Do prostego człowieka – interpretacja i analiza

„Do prostego człowieka” to wiersz Tuwima o wymowie pacyfistycznej. Postawa poety jawi się tu jako jasny i stanowczy sprzeciw wobec wojny, której zwykle towarzyszą wzniosłe hasła, jednak w rzeczywistości kryją się za nimi jedynie partykularne interesy klasy rządzącej.

Kłamstwo wojennej propagandy

Poeta bezlitośnie obnaża w wierszu kłamstwo wojennej propagandy. Pokazuje, że jest to język zakłamany: wykorzystuje wzniosłe argumenty do osiągnięcia niecnych celów. Szafuje się tu pojęciami takimi, jak „ojczyzna”, „historyczna racja” czy „honor”, ale ich wykorzystanie jest równoznaczne z destrukcją owych ideałów: ojczyznę „się szarpie”, a historyczną racją „się judzi”. Propaganda sięga po najwyższe narodowe świętości. Odwołuje się do uczuć patriotycznych i apeluje do emocji odbiorcy w celu manipulacji jego działaniami. Argumentacja ta przywołuje więc przodków, o których ziemię trzeba walczyć i sięga po autorytet narodowych bohaterów. Pod wzniosłymi hasłami kryje się jednak przerażający konkret, czyli zniszczenie, jakie niesie ze sobą każda wojna:

I byle drab, i byle szczeniak
W odwieczne kłamstwo ich uwierzy,
Że trzeba iść i z armat walić,
Mordować, grabić, truć i palić.

Fałszywy język

Tuwim w celu uzmysłowienia odbiorcy grozy wojny posługuje się dosadnym, wyrazistym językiem. Można powiedzieć, że niejako przywraca słowom ich pierwotne znaczenie i odkłamuje fałszywy przekaz. Co więcej, poeta zwraca uwagę właśnie na rolę słowa w kreowaniu społecznych nastrojów. Język ulega w wierszu wyraźnej antropomorfizacji. Mowa tu bowiem o druku, który „uderzy na alarm” lub:

Kiedy rozścierwi się, rozchami
Wrzask liter pierwszych stron dzienników.

Słowo staje się zatem samodzielnym bytem, który wytwarza podobną do siebie rzeczywistość, pełną chamstwa i najgorszych instynktów.

Apel do prostego człowieka

Adresatem owej demaskacji propagandy jest w wierszu tytułowy „prosty człowiek”, a więc osoba, którą podmiot nazywa „przyjacielem nieuczonym” oraz swoim „bliźnim z tej czy innej ziemi”. Wypowiedź poety zyskuje zatem sensy uniwersalne, nie ogranicza się bowiem do konkretnego miejsca ani czasu. Jest jednak skierowana nie do ludzi władzy, ale tych z samego dołu społecznej drabiny. To właśnie oni stają się głównymi ofiarami wojennego kataklizmu – wcielani do armii lub ginący jako cywile. Jednocześnie to właśnie zbiorowość złożona z prostych ludzi jest najbardziej podatna na emocjonalną manipulację i populistyczne hasła.

Cel poety polega na uświadomieniu owemu ubogiemu człowiekowi, że wojna służy jedynie niecnym interesom najzamożniejszych. Prawdziwym powodem konfliktów zbrojnych są wojenne łupy: ropa, pieniądze, bawełna. Dlatego podmiot otwarcie wzywa protego człowieka do zdecydowanego bojkotu nawoływań nawet najwyższych autorytetów: biskupa, pastora, rabina:

Rżnij karabinem w bruk ulicy!
Twoja jest krew, a ich jest nafta!
I od stolicy do stolicy
Zawołaj broniąc swej krwawicy:
"Bujać - to my, panowie szlachta!"

Polecamy również:

  • Wiosna. Dytyramb – interpretacja i analiza

    Wiersz „Wiosna” został opublikowany przez Tuwima w tomie „Sokrates tańczący” (1920) i od razu wywołał olbrzymie kontrowersje. Odsądzono bowiem autora od czci i wiary jako tego, który przekroczył wszelkie granice dobrego smaku i stworzył tekst obrażający godność ludzkiego rodzaju. Więcej »

  • Sitowie – interpretacja i analiza

    „Sitowie” to utwór, w którym Julian Tuwim podejmuje problematykę autotematyczną. Realizuje się ona niejako na dwóch poziomach. Mamy tu bowiem do czynienia ze wspomnieniem z dzieciństwa, a więc wątkiem autobiograficznym. Ponadto zaś poeta wypowiada się na temat własnej... Więcej »

  • Rzecz Czarnoleska – interpretacja i analiza

    „Rzecz Czarnoleska” to wiersz programowy Tuwima z tomu o tym samym tytule, wydanego w 1929 roku. Poeta formułuje w nim klasyczną koncepcję literatury, nawiązującą do złotego okresu polskiej poezji, czyli do XVI wieku. Tekst ten jest więc dobrą ilustracją tak zwanego klasycyzmu Skamandrytów, czyli... Więcej »

  • Do krytyków – interpretacja i analiza

    „Do krytyków” to przewrotny komentarz Tuwima na temat roli poezji w niepodległym kraju. Tekst został utrzymany w żartobliwym, niemal satyrycznym stylu. Głównym zabiegiem zastosowanym przez Tuwima jest tu komiczny efekt zaskoczenia. Tytuł utworu – „Do krytyków”... Więcej »

  • Sokrates tańczący – interpretacja i analiza

    „Sokrates tańczący” to obszerny wiersz Juliana Tuwima pochodzący z tomu o tym samym tytule, wydanego w 1920 roku. Tekst należy do wczesnej twórczości poety, w której dominują nuty takie, jak dionizyjska pochwała życia i rewolucyjne nastawienie do tradycji. Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 5 + 2 =
Agniesia1831
2015-01-31 14:29:24
Taki wiersz powinni czytać Ruscy w szkołach. Generalnie to oni są okłamywani, że trzeba walczyć i bronić swojego mocarstwa bo cała UE chce im narzucić swoje racje. Grabić, palić... że niby kto tak robi? Nasz naród jest pokojowo nastawiony więc o żadnych napadach z naszej strony być nie może. Odbiorcą wiersza zdecydowanie powinien być najeźdźca na jakiś obcy kraj. To tamci żołnierze są ogłupiani górnolotnymi hasłami, które mają zagrzewać do boju do napadów do grabieży. Przepraszam bardzo, ale wg mnie mamy bronić ziemi polskiej na miarę swoich możliwości. Żołnierze powinni bronić kraju do ostatnich sił bo do tego zostali powołani, lekarze i pielęgniarki powinni ratować życie ludzkie, a cywile mają prawo uciekać i szukać schronienia bo oni nie mają żadnych szans.
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
co to za ludzie
• 2024-10-05 16:24:59
Yyytf
• 2024-10-04 09:18:36
Masz
• 2024-09-27 07:49:55
Dziękuję za krótką acz treściwą syntezę :)
• 2024-09-24 21:14:03
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33