Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Konstanty Ildefons Gałczyński, Tragiczny koniec mitologii – analiza i interpretacja

Tytuł

Już sam tytuł utworu sugeruje, że tekst dotyczy problemu demitologizacji, obalenia doniosłości mitologii starożytnej na podstawie wybranego motywu literackiego.

Łamanie konwencji

Postacie biblijne i mitologiczne były w  pewnym sensie specjalnością Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. W jego utworach prezentują one nieprzewidywalne zachowanie, którym przełamują ustalony porządek. W dialogu Jowisza i Ledy, Jowisz przyrządza sobie jajecznicę z trzech jaj, z których początkowo miało się wykluć mitologiczne potomstwo poczęte z Ledą wyjaśniając, że:

chyba rozumiesz, że z Kastora i Pollukusa pożytek żaden, a co do Heleny, to konsekwencje wiadome: wojna trojańska. A my wojen mamy absolutnie dość.

Komizm

Utwór Gałczyńskiego można porównać konwencją do limeryka. Występują tu zarówno nieprawdopodobne, nieprzystające do rzeczywistości przedmioty jak np. patelnia, na której Jowisz zamierza usmażyć sobie posiłek, jak i język, który sugeruje luźną, niezobowiązująca,  a wręcz wulgarną interpretację tekstu:

Jesteś kretynką Ledo.

Co więcej, w didaskaliach Jowisz zostaje określony jako „erotoman” – słowem, które zupełnie nie przystaje do konwencji utworu literackiego.

Wykorzystując zabiegi komiczne poeta proponuje jeden z zabawnych scenariuszy zakończenia dziejów starożytnych bogów i ludzi i nadaje całej tradycji mitologicznej niepoważnego charakteru.

Zobacz również

  • Koniec świata – interpretacja i analiza

    Poemat ukazał się po raz pierwszy w 1929 roku. Koniec lat 20. i początek 30. był okresem kształtowania się postaw katastroficznych, które miały znaleźć swój literacko najlepszy wyraz w drugiej połowie lat 30., w wierszach miedzy innymi takich poetów jak Józef Czechowicz czy Czesław Miłosz.

    Więcej
  • Rozmowa liryczna – interpretacja i analiza

    Wiersz jest rozmową dwojga kochanków. Kobieta pyta mężczyznę, jak bardzo ją kocha. W odpowiedzi zakochany przywołuje niezliczoną ilość sytuacji, których różnorodność, jak zapewnia, wcale nie zmienia jego miłości, ponieważ kocha we wszystkich możliwych okolicznościach.

    Więcej
  • Serwus, Madonna – interpretacja i analiza

    Wiersz „Serwus, madonna” Ildefonsa Gałczyńskiego to przykład poezji miłosno-religijnej, w której ujawnia się talent poetycki autora. Mamy tu bowiem do czynienia z charakterystycznym dla tego twórcy połączeniem zmysłu komicznego z tonacją liryczną.

    Więcej
  • Prośba o wyspy szczęśliwe – interpretacja i analiza

    Podmiot liryczny prosi o to, by mógł być zabrany do miejsca, w którym zawsze będzie czuł się szczęśliwy. Prośba skierowana jest do kochanki, dlatego wiersz można traktować jako wyraz pragnienia miłości.

    Więcej
  • Kryzys w branży szarlatanów – interpretacja i analiza

    Wiersz Gałczyńskiego „Kryzys w branży szarlatanów” to przewrotna satyra, w której poeta ukazuje przemiany kulturowe współczesnego świata, a także wypowiada się na temat poezji lirycznego nonsensu.

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 3 =
Ostatnio komentowane
Pomylono kąty
dsf • 2020-06-22 16:11:37
wow
Kasia • 2020-06-17 11:55:30
jezu ale trudne
iwo • 2020-06-16 18:19:06
dzieki
halinka • 2020-06-15 11:00:28
Rzym podbity przez barbarzyńców powoli całkowicie zamierał. Styl romański jest uprosz...
Badacz wlotów i upadków cywilizacji • 2020-06-11 21:16:11