O książce – interpretacja i analiza

„O książce” to wiersz Czesława Miłosza pochodzący z tomu „Trzy zimy” (1936). Tekst jest utrzymany w wizyjnym, katastroficznym nastroju i ma charakter pokoleniowy. Podmiot wiersza wypowiada się w pierwszej osobie liczby mnogiej, a więc mówi w imieniu wspólnoty, a dokładnie własnej generacji.

Napięcie w utworze buduje się za pomocą specyficznej konstrukcji czasu. Można powiedzieć, że czas jest tu słowem-kluczem pojawiającym się w różnych synonimicznych odsłonach: „epoka burzy”, „dzień apokalipsy”„wiek zamętu”. Mowa tu zatem o pokoleniu, jakie zostało ukształtowane przez wielką wojnę, która wycisnęła na nim niezmywalne piętno. Chodzi z pewnością o I wojnę światową i jej krwawe żniwo. Ma ona znaczenie ambiwalentne: z jednej strony jest bowiem nazywana „czasem wrogim”, ale z drugiej „wspaniałym”. Wojna bywa bowiem hartem ducha, uczy odwagi i „wielkości”.

Poeta uważa, że wojna ukształtowała nie tylko jej bezpośrednich świadków, ale również tych, którzy jej nie widzieli. Mówi więc o swoim pokoleniu urodzonym około 1910 roku, które I wojnę światową znało raczej z opowieści niż z autopsji.

Stracone pokolenie

Miłosz w patetycznym i katastroficznym tonie rysuje obraz straconej generacji. Została ona niejako naznaczona lękiem i świadomością, że przyszło jej żyć w czasach przejściowych, w których pokój jest jedynie krótkim epizodem:
                                           
(…) patrzyliśmy przez okna, czy nad noce sine
nie przypływają znowu stada zeppelinów,
Czy nie bucha sygnał nowy kontynentom,
i sprawdzaliśmy w lustrze, czy na czole piętno
nie wyrosło, na znak, żeśmy już skazani.

Symbolem owego naznaczenia przez historię jest piętno na czole, przywodzące na myśl Kainowe znamię. W wierszu wyraźnie przywołuje się również kontekst rewolucji październikowej w Rosji:

(…) gdzieś daleko idziemy, nad nami październik
szumi liściem, jak tamten łopotał sztandarem.

Rewolucja październikowa symbolizuje całkowite zburzenie starego ładu świata i stworzenie zupełnie nowego porządku. Owo porównanie sytuacji własnego pokolenia do wydarzeń z 1917 roku brzmi w tekście Miłosza nieco wieloznacznie. Z jednej strony dochodzi tu do głosu świadomość zbliżającej się zagłady, ale z drugiej daje się wyczuć ton oczekiwania na zmianę (zwłaszcza w kontekście przedwojennych, komunistycznych sympatii pisarza).

Literatura w czasach zagłady

Miłosz widzi swoje pokolenie jako zjawisko bez precedensu, dlatego wyraźnie przeciwstawia je prawdzie literatury dawnych epok. Generację poety charakteryzują słowa: „My niespokojni, ślepi i epoce wierni”. Natomiast metonimiczna figura przeszłej literatury, czyli książka, jest określana jako „mądra i spokojna”.

Prawdy największych nawet mistrzów słowa nie przystają do czasów zbliżającej się apokalipsy, ponieważ oddziela je od współczesności „czerwona kurzawa”, a więc masowa śmierć, jaka stała się doświadczeniem XX wieku. Pokolenie międzywojenne jest zatem ślepe i głuche na słowa Conrada, Fausta, Hafisa i Norwida. Książka jest tu też znakiem kulturowego dziedzictwa, które traci znaczenie. Świat tradycyjnych wartości odchodzi w niepamięć. Sama zaś generacja Miłosza nie może liczyć na zdobycie sławy, jaka była udziałem dawnych mistrzów:

Wawrzyn jest niedostępny nam, świadomym kary,
jaką czas tym wyznacza, którzy pokochali
doczesność, ogłuszoną hałasem metali.
Więc sławę nam znaczono stworzyć – bezimienną,
jak okrzyk pożegnalny odchodzących – w ciemność.

Twórczość artystów „straconego pokolenia” jest jedynie „pożegnalnym okrzykiem”. Ich los stanowi bowiem anonimowa, masowa śmierć, której symbol stanowi obraz ciemności.

Katastrofizm i heroizm

Warto zwrócić uwagę, że patetyczny styl tekstu i jego wizyjność są wprawdzie utrzymane w tonie katastroficznym, ale nie ma tu atmosfery grozy. Raczej można mówić o postawie heroizmu i odwagi w obliczu zbliżającej się klęski. Pewność nadchodzącej katastrofy współgra w wierszu ze swoistym stoicyzmem oczekiwania na to, co nieuniknione. Wizyjność i symboliczność zostają tu podporządkowane tradycyjnej, regularnej formie wiersza. Mamy zatem do czynienia z lękiem ujarzmionym przez odwagę.

Polecamy również:

  • Czesław Miłosz, Rodzinna Europa – streszczenie

    Książka Czesława Miłosza to właściwie zbiór osiemnastu mniejszych esejów, opierających się na wspomnieniach pisarza, z których każde opisuje poszczególne etapy jego życia, ale dotyczy również wybranych przez Miłosza zjawisk historycznych. Więcej »

  • Czesław Miłosz - najważniejsze informacje

    Czesław Miłosz w okresie dwudziestolecia międzywojennego był związany z wileńską grupą poetycką Żagary, którą sam założył. Pierwszy tom wierszy wydał w 1933 roku, był to „Poemat o czasie zastygłym”. Więcej »

  • Roki - intepretacja i analiza

    Roki pochodzą z okresu międzywojennego, gdy Miłosz dopiero rozpoczynał swoją pisarską drogę. Związał się wówczas z wileńską grupa poetycką „Żagary”. Twórczość poetów skupionych wokół czasopisma o tym samym tytule była przesiąknięta apokaliptycznymi obrazami i poczuciem, że... Więcej »

  • Obłoki – interpretacja i analiza

    „Obłoki” to wiersz Czesława Miłosza umieszczony w tomie „Trzy zimy” (1936). Utwór, podobnie jak inne teksty pochodzące z tego zbioru ma wymowę katastroficzną. W wierszu tym poeta odnajduje oznaki nadchodzącego kataklizmu w świecie natury. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 3 =
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
.
• 2024-09-05 17:12:32
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33