Roki pochodzą z okresu międzywojennego, gdy Miłosz dopiero rozpoczynał swoją pisarską drogę. Związał się wówczas z wileńską grupa poetycką „Żagary”. Twórczość poetów skupionych wokół czasopisma o tym samym tytule była przesiąknięta apokaliptycznymi obrazami i poczuciem, że nadchodzi wielka katastrofa. Było to związane z rodzącymi się w Europie totalitaryzmami: faszyzmem, nazizmem i komunizmem. Ich obecność wpływała na wytworzenie się klimatu zaniepokojenia i lęku przed przyszłością. Omawiany utwór jest rezultatem owych nastrojów epoki.
Wiersz jest poetycką wizją katastrofy mającej charakter apokaliptyczny. Podmiot opisuje świat po lub w czasie zagłady, co nie jest tutaj do końca jasne. Zwraca się także z apelem, a właściwie rozkazem podjęcia działania, ponieważ uważa, że nie wolno zachować zimnej obojętności.
Podmiot liryczny przeżywa wizję wielkiej katastrofy. W części opisującej obraz zniszczenia stosowany jest typ liryki narracyjnej. W trakcie opisu pojawiają się także elementy liryki apelu, gdy podmiot liryczny zwraca się do adresata (w tym wypadku jest nim każdy czytelnik i samo „ja” liryczne) i namawia go do działania.
W części opisowej podmiot się nie ujawnia. Jego słowa są obiektywną relacją z obrazów, które stają przed jego oczami. Jego stosunek do rzeczywistości wiersza ujawnia się dopiero w apelu: nie chce pozostawać bierny w obliczu katastrofy, ponieważ wyznaje: „Ja tę ziemię tak kochałem”. Jest też fragment, w którym podmiot mówi o swojej przeszłości, ale postanawia z nią zerwać i zapomnieć o tym, co było wcześniej.
Z powodu wizyjnego charakteru utworu, niektóre elementy trudno jednoznacznie sklasyfikować. Nie do końca wiadomo, jaki jest czas lirycznej wypowiedzi. Początek pierwszej strofy i strofa ostatnia sugerują, że katastrofa już się dokonała. Jednak w innych miejscach podmiot liryczny wypowiada się tak, jakby apokalipsa właśnie trwała lub miała za chwilę nastąpić:
(…) cofa się zatrute słońce
a potępienia brzask wychodzi z mórz.
Ale niemożliwość określenia czasu wypowiedzi może być właśnie skutkiem apokaliptycznych wydarzeń. Pod ich wpływem wszystko uległo odwróceniu, a prawa świata zostały podważone:
(…) to, co przygniecione trwało – naprzód runie,
co naprzód szło – upadnie wstecz.
Wraz z apokalipsą ujawnia się cały charakterystyczny dla niej zestaw zjawisk: dym, popiół, zatrute słońce. W obliczu zagłady podmiot liryczny przeżywa pokusę, by wrócić do czasu sprzed katastrofy i w nim znaleźć choćby częściowe ukojenie. Gwałtownie jednak ją odrzuca:
Wtedy wszystko we mnie było
krzykiem i wołaniem.
Krzykiem i wołaniem
ruń czarnych wiosen rozdzierała mnie.
Dosyć. Dosyć. Nic się przecie nie śniło.
Nikt nic o tobie nie wie. To wiatr tak w drutach dmie.
Ruń to określenie gęstej i nisko rosnącej roślinności. Wyraża więc ona witalizm i bujność poprzedniego życia, z którego teraz trzeba zrezygnować. Podmiot mówi: „Nikt nic o tobie nie wie”, czym podkreśla totalną samotność. W poprzedzającym przywołaną część apelu jeszcze raz podkreślona zostaje konieczność przemiany samego podmiotu i tych, którzy chcą w sposób czynny odpowiedzieć na katastrofę:
I nienawidzić pora, co kochałeś,
kochać to, co znienawidziłeś,
twarze deptać tych, którzy milczącą
piękność wybrali.
Trzeba więc zaprzeć się siebie i stać się bezwzględnym wobec wszystkich wybierających „milcząco piękność”, czyli ludzi odcinających się od zaistniałej katastrofy. Konieczna jest niezłomna postawa, bo „tylko ten, co krew od innych miał gorętszą” zdoła wyjść z katastrofy cało, choć niezwykle zmieniony. Słowo użyte w tytule – roki – może być interpretowane jako podkreślenie niemożliwości jednoznacznego ustalenia czasu nadejścia opisywanej apokalipsy.
Roki - intepretacja i analiza
Polecamy również:
-
Czesław Miłosz, Rodzinna Europa – streszczenie
Książka Czesława Miłosza to właściwie zbiór osiemnastu mniejszych esejów, opierających się na wspomnieniach pisarza, z których każde opisuje poszczególne etapy jego życia, ale dotyczy również wybranych przez Miłosza zjawisk historycznych. Więcej »
-
Czesław Miłosz - najważniejsze informacje
Czesław Miłosz w okresie dwudziestolecia międzywojennego był związany z wileńską grupą poetycką Żagary, którą sam założył. Pierwszy tom wierszy wydał w 1933 roku, był to „Poemat o czasie zastygłym”. Więcej »
-
O książce – interpretacja i analiza
„O książce” to wiersz Czesława Miłosza pochodzący z tomu „Trzy zimy” (1936). Tekst jest utrzymany w wizyjnym, katastroficznym nastroju i ma charakter pokoleniowy. Podmiot wiersza wypowiada się w pierwszej osobie liczby mnogiej, a więc mówi w imieniu wspólnoty, a dokładnie... Więcej »
-
Obłoki – interpretacja i analiza
„Obłoki” to wiersz Czesława Miłosza umieszczony w tomie „Trzy zimy” (1936). Utwór, podobnie jak inne teksty pochodzące z tego zbioru ma wymowę katastroficzną. W wierszu tym poeta odnajduje oznaki nadchodzącego kataklizmu w świecie natury. Więcej »