Powojenna literatura amerykańska to oczywiście wielkie nazwiska prozaików i dramaturgów, którzy rozpoczęli swoją twórczość jeszcze w okresie XX-lecia międzywojennego. Na wczesne lata 50. przypada ostatni etap twórczości Eugene O’ Neilla, którego „Zimna śmierć nadchodzi” miała premierę w 1946 roku.
William Faulkner w 1949 roku dostał Literacką Nagrodę Nobla. Po wojnie kontynuował swoją wielką, psychologiczną prozę utrzymaną w konwencji niekończącego się strumienia świadomości. Piewca amerykańskiego Południa wydał między innymi powieści: „Intruz”, „Requiem dla zakonnicy”, „Wielki las” czy „Rezydencja”. W jego prozie uderza fatalizm, który staje się sposobem połączenia przeszłości i przyszłości. Człowiek w świecie Faulknera jest zawsze skazany na samotność i cierpienie, a często też zamknięcie w rzeczywistości własnego obłędu. Zło dosięga istotę ludzką niezależnie od jej pragnień i dążeń.
Zupełnie inną techniką powieściową operuje natomiast proza Ernesta Hemingwaya, niezwykle oszczędna w swoim wyrazie. Pisarz nie zagłębia się w problematykę ludzkiej psychiki – pokazuje człowieka z zewnątrz, opisując go przez pryzmat działań i zachowań Hemingway jest zatem wierny behawioryzmowi. Po II wojnie światowej powstają takie jego dzieła, jak „Za rzekę, w cień drzew”, „Stary człowiek i morze”, „Ruchome święto”. Utwory Hemingwaya podejmują problematykę etyczną, jego bohaterowie to ludzie odważni, którzy mają odwagę zmierzyć się z własnym losem.
John Steinbeck podobnie jak wymienieni twórcy otrzymał Literacką Nagrodę Nobla, choć wielu krytyków uważało jego powojenne osiągnięcia za znacznie niższych lotów niż „Grona gniewu” czy „Na wschód od Edenu”. Wydał po wojnie między innymi „Ulicę nadbrzeżną” i „Zima naszej goryczy”. W tym okresie powstają również kolejne dzieła Johna Dos Passosa, autora słynnej trylogii „USA”.
Do młodszego pokolenia należał Truman Capote, autor poczytnych powieści „Inne głosy, inne ściany”, „Śniadanie u Tiffany’ego”, „Z zimną krwią” . Bohaterami jego prozy są często ludzie zagubieni i unikający stabilizacji, dla których niedojrzałość i naiwność jest formą obrony przed złem świata. Do tego pokolenia, co Capote należał również Jerome Salinger, autor „Buszującego w zbożu” czy „Dziewięciu opowiadań”.
Wielką osobowością amerykańskiej literatury powojennej jest natomiast Isaac Singer, laureat Literackiej Nagrody Nobla z 1978 roku, który tworzy w języku jidysz. Jego dzieła poruszają problem współistnienia kultury żydowskiej z innymi kulturami i problemu tożsamości Żyda jako człowieka z pogranicza – rozdartego między wiernością tradycji a własnymi pragnieniami. Słynne powieści Singera to „Sztukmistrz z Lublina”, „Wrogowie”, „Pokutnik”, „Cienie nad rzeką Hudson”.
Na gruncie amerykańskim w latach 70. rozwija się proza postmodernistyczna reprezentowana przez Vladimira Nabokova, Johna Bartha, Kurta Vonneguta czy Josepha Hellera. Najsłynniejszą powieścią Nabokova jest „Lolita”, utwór pokazujący, jak określił to autor, jego romans z Ameryką i jej mitami. Vonnegut („Rzeźnia numer 5”) i Heller („Paragraf 22”) to natomiast twórcy nowatorskiego podejścia do tematu wojny i jej skutków. Zasadniczymi wymiarami tej prozy stają się czarny humor, parodia (rozumiana jako przetwarzanie starych schematów) i groteska.
Powojenna literatura amerykańska - cechy, zjawiska, twórcy
Polecamy również:
-
Powojenna literatura niemiecka - cechy, zjawiska, twórcy
Powojenna literatura niemiecka została doceniona już w 1946 roku, kiedy Herman Hesse został laureatem Literackiej Nagrody Nobla. Jego największe osiągnięcia w dziedzinie prozy, czyli „Wilk stepowy” (1927) i „Gra szklanych paciorków” (1943) powstały co prawda nieco wcześniej, jednak... Więcej »
-
Powojenna literatura iberoamerykańska - cechy, zjawiska, twórcy
Okres powojenny przynosi prawdziwy rozkwit literatury iberoamerykańskiej i jej rosnącą popularność na całym świecie. Jeżeli chodzi o Argentynę, kraj, z którym przez długi czas był związany Witold Gombrowicz, tworzy tu dwóch wielkich pisarzy: Luis Borges i Julio Cortazar. Więcej »
-
Powojenna literatura rosyjska - cechy, zjawiska, twórcy
Powojenna literatura rosyjska ma swoich wielkich poetów. Ich poczet otwiera z pewnością Iwan Bunin, twórca, który w 1920 roku wyemigrował ze Związku Radzieckiego i był pierwszym Rosjaninem (uznanym za przedstawiciela tej literatury), który dostał Literacką Nagrodę Nobla w 1933. Zachwyt... Więcej »
-
Postmodernizm w literaturze - opracowanie
Postmodernizm w literaturze przejawia się na kilku różnych płaszczyznach. Przede wszystkim mamy tu do czynienia z zakwestionowaniem jednolitości gatunkowej i estetycznej, bardzo dobrze widocznej np. w powieści, która staje się swoistym workiem, w jakim mieści się niemal wszystko. Więcej »