Hiperrealizm - cechy, artyści, obrazy

Hiperrealizm (inaczej superrealizm lub fotorealizm) to kierunek w malarstwie XX wieku. Ukształtował się on w latach 60. w Stanach Zjednoczonych. Historia nurtu była krótka, trwała niewiele ponad dekadę, hiperrealizm właściwie wymarł pod koniec lat 70. Nazwa została stworzona przez Daniela Abadie. Najważniejsze wystawy sztuki fotorealistycznej miały miejsce w 1971 roku – Bienale de Paris oraz w 1972 roku – V Documenta w Kassel.

Sama nazwa kierunku odsyła do realizmu, a więc dążenia do wiernego odtworzenia rzeczywistości w sztuce. Mamy tu jednak do czynienie niejako z przerysowaniem tej tendencji (hiper), a więc ze swoistym perfekcjonizmem, polegającym na tym, że obraz ma niejako podwajać efekt realności, czynić go bardziej wyraźnym i wręcz narzucającym się odbiorcy. Stąd hiperrealizm to nie tylko technika malarska imitująca technikę fotografowania świata, ale także metoda podkreślająca znaczenie detalu: błysku szkła, głębi koloru, kształtu portretowanych przedmiotów. Hiperrealiści byli mistrzami produkowania „efektu realności”, potrafili z niebywałą precyzją oddać najmniejsze szczegóły świata.

Mauro David Crystal dish with melons
Mauro David Crystal dish with melons/ fot. www.documentabout.it/ING/fruttiera%20con%20meloni.htm (1999)

 

Ich sztuka, mimo że na początku wzbudziła ogromne zainteresowanie (wiązano ją z wpływami pop artu jako zainteresowania codziennością), po jakimś czasie została oskarżona przez krytyków o brak twórczej wizji. Hiperrealizm stał się synonimem doskonałego warsztatu technicznego i jednocześnie ideowej pustki. Ową osławioną metodą w malarstwie superrealistycznym było rzutowanie fotografii na płótno za pomocą specjalnego urządzenia projekcyjnego, tak zwanego epidiaskopu. Farby olejne, wykorzystywane w tradycyjnym malarstwie zostały zastąpione farbami akrylowymi, bardziej przydatnymi w tej technice.

Jednym z najsłynniejszych przedstawicieli hiperrealizmu był Richard Estes. Najczęstszymi motywami w jego pracach są miasta i samochody. Artysta skupiał się szczególnie na wszelkich zjawiskach świetlnych, odbiciach, efektach zwierciadlanych. Podobna motywika pojawiła się również w obrazach Dona Eddy’ego i Davida Parrisha. Duane Hanson z kolei koncentrował się na portretowaniu ludzkich postaci w codziennych sytuacjach (często podczas zakupów), szczególnie zaś interesował się mimiką ludzkiej twarzy, stąd często przedstawiał twarze w precyzyjnych zbliżeniach.

Inni znani twórcy hiperrealiści to: Audrey Flack, Ralph Goings, Robert Bechtle, Chuck Close.  W Europie są to np.: Jacques Bodin, Franz Gertsch.

Polecamy również:

  • Socrealizm - cechy, przedstawiciele, dzieła

    Socrealizm jest kierunkiem w sztuce współczesnej, którego podstawy zostały sformułowane w wyrazistej opozycji wobec nurtów awangardowych i który został zainicjowany w Związku Radzieckim w 1934 roku podczas Zjazdu Pisarzy Radzieckich w Moskwie. Więcej »

  • Postmodernizm w sztuce - cechy, przedstawiciele, dzieła

    Postmodernizm w sztuce jest bardzo ogólną nazwą dla wielu współczesnych zjawisk artystycznych, które zaistniały po epoce modernizmu. Ich istota polega na nieustannym odwoływaniu się do szeroko rozumianej sztuki nowoczesnej. Owo zjawisko sprowadza się do jednoczesnego polemizowania z modernizmem... Więcej »

  • Pop-art - cechy, przedstawiciele, przykłady

    Pop art (ang. popular art – sztuka popularna) to jeden z ważniejszych kierunków w sztuce II połowy XX wieku, który został zainicjowany w Wielkiej Brytanii, zaś szczególnie rozwinął się w Stanach Zjednoczonych w latach 60. Więcej »

  • Sztuka konceptualna (konceptualizm) - cechy, przedstawiciele, przykłady

    Konceptualizm (od łac. conceptus – pojęcie) – inaczej sztuka pojęciowa, zdematerializowana, postprzedmiotowa to jeden z kierunków w sztuce XX wieku, którego ideowym patronem był Marcel Duchamp jako wynalazca koncepcji „ready-mades”, przedmiotów użytkowych... Więcej »

  • Asamblaż - definicja, przykłady, twórcy

    Asamblaż (od fr. assemblage – zbieranie) to odmiana kolażu, która polega na stworzeniu artystycznej kompozycji z gotowych przedmiotów. Asamblaż ma formę przestrzenną, a elementy, które się na niego składają, mogą mieć charakter użytkowy lub mogą to być po prostu skrawki materiałów:... Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 4 + 1 =
tyu
2019-06-08 10:50:46
supcio
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17
nadal nie umiem tego napisać
• 2024-06-04 10:48:42
Mógłby być jeszcze do tego cały utwór napisany.
• 2024-06-03 19:41:43