Co to jest reklama – definicja
Reklama jest tekstem o charakterze perswazyjnym. Jej celem jest przekonanie odbiorcy do podjęcia konkretnego działania – zakupu towaru lub usługi. Jako taka pełni zasadniczo dwie funkcje – informującą (uświadamia istnienie danego produktu i przedstawia informacje na jego temat) oraz nakłaniającą (przekonuje do konieczności wejścia w jego posiadanie).
Cechy i zasady tworzenia
Przed przystąpieniem do pracy warto zastanowić się, do kogo ma być skierowana reklama – czy będzie to odbiorca masowy, czy wąska grupa społeczna, zawodowa, wiekowa. Od tej decyzji zależeć będzie bowiem język reklamy i zastosowane środki perswazji. Np. w tekście adresowanym do młodzieży będzie można użyć sformułowań potocznych, a reklama skierowana do informatyków posługiwać się będzie profesjonalizmami.
W tekście reklamy należy uwzględnić:
- informacje o produkcie, z których podstawową jest jego nazwa;
- zalety produktu – te jego cechy, które czynią go wyjątkowym na tle podobnych oferowanych na rynku,
- slogan reklamowy, czyli sentencję kojarząca reklamę z produktem – krótkie, łatwo zapadające w pamięć, błyskotliwe hasło,
- słownictwo o charakterze perswazyjnym,
- odwołania