Co to jest regulamin – definicja
Regulamin to dokument będący zbiorem przepisów i rozporządzeń ustalających sposób postępowania w jakiejś sprawie (np. świadczenia usług, wypłaty wynagrodzeń, przyjmowania na stanowisko, konkursu, korzystania z obiektu, udziału w przedsięwzięciu).
Cechy i zasady tworzenia
Tekst powinien być konkretny, przejrzysty, czytelny. Poszczególne zapisy należy formułować tak, by nie pozostawiały odbiorcom żadnych wątpliwości w zakresie postępowania. Zdania powinny być proste, w miarę krótkie, słownictwo jasne.
Kolejne wytyczne ujmuje się w punkty.
Regulamin powinien zawierać informacje dotyczące jego przedmiotu (np. konkurs, rekrutacja, wynagradzanie, działalność handlowa, korzystanie z obiektu), podmiotu odpowiedzialnego (np. pracodawca, zarządca budynku, właściciel sklepu) oraz precyzyjny zapis zasad regulujących relacje ze świadczącym usługę.
Zapisy regulaminowe muszą być zgodne z prawem. Na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikowany jest rejestr klauzul niedozwolonych, czyli zbiór zapisów, których (decyzją sądów i prezesa UOKiK) nie wolno włączać w treść regulaminu. Często w regulaminie podaje się podstawę prawną (wybrane zapisy