Surrealizm w literaturze - cechy i przedstawiciele

Geneza i  nazwa

Surrealizm (inaczej nadrealizm) to najważniejszy awangardowy prąd w sztuce dwudziestolecia międzywojennego, który w znaczący sposób oddziałał na dalszy jej rozwój w epoce powojennej. Kolebką tego zjawiska była Francja, gdzie po zakończeniu I wojny światowej grupa artystów kupiona wokół pisma „Litterature” w 1922 roku stworzyła program nadrealizmu. Najważniejszym twórcą surrealistycznych manifestów był Andre Breton („Manifest surrealizmu”, 1924, „Drugi manifest surrealizmu”, 1929). Innymi zaś ważnymi twórcami byli Louis Aragon, Philippe Soupault, Paul Eluart i Benjamin Peret. Autorem nazwy kierunku był Guillaume Apollinaire.

Założenia

Surrealizm to prąd artystyczny odżegnujący się od realizmu i racjonalizmu. Narodził się jako sprzeciw wobec cywilizacji technicznej i jej racjonalnych wytworów. Eksponował rolę intuicji i wewnętrznych obrazów w procesie tworzenia. Najważniejszymi inspiracjami tego kierunku były sny, przeczucia, marzenia i wizje. Nadrealizm szeroko korzystał zatem z odkryć psychologii głębi i w pewien sposób zawdzięcza jej swoje istnienie.

Literatura surrealistyczna miała całkowicie zrezygnować z logicznych powiązań przyczynowo-skutkowych, miała być czystą ekspresją wewnętrznych emocji i podświadomych obrazów. Bardzo ważną w tym kontekście była teoria pisma automatycznego („ecriture automatique”), a więc zapisu odbywającego się poza świadomością poety, z wyłączeniem myślenia i wartościowania. W ten sposób powstawała literatura odwzorowująca mechanizmy snu czy halucynacji. Obrazy poetyckie miały tu charakter symboliczny i archetypiczny (nawiązania do teorii C. G. Junga). Zderzano słowa i wyrażeni pochodzące z odległych wobec siebie porządków, tworząc dziwaczne językowo-wizyjne twory. Literatura surrealistyczna to przede wszystkim manifestacja irracjonalizmu, wyobraźni i swobodnej kreacji.

Przedstawiciele

Obok wymienionych twórców z surrealizmem byli związani również Tristan Tzara, , Pierre Reverdy czy Jacques Prevert. Pismem programowym tego kierunku było „La Revolution Surrealiste” (1924 – 1929), a w latach 30. „Le Surrealisme Au Service de la Revolution”. W polskiej literaturze największe wpływy surrealistyczne można zaobserwować w prozie poetyckiej Aleksandra Wata („Ja z jednej strony i Ja z drugiej strony mego mopsożelaznego piecyka”, „namopaniki”), wczesnej poezji Adama Ważyka („Semafory”, „Oczy i usta”), w latach 30. zaś w poezji Józefa Czechowicza, żagarystów, a także w prozie Brunona Schulza i w dramaturgii Witkacego.

Polecamy również:

  • Awangarda - cechy i przedstawiciele

    Mianem awangardy literackiej określa się wszystkie kierunki, które zrywają z realizmem i mimetyzmem i są nastawione na kreację zupełnie nowych jakości estetycznych. Jest to zjawisko nowoczesne, które pojawiło się na początku XX wieku, a w jego obręb zalicza się prądy takie, jak futuryzm, dadaizm,... Więcej »

  • Ekspresjonizm w literaturze

    Poetyka ekspresjonistyczna określana jest „krzykiem duszy”, wyrazem emocji i wewnętrznych stanów artysty. Poeta miał prawo do pełnej swobody twórczej, forma dzieła literackiego nie miała znaczenia, liczyła się jego siła wyrazu, zmierzanie do absolutu. Więcej »

  • Futuryzm - cechy i przedstawiciele

    Futuryzm to awangardowy kierunek w sztuce, który narodził się na początku XX wieku we Włoszech i w Rosji. Programotwórcą futuryzmu włoskiego był Filippo Marinetti. W 1909 roku ogłosił „Manifest futuryzmu”, który zawierał postulat radykalnego odcięcia się od tradycji i zbudowania... Więcej »

  • Formizm - cechy i przedstawiciele

    Formizm to awangardowy kierunek w polskiej sztuce Dwudziestolecia, rozwijający się w latach 1917 – 1922. Prąd ten powstał na gruncie sztuk plastycznych i głównie do nich się odnosił, ale wywarł pewien wpływ również na dziedzinę poezji i teatru. Zjawisko formizmu zostało zapoczątkowane przez... Więcej »

  • Dadaizm w literaturze - cechy i przedstawiciele

    Dadaizm w literaturze miał bowiem polegać na eksponowaniu struktur celowo asemantycznych, a także spontaniczności, wyobraźni i fantazji. Dadaiści kontestowali tradycyjny porządek kultury i sztuki, odcinali się od realizmu, ale także od obowiązujących konwenansów społecznych, obyczajowych i moralnych. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 3 =
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01