Polecamy również:
-
Tragizm losu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Romantyzm to epoka literacka, która nastąpiła po oświeceniu. Początki romantyzmu wiążą się z wielkimi przemianami społeczno-politycznymi w Europie pod koniec XVIII wieku. Rewolucja francuska zmieniła oblicze całego kontynentu. Dotychczasowe...
-
Wzniosłość narodowej tradycji a dramat jednostki. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza
Romantyzm przyniósł znaczne przemiany w światopoglądzie twórców i myślicieli. Zaczęto odchodzić od oświeceniowego kultu umysłu i racjonalności. Romantycy interesowali się tym, co pozarozumowe i ukryte dla ludzkich zmysłów. W ich...
-
Jakie problemy egzystencjalne i polityczne przedstawia literatura? Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza
Romantyzm przedefiniował dotychczasowe myślenie o literaturze i roli twórcy. Romantycy nie zgadzali się na ograniczanie ich wolności twórczej. Odrzucali się klasycystyczne normy tworzenia dzieł literackich. Najważniejszą wartością dla...
-
Podstępne metody walki z wrogiem jako zaprzeczenie etosu rycerskiego. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza
Pojęcie etosu rycerskiego wywodzi się z epoki średniowiecza. Średniowieczne społeczeństwo podzielone było na stany. Najwyżej w hierarchii społecznej stali duchowni i rycerze. Przedstawiciele tych warstw społecznych kształcili się i znali łacinę,...
-
W jaki sposób literatura przedstawia problem wyboru między życiem prywatnym a obowiązkiem wobec ojczyzny? Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda
Koniec XVIII wieku i pierwsza połowa wieku XIX były czasem wielkich przemian polityczno-społecznych. Przełomowym wydarzeniem tego okresu była rewolucja francuska, która doprowadziła do zakwestionowania pozycji dotychczasowych autorytetów....
-
Funkcje obrazów przyrody w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza
Przełom romantyczny w literaturze spowodowany był głębokimi przemianami społecznymi i politycznymi w Europie pod koniec XVIII wieku. Rewolucja francuska zachwiała dotychczasowym porządkiem społecznym i doprowadziła do upadku feudalizmu. Rosnący...
-
Obraz dworu szlacheckiego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza
Stan rycerski w średniowiecznej Europie stopniowo przekształcał się w szlachtę. W Polsce szlachta miała decydujący wpływ na losy kraju – od 1573 roku wybierała polskiego króla. Ta grupa społeczna wykształciła własną kulturę, obyczaje, tradycje...
-
Znaczenie kraju dzieciństwa dla człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza
Romantycy polscy należeli do pierwszego pokolenia urodzonego po rozbiorach Polski. Od dzieciństwa słyszeli więc hasła o konieczności podejmowania walki narodowowyzwoleńczej. Wielu twórców romantycznych zaangażowało się w ruch spiskowy i...
-
Motyw tęsknoty za ojczyzną. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza
W 1795 roku doszło do III rozbioru Polski, dokonanego przez sąsiednie mocarstwa – Rosję, Prusy i Austrię. Rzeczpospolita zniknęła wtedy z mapy Europy na 123 lata. W XIX wieku Polacy wielokrotnie podejmowali próby wyzwolenia się spod władzy...
-
Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza
Szlachta była jednym ze stanów społecznych w I Rzeczpospolitej. Miała największy wpływ na sytuację polityczną kraju. Od II połowy XVII wieku szlachta wybierała króla Polski, odbywało się na to zasadzie wolnej elekcji. Ten stan społeczny...
-
Rola tradycji patriotycznych. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza
W 1795 roku Polska zniknęła z mapy Europy na 123 lata. Polacy wielokrotnie podejmowali próby odzyskania niepodległego państwa, np. wiązali szczere nadzieje z Napoleonem Bonapartem. Pokolenie intelektualistów urodzonych na przełomie stuleci...
