Co to jest reklama – definicja
Reklama jest tekstem o charakterze perswazyjnym. Jej celem jest przekonanie odbiorcy do podjęcia konkretnego działania – zakupu towaru lub usługi. Jako taka pełni zasadniczo dwie funkcje – informującą (uświadamia istnienie danego produktu i przedstawia informacje na jego temat) oraz nakłaniającą (przekonuje do konieczności wejścia w jego posiadanie).
Cechy i zasady tworzenia
Przed przystąpieniem do pracy warto zastanowić się, do kogo ma być skierowana reklama – czy będzie to odbiorca masowy, czy wąska grupa społeczna, zawodowa, wiekowa. Od tej decyzji zależeć będzie bowiem język reklamy i zastosowane środki perswazji. Np. w tekście adresowanym do młodzieży będzie można użyć sformułowań potocznych, a reklama skierowana do informatyków posługiwać się będzie profesjonalizmami.
W tekście reklamy należy uwzględnić:
- informacje o produkcie, z których podstawową jest jego nazwa;
- zalety produktu – te jego cechy, które czynią go wyjątkowym na tle podobnych oferowanych na rynku,
- slogan reklamowy, czyli sentencję kojarząca reklamę z produktem – krótkie, łatwo zapadające w pamięć, błyskotliwe hasło,
- słownictwo o charakterze perswazyjnym,
- odwołania do emocji i potrzeb, podkreślenie pozytywnego wpływu produktu na jakość życia.
Tworząc reklamę, warto szukać oryginalnych środków wyrazu. Wyszukane metafory, niebanalne porównania, powiedzenia, przekształcone frazeologizmy, gra słów to elementy, które pomogą przykuć uwagę odbiorcy.
Budowa i schemat
Nie istnieje ściśle określony schemat kompozycyjny reklamy. Treść jest nadrzędna względem formy i o tej zasadzie należy pamiętać w trakcie prac redakcyjnych. W gotowej wypowiedzi można natomiast podkreślić te informacje, które uzna się za kluczowe dla reklamy, np. nazwę produktu czy slogan. Uwypukleniu wybranych treści służyć może zastosowanie wersalików, pogrubienie czcionki, zmiana jej koloru lub podkreślenie tekstu.
Przydatne zwroty i słownictwo
Wyjątkowość reklamowanego produktu podkreślą przymiotniki wartościujące, takie jak: wyjątkowy, niezwykły, doskonały, nowoczesny, oryginalny, najlepszy, niezbędny, zaawansowany itd.
Funkcji perswazyjnej służyć też będą predykatywy trzeba, warto, należy oraz tryb rozkazujący czasowników – kup, spróbuj, przekonaj się, doświadcz, zasmakuj itd.
Przykładowa reklama - wzór - reklama siedmiomilowych butów
Reklama społeczna
Jest to specyficzna odmiana reklamy służąca interesowi publicznemu, co odróżnia ją od reklamy komercyjnej. Jej zadaniem jest zwrócenie uwagi szerokiego grona odbiorców na problem, zwiększenie świadomości na jego temat oraz wywołanie społecznie pożądanych postaw lub zachowań. Spektrum zainteresowań reklamy społecznej jest szerokie. Może zachęcać do udziału w kulturze, promować zdrowy i bezpieczny tryb życia, namawiać do działań proekologicznych lub dotyczyć tolerancji.
Przykłady polskich i międzynarodowych kampanii społecznych: Cała Polska czyta dzieciom, Depresja. Rozumiesz – pomagasz, Zawód żołnierz. Dołącz do najlepszych, Godzina dla Ziemi.