Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Skarga umierającego - opracowanie (autor, czas powstania, motywy)

Ostatnio komentowane
On miał zdecydowanie racje, szanuje
Wiktor Roznoch • 2019-12-15 19:57:20
rww
rr • 2019-12-14 11:15:29
lubie kupcie
kupcia • 2019-12-13 10:31:41
3
21 • 2019-12-12 19:49:22
Jest błąd w treści na samym początku drugiej informacji na temat planet wewnętrznych,...
Xxd • 2019-12-12 18:54:28
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Geneza „Skargi umierającego”

„Skarga umierającego” jest najprawdopodobniej polskim przekładem czeskiej pieśni „O rozdzieleniu duszy z ciałem” (ok. 1422). Do współczesności zachowały się dwa przekazy tego dzieła: płocki (1463) oraz wrocławski (1461-1470). Pierwszy z nich ma formę pieśni skomponowanej jako abecedariusz (kolejne strofy rozpoczynają się od następujących po sobie liter alfabetu), natomiast drugi został zaadaptowany do potrzeb widowiska scenicznego (naprzemiennie wypowiadane kwestie, didaskalia). Najpewniej był on wystawiany w czasie obrzędów pogrzebowych. Do obydwu wersji tekstu dołączono później średniowieczną pieśń „Dusza z ciała wyleciała”.

Płocka wersja „Skargi umierającego” została spisana najprawdopodobniej przez Dawida z Mirzyńca. O wrocławskim wydaniu wiadomo jeszcze mniej. Obydwa teksty różnią się pod względem językowym (występują w nich odmienne regionalizmy), co wskazywałoby na to, że miały różnych autorów.

Motywy w „Skardze umierającego”

Motywy wanitatywne

„Skarga umierającego” wpisuje się w nurt literatury wanitatywnej (od łacińskiego „vanitas” – marność; termin ten powstał dopiero w baroku). Dzieło to, przedstawiając cierpienie konającego, jego przemyślenia

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 3 =