-
Literackie portrety polskiej szlachty. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Kultura szlachecka I Rzeczpospolitej najczęściej kojarzona jest z sarmatyzmem, czyli z rozpowszechnioną w epoce baroku ideologią, wedle której polska szlachta to potomkowie starożytnego rodu Sarmatów, cechującego się męstwem, honorem i...
-
Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić ciężką winę? Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Romantycy uważali, że prawdziwa sztuka musi wypływać z natchnienia i być wyrazem subiektywnych przeżyć i poglądów twórcy. Odrzucali więc klasycystyczne wzorce uprawiania literatury, które uważali za zbyt ograniczające. Romantyczni...
-
Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Bohaterowie romantyczni różnili się od postaci wykreowanych przez pisarzy epoki oświecenia. Romantycy inspirowali się średniowieczem, z którego zaczerpnęli motyw walczącego o wolność rycerza lub żołnierza. Wielu bohaterów romantycznych...
-
Emigracja jako doświadczenie Polaków. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
W 1795 roku Rzeczpospolita zniknęła z map Europy na 123 lata. Polacy podejmowali liczne próby odzyskania niepodległej ojczyzny. Romantycy polscy należeli do pokolenia urodzonego po rozbiorach. Idee niepodległościowe i patriotyczne były im bliskie,...
-
Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części II Adama Mickiewicza
Romantyczni poeci fascynowali się niezwykłością i fantastycznością. Poszukiwali tego, co ukryte i niepoznawalne rozumowo. Romantyków fascynowała mroczna strona ludzkiej natury, która w wielu ludziach budzi strach i odrazę. Ich wizja świata...
-
Relacje między światem realnym i fantastycznym. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części II Adama Mickiewicza
Romantyczna wizja świata różniła się znacznie od światopoglądu ludzi epoki oświecenia. Romantycy zakwestionowali oświeceniowe przekonanie o prymacie rozumu i nieograniczonych możliwościach nauki. Kryzys światopoglądu oświeceniowego spowodowany był...
-
Kara za popełnione winy jako podstawa sprawiedliwości ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części II Adama Mickiewicza
Pisarze i poeci romantyczni chętnie nawiązywali w swoich utworach do ludowych wierzeń i tradycji. Zainteresowanie ludowością związane jest z romantycznym pojmowaniem narodu jako wspólnoty, którą łączą wspólne obyczaje, wartości i...
-
Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza
Oniryzm to konwencja literacka polegająca na kreowaniu rzeczywistości na wzór marzenia sennego. Motyw snu lub widzenia w literaturze to tzw. motyw oniryczny. Romantyczni poeci i pisarze często wykorzystywali konwencję oniryczną w kreacji świata...
-
Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza
„Dziady część III” to polski dramat narodowy. Mickiewicz zawarł w nim portret polskiej młodzieży, dla której najważniejsza jest ojczyzna i odzyskanie przez nią niepodległości. Główny bohater utworu, Gustaw-Konrad, to alter ego...
-
Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza
„Dziady” to najsłynniejszy polski dramat romantyczny. Adam Mickiewicz przedstawił w nim społeczeństwo ówczesnej Litwy i Królestwa Polskiego w wiarygodny i realistyczny sposób. Najważniejszymi bohaterami dramatu są młodzi...
-
Ludzkie dążenie do wolności. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Twórcy epoki romantyzmu odrzucali klasycystyczne i oświeceniowe reguły tworzenia literatury. Opowiadali się za całkowitą wolnością artystyczną i subiektywizmem. Zgodnie z romantyczną wizją świata artyści powinni cieszyć nieograniczoną swobodą w...
-
Kreacje ludzi nieprzeciętnych. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Poeci romantyczni uważali, że kluczową rolę w dziejach świata odgrywają wybitne jednostki, które inspirują lub pouczają całą zbiorowość. W romantycznej wizji świata niektórzy ludzie są obdarzeni szczególnymi darami, np. wielkim...
-
Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza
Przypowieść to gatunek literacki o charakterze moralistyczno-dydaktycznym. Cechy przypowieści to zwięzła forma, uproszczona fabuła, schematyzm w przedstawianiu postaci i wydarzeń i pouczające przesłanie. Fabuła utworów moralistycznych powinna być...
