Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Teatrzyk Zielona Gęś – opracowanie ogólne

„Teatrzyk Zielona Gęś” to cykl miniatur teatralnych Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który ukazywał się w „Przekroju” w latach 1946 – 1950. Pisarz na łamach tego pisma równocześnie publikował felietony poetyckie „Listy z fiołkiem”, które wspólnie tworzyły satyryczną gałąź jego twórczości (zostały po śmierci Gałczyńskiego wydane pod jedną okładką: „Satyra, groteska, żart liryczny”). Jak zaznacza Marta Wyka, nazwa cyklu wyraźnie odwołuje się do kabaretu „Zielony Balonik”, słynnego młodopolskiego przedsięwzięcia zainicjowanego przez Tadeusza Boya-Żeleńskiego.

Świat absurdu

Głównymi kategoriami estetycznymi „Teatrzyku” są absurd i groteska. Mamy tu do czynienia ze swoistą wizją świata „na opak”, w którym rządzą prawa dziwacznej logiki. Komizm miesza się z tragizmem, co powoduje, że śmiech przestaje być czystą i niewinną zabawą, ale niespodziewanie odsłania groźne oblicze rzeczywistości. Szczególnie absurdalne wydają się miniatury polityczne, np. „Trzy gwiazdki na niebie”. W tekście tym główny bohater Gżegżółka (postać stale powracająca w kolejnych minidramatach) zamiast zdecydować się na którąś z dwóch opcji politycznych symbolizowanych przez gwiazdy, wybiera trzecią i trafia do

Zobacz również

  • Koniec świata – interpretacja i analiza

    Poemat ukazał się po raz pierwszy w 1929 roku. Koniec lat 20. i początek 30. był okresem kształtowania się postaw katastroficznych, które miały znaleźć swój literacko najlepszy wyraz w drugiej połowie lat 30., w wierszach miedzy innymi takich poetów jak Józef Czechowicz czy Czesław Miłosz.

    Więcej
  • Rozmowa liryczna – interpretacja i analiza

    Wiersz jest rozmową dwojga kochanków. Kobieta pyta mężczyznę, jak bardzo ją kocha. W odpowiedzi zakochany przywołuje niezliczoną ilość sytuacji, których różnorodność, jak zapewnia, wcale nie zmienia jego miłości, ponieważ kocha we wszystkich możliwych okolicznościach.

    Więcej
  • Serwus, Madonna – interpretacja i analiza

    Wiersz „Serwus, madonna” Ildefonsa Gałczyńskiego to przykład poezji miłosno-religijnej, w której ujawnia się talent poetycki autora. Mamy tu bowiem do czynienia z charakterystycznym dla tego twórcy połączeniem zmysłu komicznego z tonacją liryczną.

    Więcej
  • Prośba o wyspy szczęśliwe – interpretacja i analiza

    Podmiot liryczny prosi o to, by mógł być zabrany do miejsca, w którym zawsze będzie czuł się szczęśliwy. Prośba skierowana jest do kochanki, dlatego wiersz można traktować jako wyraz pragnienia miłości.

    Więcej
  • Kryzys w branży szarlatanów – interpretacja i analiza

    Wiersz Gałczyńskiego „Kryzys w branży szarlatanów” to przewrotna satyra, w której poeta ukazuje przemiany kulturowe współczesnego świata, a także wypowiada się na temat poezji lirycznego nonsensu.

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (2)
Wynik działania 5 + 5 =
uhhn
2017-05-08 14:44:26
;)
xdfgh
2016-01-19 19:05:15
:)
Ostatnio komentowane
Pomylono kąty
dsf • 2020-06-22 16:11:37
wow
Kasia • 2020-06-17 11:55:30
jezu ale trudne
iwo • 2020-06-16 18:19:06
dzieki
halinka • 2020-06-15 11:00:28
Rzym podbity przez barbarzyńców powoli całkowicie zamierał. Styl romański jest uprosz...
Badacz wlotów i upadków cywilizacji • 2020-06-11 21:16:11