Co to jest CV – definicja
CV (z łac. curriculum vitae – bieg życia) to forma życiorysu napisana wg schematu. Dane dotyczące przebiegu edukacji, zatrudnienia, umiejętności, kwalifikacji, osiągnieć przedstawia się w punktach. Jest to pismo, które dołącza się do innych dokumentów, np. do podania o pracę.
Cechy i zasady tworzenia
Informacje zamieszczane w CV odnotowuje się w punktach, w wyznaczonych blokach tematycznych, w odwróconej kolejności chronologicznej (co odróżnia CV od klasycznego życiorysu). Podaje się tylko te dane, które służą osiągnięciu celu, np. zdobyciu pracy.
CV powinno być spersonalizowane, dostosowane do konkretnej sytuacji, np. oferty pracy. Dlatego właśnie należy dokonać selekcji zamieszczanych treści. Dla pracodawcy poszukującego kierowcy z kategorią C nieistotne będą informacje związane z pełnieniem obowiązków sprzedawcy i kasjera w poprzednim miejscu pracy. W rubryce Wykształcenie, aplikując na stanowisko pielęgniarki, podać należy nazwę tej uczelni, której ukończenie wiązało się ze zdobyciem kwalifikacji zawodowych. Dane dotyczące szkoły średniej będą zbędne, chyba że uczęszczało się np. do liceum medycznego.
Należy zadbać o estetykę dokumentu, przejrzystość treści, poprawność zapisu.
W przypadku tekstu przygotowanego w edytorze należy zadbać o stonowaną kolorystykę, wykorzystać możliwość uwypuklenia informacji przez pogrubienie, podkreślenie czy zmianę rozmiaru czcionki.
Do dokumentu można wkleić zdjęcie (przedstawiające twarz, ewentualnie twarz i ramiona), jeżeli był to wymóg przedstawiony w ofercie pracy lub w sytuacji, gdy wygląd będzie miał związek z objętym stanowiskiem (np. związanym z obsługą klienta – recepcjonista, sprzedawca, przedstawiciel handlowy). Fotografia powinna być wyraźna. Należy zadbać o elegancki strój, staranne uczesanie, stosowny makijaż. Właściwie dobrane zdjęcie pomoże zbudować profesjonalny wizerunek. Jego rozmiar zależy od układu treści w dokumencie.
Budowa i schemat
Nie istnieje jeden wzór CV. Dobór sekcji lub informacji w sekcjach jest zależny od okoliczności, jaka skłania nas do napisania CV lub posiadanych kwalifikacji, umiejętności. Podać należy dane istotne z punktu widzenia pracodawcy - jeżeli pismo jest odpowiedzią na ofertę pracy, szczegóły tej oferty będą warunkować treść naszego CV.
1. Nagłówek – CV lub Curriculum vitae
2. Dane osobowe
- imię i nazwisko
- data i miejsce urodzenia (ewentualnie)
- adres i te dane teleadresowe, które umożliwią pracodawcy skuteczny kontakt
- link do profesjonalnego profilu na LinkedIn lub Goldenline (ewentualnie)
3. Wykształcenie (odwrotna chronologia)
- okres pobierania nauki – nazwa szkoły/uczelni, kierunek/specjalność, uzyskany tytuł
4. Doświadczenie zawodowe
- okres – nazwa firmy, nazwa stanowiska
Zakres obowiązków:
- …………………
- …………………..
5. Dodatkowe kwalifikacje
- ukończone kursy
- szkolenia
- uprawnienia (np. prawo jazdy)
6. Osiągnięcia (m.in. nagrody)
7. Umiejętności
- np. stopień znajomości języków obcych
- np. obsługiwane programy
- np. umiejętności interpersonalne
- np. umiejętności osobiste
8. Zainteresowania
9. Podpisana klauzula dotycząca zgody na przetwarzanie danych osobowych
Przydatne zwroty i słownictwo
umiejętności interpersonalne – praca zespołowa, komunikatywność, adaptacja społeczna, rozwiązywanie konfliktów, umiejętność prowadzenia negocjacji, empatia
umiejętności osobiste – punktualność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, asertywność, kreatywność, samodzielność, umiejętność planowania, rzetelność, zaangażowanie, motywacja
Klauzula dot. przetwarzania danych osobowych:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w niniejszym dokumencie do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).