się do szeroko rozumianych wzorców artystycznych zaczerpniętych z przeszłości. Więcej »

  • Poezja konkretna - definicja, cechy, przykłady

    Poezja „konkretna”, jak podaje „Słownik terminów literackich”, wywodzi się ze zjawisk takich jak: dadaizm, futuryzm czy letryzm, opierających się na językowych eksperymentach. Nurt ten narodził się w latach 50. XX w. jednocześnie w Szwajcarii i w Brazylii, a pod koniec lat 60. dotarł... Więcej »

  • Poezja religijna po 1945 r. - cechy, twórcy, przykłady

    Liryka religijna w polskiej literaturze II połowy XX wieku wyrastała z tradycji dwudziestolecia. Nurt religijny międzywojnia miał wymiar silnie zintelektualizowany. Poezja Jerzego Lieberta, Wojciecha Bąka czy Kazimiery Iłłakowiczówny przedstawiała nie tylko emocjonalno-moralną wersję relacji człowieka z... Więcej »

  • Poezja erotyczna po 1945 r. - cechy, twórcy, przykłady

    Polska współczesna poezja erotyczna sygnowana jest przede wszystkim dwoma nazwiskami słynnych poetek: Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Haliny Poświatowskiej. Jasnorzewska, nazywana polską Safoną, w wybitny sposób wprowadziła do poezji subtelne kobiece przeżycia miłosne, a także problematykę ciała. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 1 =
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
.
• 2024-09-05 17:12:32
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33