-
Bohater literacki wobec samotności. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Typowy bohater romantyczny to buntujący się przeciwko światu i konwenansom społecznym samotnik. W romantycznej wizji świata cywilizacja jest czymś zdecydowanie negatywnym. Poeci i pisarze tej epoki uciekali od chaosu i gwaru wielkich miast. Szukali...
-
Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza
W romantyzmie postacie kobiece odgrywały ważną rolę w literaturze. Kobiety są tytułowymi bohaterkami wielu słynnych utworów polskiego romantyzmu, np. powieści poetyckich („Maria” Antoniego Malczewskiego i „Grażyna” Adama...
-
Dramat romantyczny i narodowy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Myśliciele epoki romantyzmu na nowo zinterpretowali pojęcie narodu. W XIX wieku naród zaczął być traktowany jako wspólnota wartości, oparta na tym samym języku, podobnych wartościach, obyczajach i folklorze. Fundamentem jedności narodu jest...
-
Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza
Biblia to święta księga chrześcijan i żydów. Dzieło to ma ogromne znaczenie dla kultury i literatury europejskiej. Twórcy wszystkich epok odwoływali się do biblijnych historii, reinterpretowali je lub inspirowali się nimi. Biblia jest jednym...
-
Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza
Cykl dramatyczny „Dziady” Adama Mickiewicza to sztandarowy dla epoki romantyzmu utwór. Tematem dzieła jest walka narodowowyzwoleńcza Polaków, którzy znajdują się po zaborem rosyjskim. Mickiewicz zwraca szczególną...
-
Sybir jako symbol cierpienia narodu. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Zesłanie było karą polegającą na przymusowym przesiedleniu osoby skazanej za przestępstwo w carskiej Rosji. Więźniowie umieszczani byli w koloniach karnych, gdzie zmuszano ich do pracy przymusowej w niezwykle trudnych warunkach. Zesłańcy pracowali...
-
Bunt wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
„Dziady" część III Adama Mickiewicza to polski dramat narodowy. Utwór podejmuje tematykę narodowowyzwoleńczą. Poeta tworzył część III „Dziadów” w reakcji na upadek powstania listopadowego, w którym osobiście nie...
-
Motyw zbrodni i kary. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Dramat „Balladyna” Juliusza Słowackiego inspirowany jest tradycją ludową i balladową. Akcja utworu rozgrywa się w czasach mitycznych, a fabuła opisuje baśniowe dzieje Polski. Imię głównej bohaterki, a zarazem tytuł całego dramatu, to...
-
Konsekwencje dokonanych wyborów życiowych. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Dramat „Balladyna” Juliusza Słowackiego jest mocno inspirowany „Makbetem” Williama Szekspira. Nietrudno dostrzec podobieństwa między tymi dziełami. Balladyna, tytułowa bohatera dramatu polskiego romantyka, jest wzorowana na postaci...
-
Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego
Dramat Juliusza Słowackiego powstał po upadku powstania listopadowego, wielkiego zrywu niepodległościowego, którego klęska wpłynęła na losy całego pokolenia Polaków. Słowacki, podobnie jak inni wielcy romantycy, podejmował w swoich utworach...
-
Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego
W romantyzmie odrzucono oświeceniowe koncepcje o znaczeniu społeczeństwa i innych zbiorowości w życiu człowieka. Romantycy kładli nacisk na indywidualizm i subiektywizm w wyrażaniu siebie. Romantyczni twórcy i myśliciele poszukiwali inspiracji na...
-
Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego
Podróż była w romantyzmie ważnym motywem literackim. Romantyczni twórcy i myśliciele wiele podróżowali, czerpiąc inspiracje z poznawania innych, często bardzo odległych kultur i obyczajów. Szczególną popularnością...
-
Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego
Twórczość Juliusza Słowackiego rozwijała się w cieniu działalności najwybitniejszego polskiego romantyka – Adama Mickiewicza. Słowacki próbował dorównać swojemu wielkiemu rywalowi, którego uważał za konkurenta,...