Frida Kahlo i Diego Rivera (1932), fot. Carl Van Vechten |
Biografia
Diego Rivera urodził się w 1886 roku w Guanajuato w Meksyku. Studiował sztukę w Akademii San Carlos. Następnie zaś wyjechał do Europy, gdzie kontynuował naukę i zetknął się z Pablem Picassem. Początkowo prace Rivery były utrzymane w estetyce kubizmu, ale zaangażowanie polityczne zupełnie zmieniły jego zainteresowania twórcze. Główną inspiracją stały się dla niego rewolucja meksykańska i rewolucja bolszewicka w Rosji. Rivera zaczął malować sceny z życia prostych Meksykan, ludzi pracy.
W 1921 roku na zlecenie rządu wykonywał słynne murale na publicznych budynkach w Meksyku. W latach 30. i 40. namalował również kilka murali w Stanach Zjednoczonych. Dla amerykańskiego multimilionera Rockefellera wykonał w nowojorskim budynku RCA mural, na którym przewrotnie przedstawił portret Włodzimierza Lenina. Odmówił również jego usunięcia, dlatego na zlecenie Rockefellera dzieło zostało zniszczone.
Jego pierwszą żona była Lupe Marin, natomiast w 1929 roku Rivera ożenił się z Fridą Kahlo, młodszą od niego o ponad 20 lat malarką i jego uczennicą. Związek był niezwykle burzliwy i towarzyszyły mu liczne romanse zarówno z jednej, jak i z drugiej strony. Rivera po czystkach wewnątrz rosyjskiej partii został usunięty z Komunistycznej Partii Meksyku. Po śmierci Fridy, która zmarła w 1954 roku, ożenił się z Emmą Hurtado. Zmarł w 1957 roku w Meksyku.
Charakterystyka twórczości
Diego Rivera to słynny malarz, grafik, a także architekt. Jego początkowe obrazy nawiązywały do słynnych awangard XX wieku, przede wszystkim były inspirowane fowizmem i kubizmem. Jednak niemal cała jego twórczość związana była z działalnością polityczną, można ją nawet zaliczyć do socrealizmu. Jako członek Partii Komunistycznej i wielki entuzjasta tego systemu artysta malował przede wszystkim sceny z życia ubogich Meksykanów (np. cykl „Sprzedawca kwiatów”), ale także monumentalne murale. Rivera specjalizował się w technikach malarstwa ściennego: np. malarstwie enkaustycznym czy freskowym.
W słynnych muralach artysta nawiązywał do tradycji prekolumbijskiej, przede wszystkim do korzeni indiańskich. W budynku Pałacu Narodowego w Mexico City umieścił malowidła Indian i Indianek sprzed epoki Corteza. Mural ów przedstawia historię kraju, akcentując rolę jego rdzennych mieszkańców. Rivera malował również portrety, np. „Portret Natashy Zakolkowej”, Pozostawił po sobie słynną autobiografię, opublikowaną po jego śmierci w 1960 roku, pt. „Moja sztuka, moje życie”.