Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Pocałunki – analiza i interpretacja

Tom poetycki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej pt. Pocałunki ukazał się w 1926 roku. Znajdują się w nim miniatury liryczne, niezwykle popularne w okresie dwudziestolecia międzywojennego. W swoich utworach poetka porusza tematy miłości, codzienności, a także zawiera liczne refleksje o charakterze egzystencjalnym. Był to trzecia z kolei poetycka książka Jasnorzewskiej, uznana za jedną z najlepszych. Stylistyką wpisuje się w tzw. pierwszy okres twórczości autorki, datowany na lata 1922-1927.

Forma

Tomik Jasnorzewskiej zwraca uwagę swoją prostotą wersyfikacyjną i oszczędnością słowa, przy całym jego bogactwie semantycznym. Pod pozorną ascetycznością wyrazu kryje się mistrzowski kunszt poetycki artystki. W sześćdziesięciu czterowersowych utworach autorka zawarła treści dotyczące najważniejszych dla człowieka aspektów życia – w większości przeżywania miłości i zakochania. Niektóre części zwięzłością i impresywnością do złudzenia przypominają renesansowe epigramaty. Wybór tego gatunku dowodzi dość luźnego, a nawet żartobliwego stosunku do swojej twórczości. Każdy z utworów opatrzony został odpowiednio zaskakującą pointą, wyrażająca dążenie do poznania psychologicznej prawdy, związanej z tematem poruszanym w danym wierszu.

Motywy i tematy

Zasadniczym motywem wierszy w Pocałunkach jest tęsknota wynikająca z miłości, a z tęsknotą łączy się kolejny motyw - osoby niekochanej (warto nadmienić, że pojawiają się tu autobiograficzne echa rozpadającego się małżeństwa poetki). Jasnorzewska nie pominęła także pytań o sprawy dla człowieka najważniejsze – dotyczące przemijania oraz w ogóle sensu życia.

Polecamy również:

  • Miłość – interpretacja i analiza

    „Miłość” (Wciąż rozmyślasz…) to wiersz pochodzący ze zbioru „Pocałunki”, w którym Pawlikowska sięgnęła po poetykę bliską poezji awangardowej. Utwór, podobnie jak inne teksty z tego tomu, zachowuje bowiem lapidarną formę, będącą wyrazem maksymalnej kondensacji treści. Więcej »

  • Fotografia – interpretacja i analiza

    „Fotografia” to czterowersowy, krótki wiersz, w którym Pawlikowska konstruuje sytuację liryczną, posługując się poetyką epigramatu. W tej poetyckiej miniaturze mamy do czynienia z dążeniem autorki do skonstruowania wyraźnej puenty o żartobliwym charakterze. Więcej »

  • Płyty Carusa – interpretacja i analiza

    „Płyty Carusa” to cykl trzech wierszy z tomu Marii Pawlikowskiej pt. „Profil białej damy”. Jak sam tytuł wskazuje, teksty zostały poświęcone słynnemu włoskiemu tenorowi Enrico Caruso. Autorka dokonała tu poetyckiego przetworzenia zwyczajnego elementu nowoczesnej cywilizacji, czyli gramofonu. Więcej »

  • Film amerykański – interpretacja i analiza

    „Film amerykański” to wiersz Pawlikowskiej pochodzący z tomu „Różowa magia”. Tekst wpisuje się w koncepcję poezji skamandryckiej. Mamy tu bowiem do czynienia z widoczną prozaizacją języka, a ponadto z wykorzystaniem popularnego rekwizytu kultury masowej, czyli kina. Więcej »

  • Laura i Filon – interpretacja i analiza

    „Laura i Filon” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej to wiersz, w którym poetka odwołuje się do sentymentalnej sielanki Franciszka Karpińskiego o tym samym tytule. Mamy więc do czynienia z utworem intertekstualnym, traktującym o innym tekście literackim i stanowiącym reinterpretację prezentowanej... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 4 =
Ostatnio komentowane
To ja ola
• 2025-01-20 14:10:30
bardzo się przyda na ściągi na kartkówki
• 2025-01-16 13:41:59
Latwe
• 2025-01-15 18:41:38
super
• 2024-12-21 22:05:33
ok
• 2024-12-15 19:31:35