Na kołach – interpretacja i analiza

Figura koła

„Na kołach” to jeden z najważniejszych wierszy Przybosia z tomu „Sponad” wydanego w 1930 roku. Jerzy Kwiatkowski nazwał go pożegnaniem poety z tematyką miasta. Słowem kluczem tego utworu jest niewątpliwie „koło”, które pojawia się tu we wszelkich możliwych znaczeniach. Pierwsze z nich zostaje przywołane w początkowym wersie tekstu, który stanowi pytanie retoryczne: „Jak swój dzień wywieść z obiegu?”

Zostaje tu zatem przywołany cykl dnia współgrający z ludzkimi przyzwyczajeniami. Podmiot-mieszkaniec miasta niejako wbrew własnej woli zostaje wciągnięty w kołowrót miejskiego czasu. Uosobiona metropolia przywołuje człowieka „kołami”. Zostaje ona przedstawiona jako przestrzeń ruchu, na którą składają się przemieszczające się pojazdy: konne, tramwajowe, samochodowe. Miasto podlega wyraźnej animizacji, a nawet antropomorfizacji: „turkot zajeżdża”, „stacje ruszyły”, „Trotuar staje z jezdnią do biegu”, „kable wiją ramionami”, „lecą gościńce”.

Miasto jest więc żywym tworem ściśle zespolonym ze swoimi mieszkańcami. W tekście widać dużą dynamizację opisu: miasto i ludzie poruszają się ruchem kolistym, niejako wprzęgnięci w wielki kołowrót ziemi wokół własnej osi.

Nadmiar

Drugą dominantą świata przedstawionego oprócz wymienionej kolistości i cykliczności jest swoisty nadmiar:

Ulicę – od rogu do rogu zalewają domy,
domów – po dachy przybrało,
nadmiar dzieło pod dach wyprowadza co dnia

Przyrost domów zostaje porównany do żywiołu powodzi, która obejmuje kolejne obszary miasta. Metropolia i jej mieszkańcy zostają uwięzieni w kręgu rozrastającego się coraz szybciej tworu, stają się dziwaczną symbiozą martwej i żywej materii:
                                            
Z placów, porosłych kołami, lecą
gościńce, które inżynier przedłuża
o rozpęd nóg zadyszanych przechodniów

Zasadami wiersza są zatem dynamizm, precyzja, wyrafinowanie kompozycyjne oraz urbanizacja przestrzeni. W miejskim krajobrazie poeta dostrzega przede wszystkim ruch, elementy architektury, ale też robotników, którzy „zarobiony dzień niosą na plecach”.  Pośpiech wpisany w miejską przestrzeń miesza się z ludzkim zmęczeniem.

Autotematyzm

Wiersz posiada również sens autotematyczny. Jest on sygnalizowany przez ostatnie zdanie tekstu. Pojawia się tu mianowicie pytanie retoryczne, które spaja klamrą początek i koniec utworu. O ile na początku poeta zadaje pytanie o możliwość wybicia swojego życia z utartego rytmu, o tyle na końcu pyta: „Jak zatoczyć poemat na kołach?”. To wieloznaczne zdanie można interpretować jako refleksję poety nad możliwością tworzenia w drodze (a więc „na kołach” – w podróży). Ponadto pytanie to odnosi się do samej struktury wiersza, który niczym czas zatacza koło (ten sam motyw powtarza się na początku i na końcu), jest zatem doskonałą, zamkniętą całością. Powinien on również objąć niejako całą rzeczywistość – „zatoczyć koło”, a więc objąć cały widnokrąg.

Polecamy również:

  • Gmachy – interpretacja i analiza

    „Gmachy” to wiersz Juliana Przybosia pochodzący z tomu „Sponad”(1930). Widać w nim cechy wyraźnie wskazujące na związek poety z programem literackim Awangardy Krakowskiej. W centrum koncepcji poezji znajdowało się tu bowiem potrójne hasło: „miasto-masa-maszyna”. Więcej »

  • Z Tatr – intepretacja i analiza

    „Z Tatr” to jeden z najbardziej znanych wierszy Przybosia napisany po śmierci ukochanej poety, Marii Skotnicówny. Taterniczka ta wraz ze swoją młodszą siostrą zginęła, podczas wspinaczki na Zamarłą Turnię. Wiersz ma zatem niesłychanie silny ładunek emocjonalny, jest wyrazem najbardziej... Więcej »

  • Wieczór – intepretacja i analiza

    „Wieczór” to bardzo intymny wiersz Juliana Przybosia, któremu można przypisywać cechy erotyku. Podmiotem tekstu jest sam poeta, który w liryczny sposób opisuje zapadający zmierzch. Zjawisko to zaś przywodzi mu na myśl ukochaną, z którą się rozstał. Więcej »

  • Julian Przyboś, Notre-Dame – analiza i interpretacja

    Wiersz pt. Notre Dame pochodzi z tomu Juliana Przybosia Równanie serca, wydanego w 1938 roku. Już tytuł sugeruje, że obiektem opisu będzie paryska katedra Notre Dame. Więcej »

  • Julian Przyboś, Do ciebie o mnie – analiza i interpretacja

    Motyw przemijalności świata i jego nieuchwytności w wykonaniu człowieka jest jednym z najczęstszych, pojawiających się w poezji Juliana Przybosia. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 4 =
Ostatnio komentowane
Latwe
• 2025-01-15 18:42:29
super
• 2024-12-21 22:05:33
ok
• 2024-12-15 19:31:35
Ciekawe i pomocne
• 2024-12-03 20:41:33
pragnę poinformować iż chodziło mi o schemat obrazkowy lecz to co jest napisane nie jest ...
• 2024-11-28 16:29:46