Georges Braque - biografia i obrazy - strona 2

rczości

Początkowe prace Braque były inspirowane malarstwem impresjonistycznym, a następnie fowizmem i dziełami Cezanne’a. Malował wówczas w stylu „dzikich bestii” („Wielkie drzewa”, „Pejzaż z okolic Antwerpii”, „Domy w Lestaque”), jednak dopiero spotkanie z Picassem przyczyniło się do rozwoju jego talentu.

W 1908 roku artyści stworzyli razem zręby nowego awangardowego kierunku – kubizmu. Prace Braque'a przez wielu znawców sztuki uważane są za najbardziej sugestywne realizacje tego nurtu („Mandora”, Szklanka na stole”, Butelka i ryby”, cykl „Martwe natury z instrumentami”. „Kompozycja z asem treflowym”, „Portugalczyk”).

Braque do perfekcji opanował więc geometryzację, rozbicie bryły i likwidację perspektywy. Od 1912 roku zaczął tworzyć również w duchu kubizmu syntetycznego, inkrustując swoje obrazy kawałkami szkła, gazet czy tapet. Mniej więcej od lat 20. malarz porzucił kubizm na rzecz malarstwa bardziej realistycznego, operującego intensywną kolorystką i miękką linią. Można tu wymienić: „Martwe natury ze stolikiem”, „Kominki”, „Bilardy”, „Pracownie artysty”.

Braque zajmował się również sztuką użytkową – oprócz kostiumów dla Diagilewa wykonał drzwiczki do tabernakulum w kościele w Assy, witraże w kaplicy w Varengevilles, plafon w Luwrze. Pod koniec życia zajął się też projektowaniem biżuterii z motywami z własnego malarstwa. Jego dzieła budziły taki entuzjazm i zainteresowanie, że wystawiono je w Luwrze. W podobnym stylu Braque tworzył również inne przedmioty sztuki użytkowej: gobeliny, meble, stoliki. Przedsięwzięcie to zyskało miano „Metamorfoz”.

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 2 =
Ostatnio komentowane
Esa
Esa • 2022-01-21 07:10:34
b
b • 2022-01-20 22:38:51
Super
J • 2022-01-19 19:48:31
ok
k • 2022-01-19 18:05:54
No ok
Ktoś • 2022-01-19 17:29:47