Architektura modernistyczna - charakterystyka

Termin „architektura modernistyczna”

Określenie „modernizm” w odniesieniu do architektury ma bardzo szeroki zakres i obejmuje kilkadziesiąt rożnych prądów (np. funkcjonalizm, radykalizm, sceptyczny humanizm, radykalny komunizm), które łączy zerwanie ze wszystkimi stylami historycznymi i odejście od stylizacji oraz nacisk na funkcjonalność budynku.

Termin ma swoje źródło w języku łacińskim i oznacza „nowoczesność”. Na gruncie architektury często stosowany jest zamiennie z określeniem funkcjonalizm, a czasem także z określeniem architektura nowoczesna, co nie jest jednak precyzyjnym synonimem. Funkcjonalizm to pojęcie o nieco węższym znaczeniu, jeden z nurtów składających się na architekturę modernistyczną, natomiast architektura nowoczesna obejmuje też postmodernizm.

Warto zauważyć, że modernizm w architekturze różni się znacznie od modernizmu w literaturze i sztuce i to zarówno pod względem założeń, jak i czasu występowania.

Odpowiednikiem modernizmu w literaturze i sztuce w architekturze była secesja.

Cechy architektury modernistycznej

Najbardziej znane manifesty modernizmu to: „Pięć punktów nowoczesnej architektury” Le Corbusiera oraz przygotowana pod kierownictwem tego samego architekta „Karta Ateńska”. Jednak moderniści generalnie unikali tworzenia formalnych programów, przyjmowania jednoznacznych założeń, opierali się raczej na idei funkcjonalności i ogólnych hasłach wytyczających kierunki projektowania. Jednym z takich haseł było: „Form follows function” Sullivana. Oznacza ono, że forma powinna być podporządkowana funkcji (dosłownie „forma następuje po funkcji”). To przeznaczenie budynku determinuje jego wygląd.

Corbusierhaus Berlin
"Corbusierhaus" w Berlinie (Unité d'Habitation, typ berliński),
architekt: Le Corbusier/ fot. Manfred Brückels (2010)

 

Hasło to stało się mottem formalizmu. Architekci postrzegali swoją rolę jako misję na rzecz społeczeństwa. Ich zadaniem było demokratyczne zarządzanie przestrzenią. W praktyce oznaczało to optymalizację i ekonomizację projektów, szczególnie tych dotyczących miejskich osiedli mieszkaniowych. Projektanci osiedli dążyli do rozgraniczenia obszarów o różnych funkcjach: mieszkalnej, handlowej, przemysłowej, administracyjnej za pomocą obszarów rekreacyjnych.

Modernizm charakteryzuje się minimalizmem w zakresie zdobień. Mies van der Rohe głosił: „Less is more” (mniej znaczy więcej), a Adolf Loos stwierdził, że „ornament to zbrodnia”. Estetyka była ściśle powiązana z funkcjonalnością – piękne było to, co spełniało swoją rolę, wszelkie zdobienia w tym ujęciu były zbyteczne, a nawet szkodliwe.

Budynki modernistyczne charakteryzują się jednolitymi, najczęściej białymi lub pastelowymi barwami elewacji, z którymi nie kontrastują obramowania okien. Chętnie stosowano beton, stal i szkło, nadające budynkom surowy wygląd. Projektowano najczęściej w oparciu o kubiczną bryłę, nadając jej pozory lekkości, a pojawiające się czasem dodatkowe zdobienia – jak na przykład okrągłe okna – miały służyć podkreśleniu nowoczesnego charakteru budynku.

Wynalazkiem modernizmu był tzw. wolny plan, tj. rzut kondygnacji niepodzielony na odrębne, zamknięte pomieszczenia. Wewnętrzne podziały wyznaczane były przez układ świateł, kolumny i inne elementy wertykalne. Dalsze zagospodarowanie tak urządzonej przestrzeni zależało od doboru mebli i wstawieniu ewentualnych ścian działowych. Takie rozwiązanie miało zapewniać elastyczność. Nie jest ono zupełnie oryginalne, ponieważ wywodzi się z kultury Dalekiego Wschodu.

