Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Marzenia - analiza i interpretacja

Ostatnio komentowane
Tekst zapewne zredagowany przez historyka. Tak naprawdę nic na temat rewolucyjnych osiąg...
furiat • 2019-08-15 11:10:28
Szkoda że nie ma zdań a tak poza tym to fajna strona
Nie kumata862 • 2019-08-06 19:59:23
Świetne, że można nauczyć się pisać dobry felieton. Przydaje się ta wiedza także p...
Szymon Owedyk • 2019-08-01 04:28:01
Super wskazówki, jak pisać reportaż. Swoje rady o tym, jak reportaż i felieton piszę,...
Szymon Owedyk • 2019-07-31 20:10:19
Sorry, ale to nie jest o tańcu śmierci, tylko o "Rozmowie..." w ogóle.
Andr • 2019-07-30 10:51:02
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Podmiotem lirycznym wiersza Joanny Kulmowej jest uczeń, który nie lubi chodzić do szkoły, gdyż, jak twierdzi, nie może do niej zabierać swoich marzeń. W szkole nie ma dla nich miejsca, dlatego musi je zostawiać w domu. Niestety podczas nieobecności ucznia w domu marzenia dorastają, dojrzewają i są już za dalekie bohaterowi. Uczeń tęskni za swoimi dziecięcymi marzeniami – w szkole nabywa nową wiedzę, dorasta i również nie przystaje już do swoich pragnień z okresu dzieciństwa. Pomimo tego jest mu trochę ich jednak żal. Szkoła nie sprzyja fantazjowaniu, wymaga by być stale skupionym na bieżącej rzeczywistości (np. aktywnym uczestnictwie w lekcji).

Interpretacja

Poprzez opisaną historię poetka próbuje pokazać nam, że marzenia zmieniają się z nami i dopasowują się do naszego wieku i aktualnego postrzegania świata. Jako dzieci mamy zupełnie inne marzenia niż dorośli. Zmieniają się one w zależności od naszego wieku, niektóre odchodzą bezpowrotnie, a na ich miejsc wstępują inne.

Forma

Marzenia w wierszu Kulmowej zostały uosobione. Zyskują ludzkie cechy: mogą podróżować, rosnąć, zmieniać się.

Wiersz składa się z trzech strof, z których każda liczy cztery wersy, te zaś mają od 8 do 9 sylab. Joanna Kulmowa wykorzystała rymy przeplatane – dzięki temu utwór zyskał regularny rytm.

Polecamy również:

  • Po co jest teatr? - analiza i interpretacja

    Poetka wymienia w wierszu różne przedmioty, rekwizyty i przyrównuje je do innych: drabina to w jej wyobrażeniu schody do nieba, miska przypomina księżyc, a pogrzebacz miecz. Podmiot mówiący cechuje zatem bujna wyobraźnia, którą wykorzystuje do ożywienia i uatrakcyjnienia miejsca, w... Więcej »

  • Lampy w parku - analiza i interpretacja

    W wierszu Lampy w parku Joanna Kulmowa w dwóch strofach przedstawia nam obraz nocnej alejki w parku, wzdłuż której stoją rzędy świecących się latarni. Więcej »

Komentarze (0)
4 + 5 =
echo $this->Html->script('core.min'); echo $this->Html->script('blockadblock.js'); echo $this->Html->script('fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->css('/js/fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->script('jnice/jquery.jNice', array('async' => 'async')); echo $this->Html->css('/js/jnice/jNice.min');