Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Teatrzyk Zielona Gęś – opracowanie ogólne

Ostatnio komentowane
Tekst zapewne zredagowany przez historyka. Tak naprawdę nic na temat rewolucyjnych osiąg...
furiat • 2019-08-15 11:10:28
Szkoda że nie ma zdań a tak poza tym to fajna strona
Nie kumata862 • 2019-08-06 19:59:23
Świetne, że można nauczyć się pisać dobry felieton. Przydaje się ta wiedza także p...
Szymon Owedyk • 2019-08-01 04:28:01
Super wskazówki, jak pisać reportaż. Swoje rady o tym, jak reportaż i felieton piszę,...
Szymon Owedyk • 2019-07-31 20:10:19
Sorry, ale to nie jest o tańcu śmierci, tylko o "Rozmowie..." w ogóle.
Andr • 2019-07-30 10:51:02
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Teatrzyk Zielona Gęś” to cykl miniatur teatralnych Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który ukazywał się w „Przekroju” w latach 1946 – 1950. Pisarz na łamach tego pisma równocześnie publikował felietony poetyckie „Listy z fiołkiem”, które wspólnie tworzyły satyryczną gałąź jego twórczości (zostały po śmierci Gałczyńskiego wydane pod jedną okładką: „Satyra, groteska, żart liryczny”). Jak zaznacza Marta Wyka, nazwa cyklu wyraźnie odwołuje się do kabaretu „Zielony Balonik”, słynnego młodopolskiego przedsięwzięcia zainicjowanego przez Tadeusza Boya-Żeleńskiego.

Świat absurdu

Głównymi kategoriami estetycznymi „Teatrzyku” są absurd i groteska. Mamy tu do czynienia ze swoistą wizją świata „na opak”, w którym rządzą prawa dziwacznej logiki. Komizm miesza się z tragizmem, co powoduje, że śmiech przestaje być czystą i niewinną zabawą, ale niespodziewanie odsłania groźne oblicze rzeczywistości. Szczególnie absurdalne wydają się miniatury polityczne, np. „Trzy gwiazdki na niebie”. W tekście tym główny bohater Gżegżółka (postać stale powracająca w kolejnych minidramatach) zamiast zdecydować się na którąś z dwóch opcji politycznych symbolizowanych przez gwiazdy, wybiera trzecią i trafia do

Polecamy również:

  • Koniec świata – interpretacja i analiza

    Poemat ukazał się po raz pierwszy w 1929 roku. Koniec lat 20. i początek 30. był okresem kształtowania się postaw katastroficznych, które miały znaleźć swój literacko najlepszy wyraz w drugiej połowie lat 30., w wierszach miedzy innymi takich poetów jak Józef Czechowicz czy Czesław Miłosz. Więcej »

  • Rozmowa liryczna – interpretacja i analiza

    Wiersz jest rozmową dwojga kochanków. Kobieta pyta mężczyznę, jak bardzo ją kocha. W odpowiedzi zakochany przywołuje niezliczoną ilość sytuacji, których różnorodność, jak zapewnia, wcale nie zmienia jego miłości, ponieważ kocha we wszystkich możliwych okolicznościach. Więcej »

  • Serwus, Madonna – interpretacja i analiza

    Wiersz „Serwus, madonna” Ildefonsa Gałczyńskiego to przykład poezji miłosno-religijnej, w której ujawnia się talent poetycki autora. Mamy tu bowiem do czynienia z charakterystycznym dla tego twórcy połączeniem zmysłu komicznego z tonacją liryczną. Więcej »

  • Prośba o wyspy szczęśliwe – interpretacja i analiza

    Podmiot liryczny prosi o to, by mógł być zabrany do miejsca, w którym zawsze będzie czuł się szczęśliwy. Prośba skierowana jest do kochanki, dlatego wiersz można traktować jako wyraz pragnienia miłości. Więcej »

  • Kryzys w branży szarlatanów – interpretacja i analiza

    Wiersz Gałczyńskiego „Kryzys w branży szarlatanów” to przewrotna satyra, w której poeta ukazuje przemiany kulturowe współczesnego świata, a także wypowiada się na temat poezji lirycznego nonsensu. Więcej »

Komentarze (2)
3 + 4 =
Komentarze
uhhn • 2017-05-08 14:44:26
;)
xdfgh • 2016-01-19 19:05:15
:)
echo $this->Html->script('core.min'); echo $this->Html->script('blockadblock.js'); echo $this->Html->script('fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->css('/js/fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->script('jnice/jquery.jNice', array('async' => 'async')); echo $this->Html->css('/js/jnice/jNice.min');