Powojenna krytyka w okresie stalinizmu rozwijała się w obrębie dwóch głównych modeli. Pierwszym z nich był model oficjalny, a więc bełkot nowomowy i ogólników, drugi z nich stanowił natomiast wzorzec krytyki operującej językiem fachowym, wręcz hermetycznym, który dość skutecznie opierał się zgubnym skutkom socrealizmu.
Najważniejszymi ośrodkami toczonych dyskusji były „Tygodnik Powszechny” Jerzego Turowicza, „Twórczość” redagowana przez Kazimierza Wykę, a następnie związana z obozem władzy „Kuźnica”. Najbardziej istotne spory tego okresu dotyczyły np. pisarstwa Josepha Conrada. Dyskusję te zapoczątkował Jan Kott w artykułach takich, jak „O laickim tragizmie (Conrad i Malraux)” czy „Historia miarą człowieka”. Inną ważną debatą była dyskusja o realizmie. Można tu wymienić np. słynny artykuł Wyki „Tragiczność, drwina, realizm”.
Tymczasem październikowa odwilż dała szansę zaistnienia „młodej krytyce”. Należy tu wymienić przede wszystkim krakowską szkołę krytyki pod wodzą profesora Kazimierza Wyki, z której wywodzili się Jan Błoński, Ludwik Flaszen i Andrzej Kijowski i Konstanty Puzyna.
To oni stali się głównymi kontestatorami socrealizmu, atakowali literaturę okresu stalinizmu i ogłaszali ich ideowe bankructwo. Można tu wymienić artykuły takie jak „O trudnym kunszcie womitowania” Ludwika Flaszena czy „Za pięć dwunasta” Jana Błońskiego. W tym nurcie była również utrzymana książka krytyczna Artura Sandauera („Poeci trzech pokoleń”). Ważniejsze szkice krytyczne Błońskiego to również tomy „Zmiana warty” czy „Odmarsz”. Flaszen z kolei zaczął się specjalizować w krytyce teatralnej („Cyrograf”, „Teatr skazany na magię”), podobnie jak Puzyna („Burzliwa pogoda”, „Syntezy za trzy grosze”). Andrzej Kijowski był natomiast autorem trafnych rozpoznań głównie w dziedzinie prozy („Różowe i czarne”, „Miniatury krytyczne”, „Sezon w Paryżu”, „Szósta dekada”).
Dla pokolenia „Współczesności” kluczowe znaczenia miała krytyka Jacka Łukasiewicza („Szczaciarze i bohaterowie”), Jerzego Kwiatkowskiego („Klucze do wyobraźni, „Wizja przeciw równaniu”) czy Kazimierza Wyki („Rzecz wyobraźni”). Ważnym krytykiem młodszego pokolenia, który zasłynął z komentowania pisarstwa Stanisława Lema jest Jerzy Jarzębski. Jest on również jednym z najważniejszych krytyków najnowszej prozy („W Polsce, czyli wszędzie. Szkice o polskiej prozie współczesnej”, „Apetyt na Przemianę. Notatki o prozie współczesnej”), podobnie jak Przemysław Czapliński. („Ślady przełomu”, „Ruchome marginesy”)
Należy również wspomnieć o takich krytykach, jak Krzysztof Uniłowski („Koloniści i koczownicy”), Maciej Urbanowski („Dezerterzy i żołnierze”) czy Dariusz Nowacki.
Powojenna krytyka literacka - opracowanie
Polecamy również:
-
Umberto Eco - biografia, twórczość, poglądy
Umberto Eco (ur. 05.01.1932) – włoski pisarz, filozof, semiotyk, mediewista. Urodził się w Aleksandrii. W młodości pomimo sprzeciwu ojca (który przeznaczył syna do zawodu prawnika) postanowił wstąpić na Uniwersytet w Turynie, by studiować średniowieczną filozofię i literaturę. Więcej »
-
Éric-Emmanuel Schmitt - biografia i twórczość
Éric-Emmanuel Schmitt jest francuskim pisarzem - dramaturgiem, eseistą, powieściopisarzem. Urodził się 28 marca 1960 w Sainte-Foy-lès-Lyon. Z wykształcenia jest filozofem - w latach 1980-1985 uczęszczał École normale supérieure, elitarnej francuskiej uczelni.... Więcej »
-
Andrzej Sapkowski - biografia, książki, nargrody
Andrzej Sapkowski - jeden z najpopularniejszych polskich twórców fantasy. Znany przede wszystkim jako autor bestselerowej sagi o Wiedźminie opowiadającej historię Geralta z Rivii. Więcej »
-
Barbara Kosmowska
Barbara Kosmowska (ur. w 1958 r.) - polska powieściopisarka, autorka ksiażek dla dorosłych i młodzeży. Więcej »
-
Zygmunt Kubiak - biografia, twórczość
Zygmunt Kubiak (1929-2004) – polski pisarz, eseista, tłumacz, historyk literatury, znawca historii i literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Interesował się również literaturą staropolską i angielską poezją romantyczną. Samodzielnie nauczył się greki. Debiutował w wieku 17 lat w „Młodej... Więcej »