Ciąg arytmetyczny – wyrazy sąsiednie

W ciągu arytmetycznym każdy wyraz począwszy od drugiego jest średnią arytmetyczną wyrazów z nim sąsiadujących.

 

\(a_n = \frac{a_{n+1}+a_{n-1}}{2}\)

 

Wyprowadzenie:

Wiemy, że różnica kolejnych dwóch wyrazów w ciągu arytmetycznym równa jest \(r\).

\(a_{n+1} - a_n = r\)

\(a_n - a_{n-1} = r\)

Zatem \(a_{n+1}-a_n = a_n - a_{n-1}\), a stąd po przekształceniu \(2a_n = a_{n+1}+a_{n-1}\).

Ostatecznie więc mamy, że \(a_n = \frac{a_{n+1}+a_{n-1}}{2}\) - co było do pokazania.

 

Znajomość tych faktów bywa przydatna przy rozwiązywaniu różnych zadań, w których mamy do czynienia z ciągiem arytmetycznym.

 

Przykład:

Długości boków trójkąta prostokątnego tworzą ciąg arytmetyczny. Jakie są długości boków tego trójkąta, jeśli wiemy, że dłuższa z przyprostokątnych ma długość \(10\)?

Skorzystamy z dwóch zależności łączących długości trzech boków, będące jednocześnie wyrazami ciągu arytmetycznego - pierwszą z nich jest twierdzenie Pitagorasa (możemy go użyć, bo trójkąt jest prostokątny), a drugą własność ciągu arytmetycznego opisywana powyżej. 

Oznaczmy przyprostokątną, której długości nie znamy jako \(x\), natomiast przeciwprostokątną jako \(y\).

Wówczas

\(x<10<y\), zatem - ponieważ \((x,10,y)\) to ciąg arytmetyczny - mamy \(10 = \frac {x+y}{2}\), więc \(y = 20-x\).

Jednocześnie (z twierdzenia Pitagorasa) \(x^2 + 10^2 = y^2\). Po podstawieniu \(y = 20-x\) otrzymujemy

\(x^2 + 100 = (20-x)^2\)

\(x^2 + 100 = 400- 40x + x^2\)

\(40x = 300\)

Zatem

\(x = \frac {300}{40} = 7,5\)

A korzystając z powyższych równań wyliczamy także, że

\(y = 12,5\)

Zatem boki trójkąta mają długość \(7,5\), \(10\)\(12,5\)

 

Przykład:

O liczbach \(a\)\(4\)\(b\)\(c\)\(10\) wiadomo, że tworzą ciąg arytmetyczny. Znajdź te liczby i podaj wzór ogólny ciągu.

Zauważmy najpierw, że

\(b = \frac{4 +c}2\) oraz \(c = \frac{b +10}2\). Po przekształceniu pierwszej równości otrzymujemy, że \(2b = 4 + c\), stąd zaś \(c = 2b -4\). W połączeniu z pierwszą równością otrzymujemy tożsamość

\(2b - 4 = \frac{b+10}2\) 

\(4b - 8 = b + 10\)

\(3b = 18\)

\(b = 6\).

Mając tą informację korzystając z powyższych równości możemy policzyć, że \(c = 2\cdot 6 - 4 = 8\).

Wyznaczmy teraz różnicę tego ciągu, odejmując dwa kolejne wyrazy:

\(r = c - b = 8 - 6 = 2\).

Znając różnicę ciągu, możemy policzyć jego pierwszy wyraz:

\(a = b - r = 4 - 2 = 2\).

I na końcu wyznaczyć wzór ogólny ciągu:

\(a_n = a_1 + (n-1)r = 2 + (n-1)\cdot2 = 2 + 2n - 2 = 2n\).

 

Zadania:

1. W trójkącie prostokątnym długości boków tworzą ciąg arytmetyczny. Jakie są długości dwóch pozostałych boków tego trójkąta, jeśli krótsza z przyprostokątnych ma długość \(10\)?

 

2. O liczbach \(-7\), \(x\)\(y\)\(z\)\(13\) wiadomo, że tworzą ciąg arytmetyczny. Znaleźć te liczby i napisać wzór ogólny ciągu. 

 

Odpowiedzi:

1. \(13 \frac 1 3\)\(16 \frac 2 3\).

2. \(-2\)\(5\)\(8\)\(a_n = -12 + 5n\).

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 3 =
Ostatnio komentowane
Niga
• 2025-02-17 12:10:09
Fajnie, dziękuję
• 2025-02-13 21:09:19
nie wiem po co takie łatwe działanie
• 2025-02-04 15:03:23
W planie wydarzeń punkt 1 i 2 powinny być zamienione miejscami.
• 2025-01-29 19:30:27
Jest tu zawarte wiele niezbędnych oraz interesujących informacji o twórcy i artyście jakim...
• 2025-01-26 10:13:01