Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Zniewolony umysł - streszczenie i opracowanie - strona 3

się intelektualistów do zmieniających się warunków życia.

Charakterystyczne dla paraboli jest także uproszenie kreacji bohaterów. Autor skupił się na tych cechach, które można uogólnić, tak, by tworzyły one pewien schemat, exemplum. Bohaterowie Miłosza są więc jednoznaczni i nie posiadają indywidualnych cech osobowych. Dzięki temu utwór staje się uniwersalnym studium na temat postaw wobec absolutyzmu i zniewolenia.

Jak przyznał sam autor: „(…) Polska była tylko materiałem przykładowym. Ale w moim zamierzeniu chodziło o pokazanie fenomenu światowego, nie lokalnego, polskiego. Polska to tylko egzemplifikuje (...)”.

Biorąc pod uwagę głosy odbiorców, tak właśnie się stało. Na przykład dla Karla Jaspersa „Zniewolony umysł” to dzieło o wymowie moralnej, będące głosem sumienia wołającym o zachowanie podstawowych wartości. Dla Witolda Gombrowicza to z kolei dowód na to, że „człowiek może zrobić wszystko z drugim człowiekiem”.

W Polsce odczytano dzieło jednoznacznie – jako komentarz do aktualnej rzeczywistości społeczno-politycznej. W tym kontekście „Zniewolony umysł” stanowił ukazanie procesów indoktrynacji obywateli przez komunistyczną propagandę na przełomie lat 40. i 50.

Miłosz ukazywał

Zobacz również

  • Który skrzywdziłeś - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz powstał na emigracji, w roku 1950. Przewrotnie wykorzystując formę stosowaną często w poezji panegirycznej (regularny jedenastozgłoskowiec, specyficzne słownictwo, podniosły nastrój i bezpośredni zwrot do adresata), Miłosz napisał utwór, który nie jest w żadnym momencie pochwałą, ale bezpośrednim ostrzeże...

    Więcej
  • Dar - interpretacja i środki stylistyczne w wierszu

    Tytuł wiersza Czesława Miłosza jest bardzo znaczący. Skoro stan doświadczany przez podmiot jest darem, oznacza to, iż wydarzenie to wyróżnia się swoją szczególnością – znaczeniem, drogocennością. odmiot liryczny wyznaje, że pracował w ogrodzie. Nie jest to miejsce przypadkowe.

    Więcej
  • Zaklęcie - interpretacja i analiza wiersza

    Miłosz pisał „Zaklęcie” na emigracji, w Stanach Zjednoczonych. Utwór jest swoistą przemową przypisującą rozumowi najznakomitsze zalety. To liryka pośrednia opisowa.

    Więcej
  • Tak mało - interpretacja i analiza wiersza

    „Tak mało” to wyznanie człowieka doświadczonego, który ma poczucie, że jego życie dobiega końca. Wiersz jest rodzajem podsumowania i rozrachunku z własnym życiem. Dominuje tu poczucie przemijania, podkreślane przez powtórzenia słów: „krótkie”, „tak mało”.

    Więcej
  • Piosenka o porcelanie - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz pochodzi z roku 1947 i powstał w Stanach Zjednoczonych, kiedy artysta przebywał na emigracji. Wbrew temu, co zapowiada tytuł, utwór nie porusza lekkiej i przyjemnej tematyki, poświęcony jest bowiem refleksji na temat wojennych zniszczeń.

    Więcej

Losowe zadania

  • Zaproszenie

    Napisz zaproszenie na swoje urodziny dla kolegi lub koleżanki.

    0 Odpowiedz Więcej
  • Bryza morska i lądowa

    Na poniższym rysunku schematycznym oznacz (grotem strzałki) kierunki cyrkulacji powietrza w ciągu dnia oraz w ciągu nocy, pomiędzy powierzchnią morską i lądową. Ponadto w miejscu kółek wpisz, gdzie w danej porze doby znajdują się ośrodki niżowe (niż) i wyżowe (wyż).   Rysunek 1. Schemat cyrkulacji powietrza pomiędz...

    0 Odpowiedz Więcej
  • Przymiotnik - przypadek, liczba, rodzaj

    Podaj przypadek, liczbę i rodzaj podanych przymiotników. groźnym psem wścibskich sąsiadach pięknemu kwiatowi wysokiego mężczyzny  miłą babcię Trudne zadania Pomocnym uczennicom Wysportowana dziewczyna Długą podróżą Smaczne obiady

    0 Odpowiedz Więcej
  • Wykrywanie tłuszczu w roślinach

    Uczniowie mieli za zadanie określić, w którym z 3 przygotowanych materiałów roślinnych (ziarna fasoli, ziarniaki żyta, nasiona lnu), znajduje się tłuszcz. Do dyspozycji otrzymali wskaźniki: Sudan III, płyn Lugola i ninhydrynę. Którego z tych wskaźników uczniowie powinni użyć? W którym materiale rośli...

    0 Odpowiedz Więcej
  • Przeanalizuj przeprowadzone doświadczenie i zapisz równania reakcji

    Przeprowadzono doświadczenie zgodnie z poniższym opisem: do roztworu chlorku żelaza (II) dodano wodny roztwór wodorotlenku sodu. Następnie do otrzymanej mieszaniny dodano perhydrol (30% H2O2). Opisz co zaobserwowano dla każdej reakcji, następnie zapisz w formie jonowej skróconej 1 etap reakcji, oraz w formie cząsteczkowej 2 eta...

    0 Odpowiedz Więcej
Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 4 =
Ostatnio komentowane
Porównanie homeryckie - Kowalski pierdzi jak świnia
Wojtek • 2020-04-05 15:09:57
0
0 • 2020-04-05 12:12:02
fajne
test • 2020-04-05 09:12:48
uwu
uwu • 2020-04-05 09:10:20
hi
AJMI • 2020-04-05 07:57:58