Jackson Pollock urodził się w 1912 roku w Cody, w stanie Wyoming. Jego ojciec był farmerem, a potem także rządowym geodetą. W dzieciństwie Pollock wiele podróżował wraz z ojcem i poznawał kulturę rdzennych mieszkańców Ameryki.
W Kalifornii zapisał się do Manual Arts High School, skąd został jednak wyrzucony. Studiował w Nowym Jorku u Thomasa Harta Bentona w Art Students League of New York. Pracował dla WPA przy Federal Art Project.
Pollock przez większość życia walczył z chorobą alkoholową, którą chciał pokonać poddając się jungowskiej terapii u doktora Josepha Hendersona, a później u doktor Violet Staub de Laszlo. Jedną z form terapii było wyrażanie emocji w malarstwie (stąd niektóre obrazy można interpretować według klucza jungowskiego) oraz hipnoza.
W 1945 roku Pollock poślubił malarkę Lee Krasner, z którą zamieszkał na Long Island. Słynna kolekcjonerka sztuki Peggy Guggenheim wynajęła im drewniany domek wraz ze stodołą, który Pollock przekształcił w swoją pracownię.
Artysta zginął w 1956 roku w wypadku samochodowym, który spowodował prowadząc pod wpływem alkoholu.
Jackson Pollock - twórczość
Pollock to słynny malarz amerykański, przedstawiciel kierunku zwanego ekspresjonizmem abstrakcyjnym. Początkowe prace artysty miały charakter tradycyjny, przełom nastąpił w 1947 roku, kiedy malarz zmienił technikę artystyczną. Tworzył na płótnie rozłożonym na podłodze, zamienił farby olejne na materiały takie jak lakiery i emalie, a zamiast pędzla używał patyka czy puszki, z której farba wylewała się na płótno (tzw. action painting - malarstwo gestu). Metoda ta nawiązywała do prymitywnego malarstwa Indian.
Pollock rozpryskiwał farbę na płótnie, a także posługiwał się tak zwaną kompozycją overall, polegającą na eliminacji środka ciężkości, wokół którego koncentrowałyby się wszystkie elementy. Jego dzieła można było oglądać dzieło z dowolnej strony i perspektywy. W ten sposób powstawały obrazy ekspresyjne i spontaniczne, a także autotematyczne. Dzieło było tu bowiem dokumentem samego aktu tworzenia i jego kolejnych etapów. Co więcej, Pollock po namalowaniu obrazu obcinał go w dowolny sposób.
Przykłady jego słynnych dzieł to „Kompozycja 1(A)”, „Easter and the Totem”.