Recenzja koncertu muzyki klasycznej

„Wybrzmiała epoka Chopina”

Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych to projekt Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina zrealizowany dla uczczenia stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Organizatorom przyświecały dwa cele. Po pierwsze, chodziło o to, by wyłonić nowe muzyczne osobowości. Ponadto, jak czytamy na stronie Instytutu, „zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalną specyfikę muzyki Chopina, z jej unikatową artykulacją i harmoniką, w dużej mierze zatracaną w interpretacjach na instrumentach współczesnych”.

14 września w Sali Koncertowej warszawskiej Filharmonii Narodowej zorganizowano koncert laureatów. Zgormadzona publiczność, widzowie TVP1 oraz słuchacze Polskiego Radia mogli usłyszeć  interpretacje mazurków, polonezów oraz koncertu fortepianowego Chopina w wykonaniu Tomasza Rittera (zwycięzcy), Naruhiko Kawaguchi, Aleksandry Świgut (2. nagroda ex æquo) oraz Krzysztofa Książka (laureata 3. miejsca). Młodym pianistom towarzyszyła Orkiestra XVIII wieku pod batutą maestro Grzegorza Nowaka.

Pierwsza (oficjalna) część koncertu trwała dość długo – godzinę. Prowadzący prezentował kolejno członków komisji konkursowej i laureatów. Zgromadzeni wysłuchali treści listu prezydenta RP odczytanego przez ministra Wojciecha Kolarskiego. Przemówienie wygłosił minister kultury i dziedzictwa narodowego, Piotr Gliński. Na koniec głos zabrał Artur Szklener, dyrektor konkursu, po czym wręczone zostały nagrody – regulaminowe i pozaregulaminowe. Ze względu na zagranicznych gości każde słowo było tłumaczone na język angielski, co w konkretny sposób wpłynęło na wydłużenie tej części spotkania.

Warto jednak było czekać na część koncertową. Popis wirtuozerii pianistów był prawdziwą ucztą dla ucha, szczególnie że ci młodzi artyści, interpretując utwory Chopina, wykazali się znajomością stylistyki epoki, kontekstu historycznego oraz możliwości brzmieniowych fortepianów – Pleyela z 1842r. i Erarda z 1837 r. Dojrzały sposób gry pozwolił słuchaczom na chwilę cofnąć się w czasie. Fantastyczna akustyka sali koncertowej tylko potęgowała muzyczne doznania, budując niesamowity klimat koncertu.

Kolejno swoje umiejętności prezentowali soliści, ale dopiero występ z towarzyszeniem orkiestry porwał publiczność. Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Chopina wybrzmiał z całą mocą. Pierwszy pokaz tematów nastąpił w orkiestrze, a gdy nagle zamilkła, Aleksandra Świgut efektownie wydobyła z instrumentu łagodne tony, by następnie przejść w wyraźne, entuzjastyczne dźwięki. Wspaniale wypadło melancholijne larghetto wykonane przez Rittera w obecności milczącej orkiestry. Uznanie publiczności zdobyło niesamowite, mocne, żywiołowe, taneczne allegro vivace w dialogu fortepianu z orkiestrą. Zasłużenie doskonały występ Naruhiko Kawaguchi nagrodzony został gromkimi brawami.

Pozostaje mieć nadzieję, że zaplanowana na 2023 rok druga edycja konkursu utrzyma wysoki poziom i dostarczy słuchaczom kolejnych muzycznych wzruszeń.

Jak napisać recenzję koncertu

Polecamy również:

  • Recenzja książki - Mały Książę

    "Mały (Wielki) Książę" Utrzymany w konwencji baśni „Mały Książę”, autorstwa francuskiego pisarza i poety Antoine’a de Saint-Exupery’ego, wydany został w 1943 r. w Nowym Jorku. Przetłumaczony na ponad 300 języków utwór należy do klasyki światowej literatury. W Polsce jest... Więcej »

  • Recenzja płyty - Powstania Warszawskiego Lao Che

    "Mocny temat - mocne brzmienie" 21 marca 2005 r. wydany został koncepcyjny album pt. Powstanie Warszawskie polskiego crossoverowego zespołu Lao Che. To ponad 40 minut muzyki - 10 utworów autorstwa wokalisty Huberta Dobaczewskiego przedstawiających kolejne wydarzenia powstańcze (1939 /... Więcej »

  • Recenzja wystawy fotograficznej

    "Świat w obiektywie" W dniach 24 listopada – 16 grudnia 2018 r. w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu po raz osiemnasty można było oglądać wystawę World Press Photo. Zaprezentowane zostały zdjęcia prasowe dokumentujące najważniejsze wydarzenia roku. Komisja konkursowa Fundacji World Press Photo w... Więcej »

  • Recenzja filmu Dywizjon 303

    „Ci cholerni Polacy…” „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” jest efektem współpracy polsko-brytyjskiej. Ten dramat wojenny w reżyserii Denisa Delića, czerpiący inspirację z książki Arkadego Fiedlera, miał swoją premierę 31 sierpnia 2018 r. W postaci polskich lotników... Więcej »

  • Recenzja spektaklu Zemsta

    „Fredro klasycznie” „Zemsta” to doskonale znana polskiemu widzowi historia sąsiedzkiego konfliktu osadzona w realiach XVIII-wiecznej wsi polskiej. Wyraziste postacie, świetnie skrojona intryga, ponadczasowy komizm sprawiają, że komedia Fredry nie schodzi z afisza od dnia swojej premiery w... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 4 =
Ostatnio komentowane
Pozdro z Wymiaru Omega.
• 2024-10-10 06:08:25
Dziękuję za krótką acz treściwą syntezę :)
• 2024-09-24 21:14:03
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33