Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Zniewolony umysł - streszczenie i opracowanie - strona 2

takie jak osiągnięcia i uznanie, strach przed zmianami i wygnaniem, przywiązanie do miejsc i ludzi, ale też – poglądy i cechy osobowe.

Odgadnięcie, kto kryje się pod danym pseudonimem, nie nastręcza badaczom większych trudności, ponieważ niektóre fakty z ich życia „zaszyfrowanych” były powszechnie znane. I tak wśród sylwetek opisanych w eseju znajdują się między innymi: Jerzy Andrzejewski (Alfa), Tadeusz Borowski (Beta), Jerzy Putrament (Gamma) i Konstanty Ildefons Gałczyński (Delta).

Wydaje się jednak, że zabieg deszyfracji nie jest niezbędny. Miłosz dążył do uogólnienia pewnych zjawisk, nie zaś do oceny konkretnych osób. Stąd decyzja o posłużeniu się pseudonimami i traktowanie faktów z życia poszczególnych pisarzy jako tworzywa  literackiego, a nie materiału biograficznego.

Miłosz posłużył się alegorią i parabolą – właściwe sensy zostały ukryte pod warstwą przenośni. Na przykład pigułki Murti-Binga to pomysł zaczerpnięty z „Nienasycenia” Witkiewicza – są to niezwykłe tabletki, które powodują pogodzenie się z rzeczywistością. Zażywanie leków to znane doświadczenie bliskie każdemu odbiorcy, które ma w „Zniewolonym umyśle” obrazować proces bardziej złożony, czyli – adaptowanie

Zobacz również

  • Który skrzywdziłeś - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz powstał na emigracji, w roku 1950. Przewrotnie wykorzystując formę stosowaną często w poezji panegirycznej (regularny jedenastozgłoskowiec, specyficzne słownictwo, podniosły nastrój i bezpośredni zwrot do adresata), Miłosz napisał utwór, który nie jest w żadnym momencie pochwałą, ale bezpośrednim ostrzeże...

    Więcej
  • Dar - interpretacja i środki stylistyczne w wierszu

    Tytuł wiersza Czesława Miłosza jest bardzo znaczący. Skoro stan doświadczany przez podmiot jest darem, oznacza to, iż wydarzenie to wyróżnia się swoją szczególnością – znaczeniem, drogocennością. odmiot liryczny wyznaje, że pracował w ogrodzie. Nie jest to miejsce przypadkowe.

    Więcej
  • Zaklęcie - interpretacja i analiza wiersza

    Miłosz pisał „Zaklęcie” na emigracji, w Stanach Zjednoczonych. Utwór jest swoistą przemową przypisującą rozumowi najznakomitsze zalety. To liryka pośrednia opisowa.

    Więcej
  • Tak mało - interpretacja i analiza wiersza

    „Tak mało” to wyznanie człowieka doświadczonego, który ma poczucie, że jego życie dobiega końca. Wiersz jest rodzajem podsumowania i rozrachunku z własnym życiem. Dominuje tu poczucie przemijania, podkreślane przez powtórzenia słów: „krótkie”, „tak mało”.

    Więcej
  • Piosenka o porcelanie - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz pochodzi z roku 1947 i powstał w Stanach Zjednoczonych, kiedy artysta przebywał na emigracji. Wbrew temu, co zapowiada tytuł, utwór nie porusza lekkiej i przyjemnej tematyki, poświęcony jest bowiem refleksji na temat wojennych zniszczeń.

    Więcej

Losowe zadania

  • Zaproszenie

    Napisz zaproszenie na swoje urodziny dla kolegi lub koleżanki.

    0 Odpowiedz Więcej
  • Bryza morska i lądowa

    Na poniższym rysunku schematycznym oznacz (grotem strzałki) kierunki cyrkulacji powietrza w ciągu dnia oraz w ciągu nocy, pomiędzy powierzchnią morską i lądową. Ponadto w miejscu kółek wpisz, gdzie w danej porze doby znajdują się ośrodki niżowe (niż) i wyżowe (wyż).   Rysunek 1. Schemat cyrkulacji powietrza pomiędz...

    0 Odpowiedz Więcej
  • Przymiotnik - przypadek, liczba, rodzaj

    Podaj przypadek, liczbę i rodzaj podanych przymiotników. groźnym psem wścibskich sąsiadach pięknemu kwiatowi wysokiego mężczyzny  miłą babcię Trudne zadania Pomocnym uczennicom Wysportowana dziewczyna Długą podróżą Smaczne obiady

    0 Odpowiedz Więcej
  • Wykrywanie tłuszczu w roślinach

    Uczniowie mieli za zadanie określić, w którym z 3 przygotowanych materiałów roślinnych (ziarna fasoli, ziarniaki żyta, nasiona lnu), znajduje się tłuszcz. Do dyspozycji otrzymali wskaźniki: Sudan III, płyn Lugola i ninhydrynę. Którego z tych wskaźników uczniowie powinni użyć? W którym materiale rośli...

    0 Odpowiedz Więcej
  • Przeanalizuj przeprowadzone doświadczenie i zapisz równania reakcji

    Przeprowadzono doświadczenie zgodnie z poniższym opisem: do roztworu chlorku żelaza (II) dodano wodny roztwór wodorotlenku sodu. Następnie do otrzymanej mieszaniny dodano perhydrol (30% H2O2). Opisz co zaobserwowano dla każdej reakcji, następnie zapisz w formie jonowej skróconej 1 etap reakcji, oraz w formie cząsteczkowej 2 eta...

    0 Odpowiedz Więcej
Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 4 =
Ostatnio komentowane
Porównanie homeryckie - Kowalski pierdzi jak świnia
Wojtek • 2020-04-05 15:09:57
0
0 • 2020-04-05 12:12:02
fajne
test • 2020-04-05 09:12:48
uwu
uwu • 2020-04-05 09:10:20
hi
AJMI • 2020-04-05 07:57:58