Hiperbolizacja i jej znaczenie w kompozycji i budowaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Hiperbolizacja (przesadnia) to jeden z wielu zabiegów stylistycznych, jakim posługują się twórcy. Polega na przedstawieniu rzeczy, zjawiska lub osoby w sposób przesadny. Wyolbrzymienie dotyczy cechy danego obiektu, np. morze łez lub powódź kwiatów. Zabieg hiperbolizacji często spotykamy w prozie, choć kojarzy się nam raczej z utworami poetyckimi. Hiperbolą posługuje się autor opowiadania Górą „Edek”.

Hiperbolizacja i jej znaczenie w kompozycji i budowaniu sensu utworu na przykładzie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego

Opowiadanie przedstawia typową, banalną sytuację, jaka się wydarza na zakorkowanej ulicy. Dwóch kierowców próbuje zająć to samo miejsce parkingowe. Kierowca fiata ma pierwszeństwo, ale jego miejsce zostaje zablokowane przez niekulturalnego właściciela forda, który próbuje wymusić ustąpienie mu miejsca. Inni kierowcy, którzy są świadkami zdarzenia, nie zwracają na to uwagi. Chcą jak najszybciej ominąć korek. W końcu kierujący fiatem inteligent ustępuje, kierowca forda zajmuje miejsce parkingowe. Dla narratora opowiadania sytuacja ta jest głęboko symboliczna. Bezczelny kierowca forda kojarzy mu się z Edkiem, jednym z głównych bohaterów „Tanga” Sławomira Mrożka. Postać z dramatu Mrożka to przykład człowieka chamskiego, prymitywnego, pozbawionego kultury, który bezpardonowo zdobywa wszystko, co chce. Nowakowski już w tytule sugeruje, że kontekstem potrzebnym do zrozumienia tej sytuacji jest „Tango”. Niekulturalny kierowca jest więc przedstawicielem całej grupy społecznej – chamskich i grubiańskich dorobkiewiczów, całkowicie pozbawionych empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Narrator przyrównuje go do potwora, który wydaje się niegroźny, ale z czasem rozrasta się i zajmuje sobą całą przestrzeń. Niekulturalne zachowanie kierowcy nazywa „żarłocznością” – niepohamowaną chęcią zawłaszczenia tego, co należy się drugiemu człowiekowi. Zwraca również uwagę na wielkość samochodów obydwu kierowców. Człowiek, którego narrator nazywa „inteligentem”, jedzie skromnym fiatem. Bezczelny dorobkiewicz przemieszcza się wielkim fordem. Przepychankę między kierowcami nazwana jest w opowiadaniu „wojną nerwów”, którą wygrywa silniejszy podobnie jak w świecie zwierząt. Narrator porównuje wyglądu obydwu bohaterów. „Inteligent” jest chudy i cherlawy, a „Edek” – postawny i tęgi. Można powiedzieć, że tytułowy „Edek” jest „górą” pod każdym względem, co narrator próbuje udowodnić, wykorzystując w opisie liczne hiperbole.

Hiperbolizacja i jej znaczenie w kompozycji i budowaniu sensu utworu na przykładzie wiersza „[Jestem Julią…]” Haliny Poświatowskiej

Podmiot liryczny w wierszu Poświatowskiej to kobieta, która cierpi z powodu nieszczęśliwej miłości. Opisuje swój stan za pomocą hiperbolizacji. Smutek po stracie ukochanej osoby jest dla niej dotkliwy jak fizyczne cierpienie. Wyolbrzymienia pomagają osobie mówiącej oddać uczucie rozpaczy, rozgoryczenia i tęsknoty. Przeżycie nieszczęśliwego zakochania jest dla podmiotu niezwykle pouczającym doświadczeniem.

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 4 =
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17
nadal nie umiem tego napisać
• 2024-06-04 10:48:42
Mógłby być jeszcze do tego cały utwór napisany.
• 2024-06-03 19:41:43