Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Pan od przyrody - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
Chcesz się bezpłatnie nauczyć języka angielskiego? Zgłoś się na kurs języka angiel...
Bezpłatne szkolenia • 2018-07-13 09:15:31
@Hasher To zależy już od tłumacza przekładu(Pisma zostały napisane w kilku językach ...
Hgfhfg • 2018-07-09 11:34:37
ok
andrzej duda • 2018-06-14 10:31:18
Super na spr.
Evogy • 2018-06-07 17:45:08
mega
Zuza • 2018-06-06 17:25:41
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Geneza

Wiersz jest wynikiem osobistych doświadczeń poety związanych z przeżywaniem rzeczywistości wojny. Wówczas wielu wartościowych ludzi zostało brutalnie zamordowanych. Okupanci szczególnie starali się zniszczyć polską inteligencję, dlatego takie grupy zawodowe jak nauczyciele czy wykładowcy uniwersyteccy w wyniku wojny poniosły ogromne straty, przede wszystkim z powodu śmierci wybitnych intelektualistów.

Sytuacja liryczna i podmiot liryczny

„Pan od przyrody” reprezentuje jednocześnie typ liryki narracyjnej oraz liryki wyznania. Opisywane zdarzenia są pretekstem dla wypowiedzenia przez podmiot własnych przemyśleń dotyczących poruszanych kwestii.

Podmiot liryczny prezentuje się w dwu przekrojach czasowych. Po pierwsze jako dorosły człowiek, który wypowiada się w czasie teraźniejszym, pod drugie jako dziecko postrzegające świat z właściwej mu perspektywy. Tematem wiersza jest osoba pana od przyrody i jej losy, które splatają się z historią kraju.

Interpretacja

Wiersz jest poświęcony osobie lubianego nauczyciela. Jest to z pewnością człowiek prawy i mądry, który próbuje przekazać swoim wychowankom wiedzę o świecie. Pierwsze dwa wersy nasuwają przypuszczenie, że możliwe, iż nie

Polecamy również:

  • Pan Cogito - interpretacja ogólna, opracowanie cyklu

    Zbigniew Herbert stworzył poetycką postać Pana Cogito na użytek swych wierszy podczas pobytu w USA – w 1971 roku. Tom poezji, zatytułowany „Pan Cogito”, powstał w tym samym roku (wydany w 1974 r.) i od tego czasu bohater wierszy stał się jednym z najważniejszych elementów poezji Herberta,... Więcej »

  • Potęga smaku - interpretacja i analiza wiersza

    Herbert napisał „Potęgę smaku” pod wpływem wniosków jakie wyciągał z obserwacji komunistycznej rzeczywistości. Z pewnością był przeciwny socrealistycznemu kierunkowi w sztuce, potem natomiast bardzo surowo, jak w prezentowanym wierszu, oceniał totalitarną rzeczywistość wypełnioną pustymi... Więcej »

  • Książka - interpretacja i analiza wiersza

    Tytułowa książka to Biblia. Takie jej określenie wskazuje – z jednej strony – na bezpośredni, familiarny stosunek autora do Pisma Świętego, któremu nie potrzeba do jej nazwania wzniosłych słów. Z drugiej strony – określenie „książka” podkreśla wyjątkowość tego dzieła.... Więcej »

  • Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza wiersza

    „Tren Fortynbrasa” pochodzi z tomu „Studium przedmiotu” wydanego w 1961 roku. Inspiracji do napisania utworu można dopatrywać się rzeczywistości lat 60. Komunistyczne państwo nieprzerwanie terroryzowało swoich obywateli od czasu zakończenia wojny. Więcej »

  • Sprawozdanie z raju - interpretacja i analiza wiersza

    „Sprawozdanie z raju” to utwór pełen ironii, którą uwypukla dysharmonia między stylem i treścią wypowiedzi, widoczna już w samym tytule. Wizja raju została ujęta w sposób sprawozdawczy. Jest to relacja na temat panujących w raju warunków, zapisana na wzór rządowych... Więcej »

Komentarze (1)
5 + 1 =
Komentarze
Kala • 2018-05-08 10:39:29
Uważam, że całe opracowanie jest swietnieza zrobione. Mam tylko jedno pytanie co do koncówki wiersza. Co oznacza "w pokojuszkole profesorskim na końcu korytarza liści" ( dwie ostatnie linijki utworu ) ? Ponieważ w interpretacji nie bylo mowy o końcu wiersza