Umberto Boccioni, Jedyna forma ciągłości w przestrzeni (1913) |
Paul Gauguin, Manau tupapau (Duch zmarłych czuwa), 1892/ The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malere |
Malarstwo tego okresu inspirowane było sztuką średniowieczną, szczególnie witrażową, kulturą Dalekiego Wschodu, mitologią, baśniami i rodzimym folklorem.Ważne miejsce odgrywało malarstwo pejzażowe, które zmierzało w stronę nastrojowości, ale też symbolizmu. Ukazywanie człowieka na łonie natury podkreślało ich odwieczny związek a także dwoistość ludzkiej natury, złożonej z pierwiastka cielesnego i duchowego. W malarstwie portretowym starano się oddać psychikę i indywidualizm modela. Secesja szczególnie upodobała sobie wizerunki kobiet.
Architektura przełomu wieków zdominowana była przez styl secesyjny (1895 – 1914), charakteryzujący się bogatym zdobnictwem, dążeniem do innowacyjności, estetyzmem, inwencją twórczą, zamiłowaniem do linii falistej i ornamentyki roślinnej. Secesja kładła nacisk na piękno w życiu codziennym, mniejszą wagę przywiązując do funkcjonalności obiektów i przedmiotów.
Wejście do Parku Guëll w Barcelonie/ Marc Desbordes (18.10.2006 |
Ważną rolę w kreowaniu nowoczesnego stylu odegrała muzyka, która wkraczała też do innych dziedzin sztuki, szczególnie literatury („Nade wszystko muzyki” pisał Paul Verlaine w „Sztuce poetyckiej”). Dla Nietzschego, filozofa, który dał podstawy modernistycznemu światopoglądowi, inspirująca była twórczość Wagnera. Kompozytor był człowiekiem wszechstronnym, a jego opery są doskonałym przykładem ówczesnego dążenia do łączenia różnych dziedzin sztuki:
Pierwszy kinetoskop zbudowany w 1892 roku przez Thomasa Alvę Edisona |
Był on bowiem nie tylko teoretykiem, ale i praktykiem w zakresie łączenia elementów muzyki, poezji, plastyki i teatru w jedną artystyczną wizję. Operę, która dla wielu widzów stanowiła bardziej rozrywkę niż sztukę, przekształcił w obciążony znacznie poważniejszymi zadaniami dramat muzyczny (J. Tomkowski).
W Polsce w tym okresie tworzył, w opozycji do nowoczesnych nurtów, wybitny kompozytor Ignacy Paderewski.
Początek XX wieku to także narodziny nowej Muzy – kina. Początkowo traktowane jako prosta rozrywka dla mas, z czasem urosło do rangi sztuki. Ambicje reżyserów zmierzały w kierunku ukazywania prawdy o człowieku. Dominującym stylem w tej pierwszej fazie rozwoju był ekspresjonizm niemiecki.