Groteskowa reinterpretacja motywu tańca. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Dramat „Tango” Sławomira Mrożka wpisuje się w nurt tzw. teatru absurdu. Gatunek ten był szczególnie popularny w latach 50. I 60. XX wieku, kiedy dużym zainteresowaniem w Europie cieszyła filozofia egzystencjalistów. Filozofowie egzystencjalni podejmowali refleksję na temat sensu ludzkiego życia, decyzji moralnych, a także roli jednostki w świecie. Ich koncepcje pełne były pesymistycznych spostrzeżeń na temat ludzkiej natury. Postrzegali świat jako miejsce bezsensownego cierpienia, a życie człowieka jako przepełnione tragizmem. Filozofia ta wpłynęła na literaturę, która zaczęła podkreślać absurdalność ludzkiej egzystencji. Twórcy dramatów chętnie łączyli gatunki i style, mieszając np. styl wysoki z niskim lub parodiując wybitne dzieła z poprzednich epok. Posługiwali się groteską, czarnym humorem, ironią, żeby ukazać farsowy charakter życia i relacji międzyludzkich. „Tango” Sławomira Mrożka jest twórczym dialogiem z tradycją romantyczną. Autor prześmiewa charakterystyczne dla romantyzmu motywy i mity. Jednym z reinterpretowanych przez pisarza motywów jest taniec.

Groteskowa reinterpretacja motywu tańca w dramacie „Tango”

„Tango” przedstawia relacje panujące w wielopokoleniowej rodzinie. Głównym bohaterem utworu jest dwudziestopięcioletni Artur, mieszkający ze swoimi rodzicami, babcią i jej bratem. Jego rodzina funkcjonuje według nietypowych reguł. Artur został wychowany przez rodziców-anarchistów, którzy mieli obsesję na punkcie kontestowania powszechnie przyjętych norm. Zachęcali więc syna do buntu i łamania wszelkich zasad. Artur postanowił się temu sprzeciwić, ogłaszając w rodzinie rewolucję konserwatywną. Żeby przywrócić tradycyjny ład moralny, postanawia wziąć konwencjonalny ślub ze swoją kuzynką, Alą. Niepokój chłopaka wzmaga pojawienie się w domu tajemniczego Edka – wulgarnego i przemocowego chama. Edek jest przykładem człowieka bezwzględnego i zdemoralizowanego, który chce podporządkować sobie innych przy pomocy siły. Ślub Ali i Artura nie dochodzi do skutku. Na domiar złego Artur odkrywa, że jego narzeczona ma romans z Edkiem. Dochodzi do bójki między mężczyznami, w wyniku której Artur ginie. W ostatniej scenie dramatu Edek tańczy tango z Eugeniuszem, wujem chłopaka. Ta symboliczna scena jest groteskową aluzją do słynnego poloneza z „Pana Tadeusza”. Romantyczne ideały przegrywają, buntowniczy młodzieniec ginie, a władzę przejmuje prymitywny cham. Tytułowy taniec można odczytywać także jako humorystyczny taniec śmierci. W średniowieczu motyw tańca symbolizował bowiem równość wszystkich ludzi w obliczu końca życia.

Motyw tańca w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza

Epopeja Mickiewicza kończy się opisem balu, w czasie którego goście tańczą poloneza – jeden z polskich tańców narodowych. Taniec symbolizuje odejście świata staropolskich tradycji i obyczajów, które autor z nostalgią wspomina, przebywając na emigracji w Paryżu. Taniec jest także symbolem zgody narodowej i panującego wówczas optymizmu. Tańczący szlachcice mają nadzieję na odzyskanie przez Polskę niepodległości.

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 5 =
Ostatnio komentowane
nie wiem po co takie łatwe działanie
• 2025-02-04 15:03:23
W planie wydarzeń punkt 1 i 2 powinny być zamienione miejscami.
• 2025-01-29 19:30:27
Jest tu zawarte wiele niezbędnych oraz interesujących informacji o twórcy i artyście jakim...
• 2025-01-26 10:13:01
To ja ola
• 2025-01-20 14:10:30
bardzo się przyda na ściągi na kartkówki
• 2025-01-16 13:41:59