John von Neumann – biografia i dokonania - strona 2

został współredaktorem „Annals of Mathematics”. Jego pierwszą żoną była Marietta Kovesi, z którą miał córkę Marinę. Małżeństwo rozpadło się w 1937 roku. Drugą żoną Neumanna została węgierka Klara Dan.

W 1943 roku uczony zaangażował się w projekt Manhattan, którego celem było stworzenie amerykańskiej bomby atomowej. Zajmował się również działalnością polityczną, jako członek Target Committee wpływał na decyzję o miejscu zrzucenia wyprodukowanej bomby.

Neumann zmarł w 1957 roku w Waszyngtonie w wyniku choroby nowotworowej. Przed śmiercią nawrócił się na katolicyzm. Był laureatem niezliczonych nagród naukowych oraz członkiem Akademii Nauk wielu państw świata.

Dokonania

Neumann był jednym z najwybitniejszych węgierskich matematyków, którego odkrycia stanowiły znaczący wkład w wiele dziedzin nauki. Przede wszystkim uważa się go za twórcę teorii gier oraz teorii automatów komórkowych.

Uczony znacząco przyczynił się również do rozwoju mechaniki kwantowej. Szczególnie interesowały go przestrzeń Hilberta i entropia. Jego odkrycia znalazły zastosowanie w meteorologii, zapoczątkował bowiem numeryczną prognozę pogody. Dokonania Neumanna wywarły znaczący wpływ na rozwój informatyki. Opracował on architekturę komputerową zwaną architekturą Neumanna.