Częstym zabiegiem modernistycznych architektów było stosowanie płaskiego dachu, wiązało się to z lepszym wykorzystaniem przestrzeni, a więc realizowało ideał ekonomiczności. Płaskie dachy wykorzystywano czasem jako ogrody. Ponadto stanowiły one ważny wyróżnik stylistyczny nowego nurtu – podkreślały zerwanie z dotychczasowym kanonem i stanowiły manifestację możliwości nowoczesnego budownictwa. Dużą dbałością wykazywano się w zakresie zapewnienia odpowiedniego oświetlenia, stąd stosowanie szerokich okien, wolnego planu oraz przewietrzania układu urbanistycznego.

Różnorodność nurtów składających się na styl modernistyczny powoduje, że wewnątrz tego nurtu wiele jest sprzeczności. Jedna z nich dotyczy wysokości budynków. W okresie tym powstawały wieżowce, które pozwalały ograniczyć ilość terenu potrzebnego pod zabudowę, a także zademonstrować nowoczesność i możliwości ówczesnej techniki. Z drugiej strony wielu twórców uważało je za niehumanitarne.

Rozwój architektury modernistycznej

Modernizm w architekturze przypada na lata 1918-1975. Rozwijał się równolegle w rożnych krajach Europy i w Ameryce. Poprzedzony został w znacznej mierze nowymi technologiami stosowanymi w budownictwie. Rozwój inżynierii pozwalał na wznoszenie wyższych budynków, stosowanie na szeroką skalę szkła i stali, podtrzymywanie płaskich dachów obciążonych dodatkowo tarasami.

W latach 30. XIX wieku powstało wiele obiektów o formie podporządkowanej ściśle funkcji. Ich twórcy poddali się zaistniałej konieczności, nieświadomie stając się pionierami nowej szkoły (m.in. Crystal palace J. Paxtona). W Ameryce wyraźny rozwój funkcjonalizmu datuje się na lata 70., kiedy powstały liczne przeszklone wieżowce o kubicznej bryle i widocznym stalowym szkielecie.

Walter Gropius Bauhaus w Dessau-Roßlau
Walter Gropius - Bauhaus w Dessau-Roßlau

 

Na początku XX wieku nasiliła się krytyka pod adresem secesji jako nieprawdziwej, manierycznej, a nawet kiczowatej. Pierwsze budynki noszące znamiona modernizmu powstały w Niemczech i Holandii i były przeznaczone dla przemysłu (giełda w Amsterdamie H.P. Berlagego, hala turbin w Berlinie P. Behrensa, Hala Stulecia we Wrocławiu M. Berga). Za pierwszy w pełni modernistyczny obiekt uznaje się powstałą w 1911 roku fabrykę obuwia Fagus projektu Waltera Gropiusa.

W okresie międzywojennym pozwijało się budownictwo użyteczności publicznej. Powstało wówczas wiele kin, domów towarowych, stacji. W nowym duchu odnawiano też wiele zniszczonych budynków nadając im np. jednolite elewacje. Powstawały pierwsze osiedla domów z płaskimi dachami.

Dojrzała faza modernizmu przypada na lata po II wojnie światowej. Podstawowym zadaniem architektów było zapewnienie godnej i zdrowej przestrzeni do życia. Idee społeczne przenikały do sztuki użytkowej. W tym duchu powstały m.in. wielorodzinny budynek autorstwa Le Corbusiera, tzw. Unité d`Habitation (Marsylia), projekt miasta Brasilii autorstwa Costy i Niemeyera.

