Co to jest konspekt – definicja
Konspekt to skrót wypowiedzi pisemnej lub ustnej ujęty w punktach, bardziej szczegółowy niż plan.
Cechy i zasady tworzenia
Analizowaną kwestię podzielić należy na szczegółowe zagadnienia, które przedstawia się w kolejnych punktach. Porządkują one wypowiedź i nadają jej konkretny kierunek. Dalsze uszczegółowienie możliwe jest po zastosowaniu podpunktów. Na tym etapie należy posługiwać się zdaniami pojedynczymi, równoważnikami zdań lub hasłami, które rozwinięte zostaną w pracy właściwej. Im krótsze sformułowania, tym przejrzystszy, czytelniejszy jest konspekt.
Dobrze skonstruowany konspekt umożliwia autorowi pracy uporządkowanie wiedzy, ukierunkowanie działań oraz zdefiniowanie ewentualnych braków.
Budowa i schemat
1. Podstawowe informacje dotyczące analizowanego problemu (sformułowana teza/hipoteza, określony problem, pytanie badawcze), wykorzystana w pracy literatura, metody badawcze.
2. Kolejno prezentowane treści, np. argumenty, przykłady, wnioski – z zachowaniem porządku warunkującego spójność i logiczny układ wypowiedzi (tematyczny lub przyczynowo-skutkowy).
3. Ewentualne materiały pomocnicze wykorzystane do przygotowania wypowiedzi, np. cytaty, reprodukcje, nagrania, prezentacje itp.
Przydatne zwroty i słownictwo
bibliografia przedmiotowa, bibliografia podmiotowa, plan ramowy, plan szczegółowy, teza, hipoteza, argument, kontrargument, wniosek, metoda badawcza, narzędzie badawcze, próba badawcza, tekst źródłowy, cel ogólny, cel szczegółowy, cel operacyjny
Konspekt zajęć/lekcji
Jest to konspekt stanowiący zarys planowanej lekcji. Napisany w sposób czytelny, zwięzły i jasny umożliwia rzetelne przygotowanie zajęć oraz sprawne ich przeprowadzenie. Powinien zawierać informacje dotyczące tematu lekcji, planowanych do osiągnięcia celów, metod i form pracy, wykorzystanych środków dydaktycznych oraz przebiegu zajęć, czyli kolejno wykonywanych czynności.
Przykładowy konspekt lekcji – wzór – konspekt lekcji Ortografia na wesoło
Konspekt pracy licencjackiej/magisterskiej
Konspekt ten jest punktem wyjścia do pracy dyplomowej. To schemat zaplanowanych działań badawczych, umożliwiający określenie kierunku pracy, selekcję i uporządkowanie istotnych treści, ustalenie harmonogramu czynności. Odzwierciedla nie tylko zawartość pracy, ale i strukturę myślenia autora. Umożliwia przygotowanie logicznego, spójnego, przejrzystego tekstu oraz uniknięcie powtórzeń treści.
Przykładowy konspekt pracy licencjackiej – wzór
Konspekt rozprawki
Konspekt rozprawki to schematyczny zapis toku rozumowania autora prowadzącego do konkretnych wniosków. Umożliwia logiczne uporządkowanie zebranych argumentów (które zostaną rozwinięte w pracy właściwej) oraz zgromadzenie materiałów możliwych do wykorzystania w toku pracy redakcyjnej.