Księga Micheasza

Micheasz żył na przełomie VIII/ VII wieku przed Chr. i był współczesny prorokowi Izajaszowi. Jego imię w języku hebrajskim (Mika/Mikaja[h]) znaczy Kto to jest Jahwe. Jest zaliczany do grona Proroków Mniejszych ze względu na długość Księgi, natomiast miał wywarł niewątpliwy wpływ na potomnych i był cytowany za czasów Jeremiasza (Jr 26,18), czyli 100 lat po swojej działalności prorockiej. Podejrzewa się, że z jego nauki czerpali Ezechiel, Deutero-Izajasz oraz Daniel, odwołując się do Reszty i królestwa mesjańskiego.

Część Księgi została prawdopodobnie spisana jeszcze za życia Micheasza, jednak podlegała ona później redakcji i niektóre fragmenty są dodatkami do pierwotnej wersji. Teksty Micheasza znalazły również zastosowanie w Nowym Testamencie u ewangelistów.

Jego proroctwo dotyczyło zagrożenia Judei przez Asyrię, która w 721 r. spowodowała upadek Samarii. Micheasz głosi, że Judeę czeka taki sam los, jeśli nie będzie pokutować. Wskazuje i potępia ucisk ubogich, lichwę możnych, nadużycia wśród kasty rządzącej i wśród proroków. Zagadnienia te poruszane są w I części księgi, zatytułowanej Sąd nad Izraelem, która obejmuje rozdziały 1-3.

Druga część Księgi została zatytułowana Nadzieje mesjańskie i obejmuje rozdziały 4-5. Micheasz głosi w niej nowe objawienie – wizję powszechnego królestwa sprawiedliwości i pokoju:

lecz każdy będzie siadywał pod swą winoroślą i pod swym drzewem figowym; i nie będzie tego, kto by niepokoił, bo usta Pana Zastępów przemówiły. (Mi 4,4)

Jednak przepowiadane królestwo pokoju nastąpi dopiero po odbyciu kary. Razem z groźbą niewoli, Micheasz wygłasza obietnicę uwolnienia i zwycięstwa nad pogańskimi narodami.

Micheasz przepowiada także króla – Mesjasza, który przyjdzie z Betlejem. Kościół odnosi tę zapowiedź do Jezusa Chrystusa:

A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności. (Mi 5,1)

W trzeciej części Droga do zbawienia (rozdziały 6-7) Micheasz wskazuje, co jest potrzebne, aby wejść do królestwa Mesjasza:

Powiedziano ci, człowiecze, co jest dobre. I czegoż żąda Pan od ciebie, jeśli nie pełnienia sprawiedliwości, umiłowania życzliwości i pokornego obcowania z Bogiem twoim? (Mi 6,8)

Bóg nie ocenia ludzi po zewnętrznych praktykach kultowych, lecz liczy się dla Niego wewnętrzna odnowa i odpowiednie postępowanie. Tylko oczyszczona „Reszta” będzie miała udział w odbudowanym Izraelu. Znajdzie się w nim także miejsce dla nawróconych pogan (Mi 7,12).

Polecamy również:

  • Księga Rodzaju - streszczenie

    Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem: ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami. Więcej »

  • Księga Wyjścia - streszczenie

    Księga Wyjścia rozpoczyna się opisem początków niewolnictwa Izraelitów w Egipcie. Po śmierci Józefa i faraona, który go faworyzował, Żydzi są traktowani jako uciążliwi osadnicy. Więcej »

  • Księga Kapłańska

    Księga Kapłańska wchodzi w skład Starego Testamentu. Jest nazywana również 3. Księgą Mojżeszową i należy do Pięcioksięgu. Więcej »

  • Księga Liczb

    Księga Liczb to czwarta Księga Mojżeszowa wchodząca w skład Pięcioksięgu (czyli Tory - Świętej Księgi judaizmu). Hebrajski tytuł księgi to BeMidbar czyli Na pustyni. Więcej »

  • Księga Powtórzonego Prawa

    Księga Powtórzonego Prawa (łac. Deuteronomium) to 5. Księga Mojżeszowa w Biblii Hebrajskiej, jak i piąta księga w kanonie Starego Testamentu. Jej autorstwo jest przypisywane Mojżeszowi. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 3 =
Ostatnio komentowane
Super przydało mi się to do zadania z Religii
• 2022-09-29 12:48:27
Dziękuję, pomogło mi w nauce :)
• 2022-09-29 12:05:27
Bardzo pomocny
• 2022-09-29 09:23:04
git
• 2022-09-27 14:46:23
Ok
• 2022-09-27 12:59:27