Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Georges Braque - biografia i obrazy - strona 2

Ostatnio komentowane
Dzk
Serek • 2019-12-05 21:29:59
jd
jd • 2019-12-05 16:50:39
Komentarz nie został zapisany. Nie podano treści komentarza lub nazwy komentującego.Kom...
Komentarz nie został zapisany. Nie podano treści komentarza lub nazwy komentującego.Komentarz nie został zapisany. Nie podano tr • 2019-12-04 17:25:17
JD
Adam Psikutas • 2019-12-04 12:04:11
w tekście są poważne błędy merytoryczne
Damian • 2019-12-04 10:25:25
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

twórczości

Początkowe prace Braque były inspirowane malarstwem impresjonistycznym, a następnie fowizmem i dziełami Cezanne’a. Malował wówczas w stylu „dzikich bestii” („Wielkie drzewa”, „Pejzaż z okolic Antwerpii”, „Domy w Lestaque”), jednak dopiero spotkanie z Picassem przyczyniło się do rozwoju jego talentu.

W 1908 roku artyści stworzyli razem zręby nowego awangardowego kierunku – kubizmu. Prace Braque'a przez wielu znawców sztuki uważane są za najbardziej sugestywne realizacje tego nurtu („Mandora”, Szklanka na stole”, Butelka i ryby”, cykl „Martwe natury z instrumentami”. „Kompozycja z asem treflowym”, „Portugalczyk”).

Braque do perfekcji opanował więc geometryzację, rozbicie bryły i likwidację perspektywy. Od 1912 roku zaczął tworzyć również w duchu kubizmu syntetycznego, inkrustując swoje obrazy kawałkami szkła, gazet czy tapet. Mniej więcej od lat 20. malarz porzucił kubizm na rzecz malarstwa bardziej realistycznego, operującego intensywną kolorystką i miękką linią. Można tu wymienić: „Martwe natury ze stolikiem”, „Kominki”, „Bilardy”, „Pracownie artysty”.

Braque zajmował się również sztuką użytkową – oprócz kostiumów dla Diagilewa wykonał drzwiczki do tabernakulum w kościele w Assy, witraże w kaplicy w Varengevilles, plafon w Luwrze. Pod koniec życia zajął się też projektowaniem biżuterii z motywami z własnego malarstwa. Jego dzieła budziły taki entuzjazm i zainteresowanie, że wystawiono je w Luwrze. W podobnym stylu Braque tworzył również inne przedmioty sztuki użytkowej: gobeliny, meble, stoliki. Przedsięwzięcie to zyskało miano „Metamorfoz”.

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 3 =