Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Zniewolony umysł - streszczenie i opracowanie - strona 4

dzieje jakieś prowincji wielkiego „Imperium”, zarządzanej przez „Centrum”, które wydaje edykty. Działalność wszelkich instytucji jest absurdalna, niejasna i niepojęta. Pierwszym zadaniem nowej władzy jest podporządkowanie sobie elity intelektualnej, zaangażowanie jej w krzewienie „Nowej Wiary”.

Pisarz trafnie uchwycił mechanizmy rodzenia się i rozwijania totalitaryzmu. Prawo w tej rzeczywistości jest narzędziem w rękach rządzących, przepisy celowo formułowane są w sposób niejasny, by móc interpretować je zależnie od interesu Partii. Rozwinięta biurokracja utrudnia obywatelom dochodzenie swoich racji.

Proces tworzenia „nowego człowieka” zmierza do ujarzmienia wszelkich przejawów indywidualizmu i wolnej myśli i uczynienia jednostki posłuszną i bezwolną. „Nowy człowiek”

(…) myśli (…) i reaguje tak jak inni, jest skromny, pracowity, zadowala się tym, co ofiaruje mu państwo, prywatne życie ogranicza do nocy spędzanych w domu, poza tym przebywa zawsze wśród swoich kolegów - w pracy i w zabawie. Obserwuje starannie swoje otoczenie i donosi władzom o wszelkich myślach i uczynkach swoich współtowarzyszy (…).

Zniewolenie umysłu to właśnie ostateczny cel totalitaryzmu – nie chodzi tylko o posiadanie władzy nad zachowaniami ludzi, ale też nad ich myślami i uczuciami. Dlatego – paradoksalnie – to własnych obywateli traktuje się jak wrogów. Ludziom żyjącym na zachodzie Europy taka wizja może wydawać się absurdalna:

(…) Mieszkaniec krajów Zachodu nie zdaje sobie zupełnie sprawy z tego, że miliony jego bliźnich, na zewnątrz zdawałoby się mniej czy bardziej do niego podobnych, przebywają w świecie równie dla niego fantastycznym jak świat mieszkańców Marsa (…).

Zobacz również

  • Który skrzywdziłeś - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz powstał na emigracji, w roku 1950. Przewrotnie wykorzystując formę stosowaną często w poezji panegirycznej (regularny jedenastozgłoskowiec, specyficzne słownictwo, podniosły nastrój i bezpośredni zwrot do adresata), Miłosz napisał utwór, który nie jest w żadnym momencie pochwałą, ale bezpośrednim ostrzeże...

    Więcej
  • Dar - interpretacja i środki stylistyczne w wierszu

    Tytuł wiersza Czesława Miłosza jest bardzo znaczący. Skoro stan doświadczany przez podmiot jest darem, oznacza to, iż wydarzenie to wyróżnia się swoją szczególnością – znaczeniem, drogocennością. odmiot liryczny wyznaje, że pracował w ogrodzie. Nie jest to miejsce przypadkowe.

    Więcej
  • Zaklęcie - interpretacja i analiza wiersza

    Miłosz pisał „Zaklęcie” na emigracji, w Stanach Zjednoczonych. Utwór jest swoistą przemową przypisującą rozumowi najznakomitsze zalety. To liryka pośrednia opisowa.

    Więcej
  • Tak mało - interpretacja i analiza wiersza

    „Tak mało” to wyznanie człowieka doświadczonego, który ma poczucie, że jego życie dobiega końca. Wiersz jest rodzajem podsumowania i rozrachunku z własnym życiem. Dominuje tu poczucie przemijania, podkreślane przez powtórzenia słów: „krótkie”, „tak mało”.

    Więcej
  • Piosenka o porcelanie - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz pochodzi z roku 1947 i powstał w Stanach Zjednoczonych, kiedy artysta przebywał na emigracji. Wbrew temu, co zapowiada tytuł, utwór nie porusza lekkiej i przyjemnej tematyki, poświęcony jest bowiem refleksji na temat wojennych zniszczeń.

    Więcej

Losowe zadania

  • Regiony i krainy historyczno-geograficzne

    Przyporządkuj podane nazwy krain historyczno-geograficznych i regionów (1-6) do podanych państw (A-F), na terenie których się znajdują. 1. Andaluzja 2. Besarabia 3. Bretania 4. Kalabria 5. Kornwalia 6. Turyngia   A. Francja B. Hiszpania C. Mołdawia D. Niemcy E. Wielka Brytania F. Włochy

    0 Odpowiedz Więcej
  • Podkreśl podmioty w zdaniach i rozpoznaj ich rodzaje.

    Podkreśl podmioty w zdaniach i rozpoznaj ich rodzaje. Agnieszka jest dobrą uczenicą. Usiadła na krześle. Nie ma mleka. Jestem z siebie zadowolona. Zabraknie nam dziś wody. Ona lubi rzodkiewkę. Oskar nienawidzi pierogów. Zabiorę cię w podróż. Wciąż przybywa śmieci. Konrad zjadł wszystkie orzeszki.

    0 Odpowiedz Więcej
  • Oblicz stężenie molowe mieszaniny KOH i NaOH w roztworze

    400 cm3 roztworu otrzymano w wyniku rozpuszczenia w wodzie 20g  mieszaniny wodorotlenku sodu i potasu w stosunku molowym 2:3. Oblicz stężenie molowe NaOH i KOH w takim roztworze. Przyjmij następujące masy atomowe: MNa = 23u, MH = 1u, MO = 16u, MK = 39u, zaś wynik podaj z dokładnością do 2. miejsca po przecinku.

    0 Odpowiedz Więcej
  • Zapisz równania reakcji, o których mowa w treści zadania

    Bezbarwny gazowy produkt reakcji miedzi z rozcieńczonym kwasem azotowym(V) zmieszano z powietrzem. Powstały gazowy produkt przepuszczono przez naczynie z wodą. Zapisz równania reakcji, o których mowa w opisie doświadczenia. Nazwij ostatnią reakcję.

    0 Odpowiedz Więcej
  • Niedobór witamin

    Poniżej podano szereg chorób wywołanych niedoborem witamin. Dopisz do nich nazwy tych witamin. szkorbut - __________ kurza ślepota - __________ krzywica - __________ choroba beri-beri - __________

    0 Odpowiedz Więcej
Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 5 =
Ostatnio komentowane
Porównanie homeryckie - Kowalski pierdzi jak świnia
Wojtek • 2020-04-05 15:09:57
0
0 • 2020-04-05 12:12:02
fajne
test • 2020-04-05 09:12:48
uwu
uwu • 2020-04-05 09:10:20
hi
AJMI • 2020-04-05 07:57:58