Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Literatura powszechna po 1945 r. - charakterystyka ogólna - strona 4

Ostatnio komentowane
k00zak
dd • 2020-02-17 18:38:28
smutne
m • 2020-02-14 22:58:19
co te ruskie wymyslaja ,Chruszczow siedzial 3 mce w AMERYCE i prosil o pomoc,bo juz caly r...
ala • 2020-02-13 22:41:05
bardziej chodzilo mi o jakies konkretne przyklady
Mareczkoskoxx • 2020-02-13 17:58:09
Super tekst, pomógł mi w zadaniu polecam buziaczki :*
Kamilek • 2020-02-13 10:31:47
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Wielkie indywidualności zaistniały na gruncie niemieckiej prozy: Herman Hesse, laureat literackiej Nagrody Nobla za rok 1946, autor słynnego „Wilka stepowego” i „Gry szklanych paciorków”. Gunter Grass (nagrodzony Noblem w 1999 roku) to natomiast powieściopisarz tworzący w cieniu wojennej traumy i niemieckiej winy. Jego najsłynniejsze dzieło stanowi tzw. trylogia gdańska: „Blaszany bębenek”, „Kot i mysz”, „Psie lata”.

Heinrich Bool jest z kolei pisarzem katolickim, autorem takich powieści jak: „Koniec podróży służbowej”, „Portret zbiorowy z damą” czy „Kobiety na tle krajobrazu z rzeką”.

Włochy - literatura po 1945 r.

W literaturze włoskiej na uwagę zasługuje przede wszystkim twórczość Umberto Eco. „Imię Róży” to sztandarowa powieść postmodernistyczna, którą sam autor poddał gruntowej analizie. Inne dzieła pisarza to np.: „Wahadło Foucaulta”, „Baudolino” czy „Cmentarz w Pradze”.

Inni znani włoscy twórcy to poeta Salvatore Quasimodo („Dzień po dniu”, „Życie nie jest snem”, „Fałszywa i prawdziwa zieleń”) i powieściopisarz Alberto Moravia, którego dzieła zostały sfilmowane przez wybitnych reżyserów: Bernarda Bertolucciego i Vittoria de Sicę („Konformista”, „Dwie kobiety: matka i cór

Polecamy również:

  • Powojenna literatura niemiecka - cechy, zjawiska, twórcy

    Powojenna literatura niemiecka została doceniona już w 1946 roku, kiedy Herman Hesse został laureatem Literackiej Nagrody Nobla. Jego największe osiągnięcia w dziedzinie prozy, czyli „Wilk stepowy” (1927) i „Gra szklanych paciorków” (1943) powstały co prawda nieco wcześniej, jednak... Więcej »

  • Powojenna literatura amerykańska - cechy, zjawiska, twórcy

    Powojenna literatura amerykańska to oczywiście wielkie nazwiska prozaików i dramaturgów, którzy rozpoczęli swoją twórczość jeszcze w okresie XX-lecia międzywojennego. Na wczesne lata 50. przypada ostatni etap twórczości Eugene O’ Neilla, którego „Zimna śmierć... Więcej »

  • Powojenna literatura iberoamerykańska - cechy, zjawiska, twórcy

    Okres powojenny przynosi prawdziwy rozkwit literatury iberoamerykańskiej i jej rosnącą popularność na całym świecie. Jeżeli chodzi o Argentynę, kraj, z którym przez długi czas był związany Witold Gombrowicz, tworzy tu dwóch wielkich pisarzy: Luis Borges i Julio Cortazar. Więcej »

  • Powojenna literatura rosyjska - cechy, zjawiska, twórcy

    Powojenna literatura rosyjska ma swoich wielkich poetów. Ich poczet otwiera z pewnością Iwan Bunin, twórca, który w 1920 roku wyemigrował ze Związku Radzieckiego i był pierwszym Rosjaninem (uznanym za przedstawiciela tej literatury), który dostał Literacką Nagrodę Nobla w 1933. Zachwyt... Więcej »

  • Postmodernizm w literaturze - opracowanie

    Postmodernizm w literaturze przejawia się na kilku różnych płaszczyznach. Przede wszystkim mamy tu do czynienia z zakwestionowaniem jednolitości gatunkowej i estetycznej, bardzo dobrze widocznej np. w powieści, która staje się swoistym workiem, w jakim mieści się niemal wszystko. Więcej »

Komentarze (0)
2 + 4 =