Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Zaczarowana dorożka - interpretacja i analiza wiersza - strona 4

Ostatnio komentowane
slabe
blablaa • 2019-12-10 18:11:31
pozdrawiam ciepło z wigilii
kluska a • 2019-12-06 14:12:20
Dzk
Serek • 2019-12-05 21:29:59
Spoko
Nauczyciel • 2019-12-04 15:35:14
w tekście są poważne błędy merytoryczne
Damian • 2019-12-04 10:25:25
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

historia miłości dziewczyny i marynarza oraz przejażdżka znajomymi ulicami, które w świetle księżyca wydają się zupełnie inne niż za dnia.

Wiersz zawiera charakterystyczne dla poetyki Gałczyńskiego elementy humoru i ironii. Komiczny efekt daje rozmowa z czarnomistrzem, w której zarówno poeta, jak i sławny magik posługują się slangiem, poważnie rozmawiając o możliwości zaczarowania dorożki i konia: „– Serwus, to pan Ben Ali?/ Czy to możliwe z koniem?/– Nie, pana nabujali”. Podobny efekt przynosi zestawienie prozaicznych napisów na szyldach (rzeźnik, parówki z chrzanem, wypychanie ptaków) z baśniową historią miłości. Opowieść o dziewczynie i marynarzu, ujęta wyjątkowo lakonicznie, zawiera typowe elementy historii miłosnej: zakochanie, zdrada, śmierć i połączenie po śmierci.

Baśniowość, magia, fantastyka łączą się więc w tej podróży z codziennością. Zaczarowana dorożka mknie po prawdziwych ulicach, mijając autentyczne napisy, duchy zakochanych przejeżdżają w pobliżu knajpy, gdzie „ogórki w słojach się kiszą”. Czarnomistrz udziela informacji przez telefon, mistrz Onoszko wygłasza fundamentalne prawdy, podczas gdy w tle słychać walc „Zalany słoń”, a zaczarowany koń („Grzywa mu się i ogon bielą,/ wiatr dmucha w grzywę i w biały welon”) ma autentyczne uszy.

W zakończeniu utworu zawarta została myśl, że nasze codzienne życie jest pełne magii oraz cudownych i nadzwyczajnych zdarzeń – wystarczy tylko umieć je dostrzec:

(…) zawsze będzie w każdym mieście,/ zawsze będzie choćby jedna,/ choćby nie wiem jaka biedna:/ ZACZAROWANA DOROŻKA/ ZACZAROWANY DOROŻKARZ/ ZACZAROWANY KOŃ.

Polecamy również:

  • Czesław Miłosz - biografia i twórczość

    Czesław Miłosz (1911-2004) – jeden z największych polskich poetów w historii, prozaik, eseista, tłumacz, historyk literatury. Pochodził z litewskiej rodziny szlacheckiej, dorastał nad rzeką Nieważą, w majątku rodzinnym w Szetejniach. Przeżycia i doświadczenia z dzieciństwa miały ogromny wpływ na całą... Więcej »

  • Tadeusz Różewicz - biografia i twórczość

    Tadeusz Różewicz – urodzony w 1921 roku w Radomsku, poeta, dramaturg i prozaik. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W czasie wojny pracował fizycznie, a w 1942 roku wstąpił w szeregi AK, walczył w oddziałach partyzanckich, redagował też pismo „Czyn zbrojny”. W roku... Więcej »

  • Literatura polska po 1945 r. - charakterystyka ogólna

    Literatura polska po 1945 roku znalazła się w trudnej sytuacji, ponieważ jej możliwości i rozwój zostały ograniczone przez narzucony Polsce ustrój polityczny, czyli komunizm. Od 1949 roku w sztuce oficjalnie obowiązywała doktryna socrealizmu. S Więcej »

  • Kultura po 1945 r. - charakterystyka ogólna

    Kultura po 1954 roku obfituje w nieograniczoną wręcz ilość zjawisk i subkultur. W latach 40. i 50. bezpośrednią reakcją szerokich kręgów inteligencji na doświadczenie II wojny światowej stał się egzystencjalizm nie tylko jako filozofia, ale jako pewna subkultura. Więcej »

  • Sztuka współczesna - charakterystyka ogólna

    Sztuka współczesna obfituje w wielość nurtów, zjawisk i teorii. W latach 50. widać wyraźną przepaść między Europą Wschodnią a Zachodem. W krajach socjalistycznych obowiązującą doktryną w sztuce stał się socrealizm, który zagarnął wszystkie jej dziedziny. Sztuka była tu narzędziem ideologii i... Więcej »

Komentarze (2)
4 + 5 =
Komentarze
kox • 2016-10-28 07:51:25
Bardzo mi się podoba.
Magda • 2016-10-28 07:24:44
słabe