Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Podłogo błogosław - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
polecam ;)
Anonim • 2018-12-18 18:43:06
XDXDXDXDXDXDXD ale kłamstfa ja pierdzule XDXDXDDDDXDDDD
ssss • 2018-12-18 13:02:13
Mogę się mylić ale wydaje mnie się że było więcej osób ...?
Anonim • 2018-12-17 20:40:34
3 dodCI 1 to 4 hA ha ja to umiem noby
krawensznik • 2018-12-17 20:33:16
penissssss
adam noakowski • 2018-12-17 19:59:58
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Podłogo błogosław”, wiersz Mirona Białoszewskiego pochodzący z tomu „Obroty rzeczy” (1956), stanowi wyrazisty przykład poezji przedmiotu, gdzie uwaga autora skupia się na sferze profanum urastającej do rangi sakralnej. Jest to jednocześnie wiersz o potędze sztuki, która posiada moc magiczną i za pomocą słowa oraz nieskrępowanej wyobraźni może przemienić świat.

Tytuł utworu wskazuje na modlitewną stylizację tekstu. Podłoga staje się tu obiektem uwielbienia, ponadto przypisuje się jej przymioty boskie.

Burak, kartofle, podłoga - zgrana orkiestra w „Podłogo błogosław”

Podłoga – ze względu na swoje usytuowanie przestrzenne: dół, ziemia, coś, co znajduje się pod nogami – jest symbolem tego, co najbardziej pospolite („przyziemne”). Z tego powodu do porządku podłogi przynależą również wymieniane przez poetę warzywa: burak i kartofel. Wszystkie trzy jakości zostają przeciwstawione w wierszu tym przynależnym do sfery sztuki wysokiej – muzyki.

Burak zostaje zestawiony z fisharmonią, kartofel z fletem, a podłoga z „o-gamą”. Zestawienie to nie jest przypadkowe, rządzi nim określony porządek. Poeta dostrzega mianowicie podobieństwa wizualne lub brzmieniowe; te ostatnie wynikają z faktu, że

Polecamy również:

  • Pamiętnik z powstania warszawskiego - streszczenie

    „Pamiętnik” rozpoczyna się 1 sierpnia 1944 roku, w dzień „Święta Słoneczników”. Główny bohater wychodzi ze swojego mieszkania w Warszawie przy ulicy Chłodnej 40. Trwa wojna. Akcja przenosi się do roku 1967. Wiadomo już, że autor przeżył wojnę, a jego pamiętnik zawiera... Więcej »

  • Karuzela z Madonnami - interpretacja i analiza wiersza

    „Karuzela z Madonnami” to wiersz Białoszewskiego, pochodzący z debiutanckiego tomu poety pt.: „Obroty rzeczy”. Jak w większości tekstów umieszczonych w tym zbiorze, centralnym problemem jest tu metamorfoza rzeczywistości – rekwizyty będące częścią realnego świata, ulegają... Więcej »

  • Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza wiersza

    „Szare eminencje zachwytu” to wiersz napisany w 1952 roku, można więc powiedzieć, że zwiastuje on tendencje artystyczne charakterystyczne dla debiutanckiego tomu poetyckiego Mirona Białoszewskiego, „Obroty rzeczy”. Głównym tematem tekstu są prozaiczne rekwizyty codzienności: łyżka... Więcej »

  • Namuzowywanie - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz „Namuzowywanie” pochodzi z tomu „Mylne wzruszenia” (1959), a więc z książki poetyckiej, w której Miron Białoszewski ostatecznie obrał lingwistyczną grę jako główną metodę dla swojej twórczości. Więcej »

  • Miron Białoszewski Wywiad - interpretacja i analiza wiersza

    „Wywiad” to wiersz pochodzący z tomu „Oho” (1985), a więc z późnego okresu pisarstwa Mirona Białoszewskiego. Mamy tu do czynienia z pewną zmianą w porównaniu do poprzednich etapów twórczości poety. O ile debiut Białoszewskiego („Obroty rzeczy”) był... Więcej »

Komentarze (0)
2 + 1 =