Zabiegi stylistyczne w tekstach publicystycznych
Do podanych przykładów dopasuj zastosowane w nich zabiegi stylistyczne (ironia, manipulacja językowa, pytanie podchwytliwe, anafora, pytanie retoryczne):
1. Premier odniósł niebywały "sukces" moralny rezynując z kandydowania.
2. Ona kłamie! Ona nie planowała poddać się aborcji!
3. Pij mleko - będziesz wielki!
4. Czy pozwolisz, aby rząd zaprzepaścił dotychczas wypracowaną politykę zagraniczną?
5. Czy nadal bije pan swoje dzieci?
Odpowiedź eSzkola.pl
W języku publicystów spotykają się i przeplatają wszystkie rodzaje stylów językowych funkcjonujących w polszczyźnie. W podanych przykładach zostały zastosowane następujące zabiegi:
1. Ironia (nadawca komunikatu szydzi z postawy premiera, wyśmiewa jego decyzję o rezygnacji z kandydowania na urząd, ponieważ i tak nie miałby szans na jej objęcie)
2. Anafora (to środek stylistyczny, polegający na celowym powtórzeniu tej samej konstrukcji na początku kolejnych zdań)
3. Manipulacja językowa (występuje ona najczęściej w krótkich, treściwych sloganach reklamowych przeonujących do zakupu danego produktu, w tym przypadku: mleka)
4. Pytanie retoryczne (nadawca komunikatu sugeruje odbiorcy przemyślenie tematu zawartego w pytaniu, pyta nie po to , by uzyskać odpowiedź, ale "dać do myślenia")
5. Pytanie podchwytliwe (nadawca zadaje pytanie w taki sposób, że każda z udzielonych opowiedzi będzie dla odbiorcy niekorzystna - zarówno "tak", jak i "nie" będa oznaczały, że w przeszłości na pewno bił swoje dzieci)