Turpizm w poezji Stanisława Grochowiaka - opracowanie

Określenie „turpizm” zostało po raz pierwszy użyte przez Juliana Przybosia w wierszu „Oda do turpistów”, w którym oskarżył on autorów – m.in. Stanisława Grochowiaka, Tadeusza Różewicza, Mirona Białoszewskiego – o epatowanie brzydotą w twórczości. Grochowiak odpowiedział polemicznie na zarzuty Przybosia między innymi w wierszach: „Introdukcja” i „Czyści”, a także w eseju „Turpizm – realizm – mistycyzm, wydrukowanym na łamach „Współczesności” w 1963 roku.

Turpizm (od łac. turpis – brzydki) to projekt pewnego rodzaju estetyki, która wbrew przyjętemu kanonowi postrzega brzydotę i ułomność jako formy piękna, a przynajmniej widzi w nich przedmiot estetyczny. Grochowiak – jako turpista – uznaje, że niedoskonałość świata i wszystkich jego elementów (również człowieka) jest tak samo godna sztuki wysokiej jak to, co piękne i posiadające idealne proporcje. Postawę taką można zaobserwować we wszystkich jego poetyckich tomach, od „Ballady rycerskiej” po „Bilard”.

Według poety, to właśnie kalectwo i swoiste wybrakowanie stanowi prawdziwą naturę rzeczywistości. Idealne piękno nie istnieje, stanowi jedynie wyobrażenie lub artystyczną kreację. Natura jest niedoskonała, dysharmonijna, rozbita, a człowiek jest nade wszystko cierpiącym ciałem, które nie może uwolnić się od swojej własnej powłoki. Turpizm to zatem pewna forma realizmu.

Turpizm Grochowiaka, jak wskazuje on w swoim eseju, stanowi wyraźną polemikę z mitami awangardowymi – przeświadczeniem, że poezja powinna stanowić idealną, piękną konstrukcję, a rozum jest podstawą ludzkiej cywilizacji. Wyrasta on również z opozycji wobec estetyki socrealizmu, a więc zafałszowania słowa i obrazu świata. Dzięki odwadze zmierzenia się z brzydotą i kalectwem, człowiek może je oswoić i zaakceptować, zdaje się mówić Grochowiak. Przede wszystkim może zaś zaakceptować własną kruchość i śmierć, która w jednym z wierszy poety jawi się jako „czułe rozbieranie do snu”.

Ponadto, turpizm ma w tej poezji znaczenie etyczne, jest „mizerabilizmem”, a więc postawą współczującą wobec niedoskonałości i cierpienia. Znajduje ona wyraz w licznych zdrobnieniach, które wywołują makabryczne skojarzenia, np.: „trumienka”, „cmentarzyk”, „kosteczka”.

Jednocześnie estetykę tę osadza Grochowiak w tradycji i kulturze. Odwołuje się zwłaszcza do średniowiecza i baroku, nie tylko w sensie literackim, ale sięga również do malarstwa Rembrandta, Pietera Bruegla czy Hieronima Boscha. Jego poezję przenika zatem klasycystyczna w swojej naturze stylizacja. Nieobcy jest mu też walor groteski, stąd często odwołuje się np. do Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Bolesława Leśmiana.

Polecamy również:

  • Płonąca żyrafa - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz Stanisława Grochowiaka „Płonąca żyrafa” z tomu „Menuet z pogrzebaczem” (1958) przyjmuje postać ekfrazy, czyli poetyckiego opisu słynnego obrazu Salvadora Dalego pod tym samym tytułem. Poeta interpretuje surrealistyczne dzieło jako swoisty manifest antyestetyki – sztuki... Więcej »

  • Rozmowa o poezji - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz Stanisława Grochowiaka „Rozmowa o poezji” z tomu „Menuet z pogrzebaczem” (1958) jest tekstem autotematycznym, w którym podejmuje się rozważanie nad istotą samej poezji. Więcej »

  • Święty Szymon Słupnik - interpretacja i analiza wiersza

    „Święty Szymon Słupnik” to wiersz Stanisława Grochowiaka pochodzący z tomu „Ballada rycerska” (1956). Utwór, jak wskazuje tytuł książki poetyckiej Grochowiaka, jest stylizowany na średniowieczną balladę rycerską. Tematyka wiersza oscyluje wokół światopoglądu średniowiecznego,... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 1 =
Ostatnio komentowane
ss
• 2025-02-04 15:03:47
W planie wydarzeń punkt 1 i 2 powinny być zamienione miejscami.
• 2025-01-29 19:30:27
Jest tu zawarte wiele niezbędnych oraz interesujących informacji o twórcy i artyście jakim...
• 2025-01-26 10:13:01
To ja ola
• 2025-01-20 14:10:30
bardzo się przyda na ściągi na kartkówki
• 2025-01-16 13:41:59