Schyłek modernizmu nastąpił pod koniec lat 60. XX wieku. Krytykowano go za szablonowość, technokratyzm i wypaczenie idei humanizmu w projektowaniu przestrzeni. Nowe pokolenie twórców na powrót sięga do naturalnych materiałów takich jak drewno i kamień, na nowo też odkrywa piękno stylu klasycznego i dąży do przełamania monotonii.

Architektura modernistyczna - przykłady i przedstawiciele

Francja

Le Corbusier – Unité d`Habitation w Marsylii, Muzeum Narodowe Sztuki Zachodniej w Tokio

Niemcy

Walter Gropius – Bauhaus w Dessau-Roßlau, Fabryka obuwia Fagus
Max Berg – Hala Stulecia we Wrocławiu
Ludwig Mies van der Rohe – Nowa Galeria Narodowa w Berlinie, Dominion Center w Toronto
Ernst May – Okrągły Dom  i Heimatsiedlung we Frankfurcie nad Menem

Stany Zjednoczone

Frank Lloyd Wright – Robie House

Holandia

Hendrik Petrus Berlage – giełda oraz osiedle robotnicze Amstelan w Amsterdamie
Gerard Thomas Rietveld – Dom pani Schröder w Utrechcie

Brazylia

Oscar Niemeyer – Museu de Arte Contemporânea w Niterói, Parlament w Brazylii

Dania

Jorn Oberg Utzon – Opera w Sydney, kościół Bagsvard w Kopenhadze

Finlandia

Alvar Aalto – Techniczny Uniwersytet Helsiński, Teatr Miejski w Essen

Rosja

Iwan Ilicz Leonidow – projekt gmachu rządu na placu Czerwonym w Moskwie, Biblioteka im. Lenina

Polska

Szymon Syrkus – osiedle mieszkaniowe na Rakowcu

Polecamy również:

  • Impresjonizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Impresjonizm to termin wywodzący się z języka łacińskiego, w którym impressio oznacza wrażenie, odbicie. Określa się nim nurt w sztuce powstały w malarstwie drugiej połowie XIX stulecia. Najważniejsze założenia tego kierunku postulowały konieczność oddania danego momentu w taki sposób, w jaki został... Więcej »

  • Postimpresjonizm - cechy, przedstawiciele, charakterystyka

    Postimpresjonizm to zespół zjawisk obserwowany głównie w sztuce francuskiej na przełomie wieków XIX i XX. Choć ramy czasowe zostały określone wyjątkowo precyzyjnie – od 1886 r. (ostatnia wystawa impresjonistów) do 1905 (pierwsza wystawa fowistów) – nie oddaje to... Więcej »

  • Symbolizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Symbolizm jako kierunek w sztukach plastycznych i literaturze zapoczątkowany został w II połowie XIX stulecia. U jego podstaw legło przeświadczenie, iż świat poznawany przez człowieka jest tylko pozorny, a w jego głębi (pod tym, co dostępne ludzkiemu poznaniu) kryją się prawdziwe wartości, których nie da się... Więcej »

  • Ekspresjonizm w malarstwie - cechy, przedstawiciele, obrazy

    Ekspresjonizm to nurt w malarstwie cechujący się dążeniem do wywarcia silnego wrażenia na odbiorcy. Expressio z łaciny oznacza „wyrażam”. Słowa ekspresjonizm w odniesieniu do malarstwa po raz pierwszy użył J.A. Hervé, nazywając w ten sposób cykl swoich obrazów wystawionych w Salonie... Więcej »

  • Secesja - cechy, przedstawiciele, charakterystyka

    Secesja to określenie stylu w sztuce europejskiej i amerykańskiej, panującego na przełomie XIX i XX wieku (od lat 90. do początku XX w). Termin wywodzi się od łacińskiego słowa seccesio, które oznacza „odejście”, „oderwanie się”. Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 1 + 4 =
dziubas
2015-05-12 09:59:04
opera w Sydney jest przykładem postmodernizmu.
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
.
• 2024-09-05 17:12:32
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33