Janusz Korczak – biografia, twórczość i działalność - strona 3

rozmaitym teoriom wychowawczym, program zniknął jednak z anteny w atmosferze nasilającego się przed 1939 rokiem antysemityzmu.

Założenia pedagogiki Korczaka

Od 1912 roku Korczak prowadził w Warszawie Dom Sierot, w którym wcielał w życie propagowane przez siebie idee w kwestii postrzegania dziecka w społeczeństwie i procesu jego socjalizacji. W budowanych przez niego społecznościach dzieciom pozostawiano sporo swobody w dokonywanych przez nie wyborach, traktując je jednocześnie jako równorzędnego członka w dyskusji o najbardziej skomplikowanych kwestiach etycznych i jednostki w pełni zdolne do odczuwania, przeżywania i wyciągania odpowiednich wniosków ze swoich doświadczeń, jedynie tym różniące się od dorosłych, iż nie wszystkie emocje potrafią w pełni opisać i logicznie umotywować. W owym systemie dziecko posiadać miało trzy podstawowe prawa wymienione w eseju „Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie” (1918): prawo do śmierci, prawo do dnia dzisiejszego, prawo dziecka do tego, by było tym, czym jest.

Korczak w gettcie

Korczak nigdy nie założył własnej rodziny, uważając za swoje dzieci owe setki podopiecznych, które przeszły przez Dom Sierot aż do II wojny światowej. Dlatego też

Polecamy również:

  • Król Maciuś I - streszczenie

    Bohaterem powieści jest kilkuletni chłopiec, syn statecznego i rozważnego króla, po którego śmierci zostaje zmuszony do objęcia tronu. Miejsce beztroskich zabaw z rówieśnikami zajmują wtedy przykre obowiązki narzucane przez dworską etykietę i powinności wobec podległego Maciusiowi ludu, tym... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 1 =
Ostatnio komentowane
ok
ktostam • 2021-06-19 15:17:37
Tak
Tak • 2021-06-17 07:30:57
spoko
:) • 2021-06-16 20:42:56
x - wpis został poprawiony, pozdrawiamy :)
ADMIN • 2021-06-15 06:34:20
Mudnok - poprawione, pozdrawiamy :)
ADMIN • 2021-06-15 06:37:39