Co to jest ogłoszenie – definicja
Ogłoszenie to podanie jakiejś informacji do wiadomości publicznej.
Cechy i zasady tworzenia
Zasadniczo ogłoszenie ma formę pisemną, jednak może przyjąć i formę ustną (np. ogłoszenie parafialne). Jest tekstem o charakterze zwięzłym, posługuje się stylem urzędowym. Przekaz powinien być zatem konkretny, czytelny, jasny. Warto zadbać też o atrakcyjną szatę graficzną, aby przyciągnąć czyjąś uwagę.
Jeżeli zachodzi taka potrzeba, można treść ogłoszenia wzbogacić o elementy perswazyjne (np. Szczerze polecam – przy sprzedaży, Gwarantowana wspaniała zabawa – przy informacji o balu).
Po zredagowaniu ogłoszenia warto spojrzeć na nie okiem potencjalnego odbiorcy. Umożliwi to sprawdzenie, czy w treści zawarte zostały wszystkie istotne informacje.
Budowa i schemat
1. Nagłówek (Ogłoszenie, Sprzedam, Kupię, Zamienię, Uwaga itp. – zależne od intencji nadawcy; nagłówek Ogłoszenie ma charakter uniwersalny).
2. Treść ogłoszenia, z uwzględnieniem informacji: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, jak?
3. Dane umożliwiające kontakt z ogłoszeniodawcą (np. adres, numer telefonu, e-mail).
Przydatne zwroty i słownictwo
ogłoszenie, uwaga, sprzedam, kupię, zamienię, oddam / oddam w dobre ręce, wynajmę, wydzierżawię, poszukuję / szukam, skradziono, zgubiono, znaleziono