Joanna Nowaczyk
Konspekt pracy licencjackiej
Tytuł: Postrzeganie przez uczniów gimnazjum problemu niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych
I. Problem badawczy – Czy uczęszczanie do klasy integracyjnej wpływa na sposób postrzegania przez uczniów problemu niepełnosprawności?
II. Zmienne badawcze:
1. zmienna niezależna – przynależność do klasy (zwykłej lub integracyjnej),
2. zmienna zależna – sposób postrzegania osób niepełnosprawnych i ich problemów.
III. Hipotezy badawcze
1. Pełnosprawni uczniowie klas integracyjnych mają mniejsze trudności ze zdefiniowaniem pojęcia niepełnosprawności niż rówieśnicy z klas zwykłych.
2. Uczniowie klas integracyjnych wykazują się większą wrażliwością i znajomością potrzeb niepełnosprawnych kolegów.
3. Uczniowie klas integracyjnych częściej opowiadają się za równouprawnieniem niepełnosprawnych we wszystkich dziedzinach życia.
IV. Próba badawcza – 50 uczniów z jednego rocznika wyłonionych poprzez celowy dobór losowy w wariancie proporcjonalnym (25 z klas integracyjnych, 25 z klas zwykłych).
V. Metoda badań i narzędzia badawcze:
1. sondaż diagnostyczny (technika projekcyjna i analizy treści),
2. karta do odnotowania skojarzeń z pojęciem „niepełnosprawność” oraz odpowiedzi na pytania dotyczące osób niepełnosprawnych i ich problemów.
VI. Plan pracy
1. Wstęp – przedstawienie tematu pracy, uzasadnienie jego wyboru.
2. Rozdział I – „Dziecko niepełnosprawne i problem integracji w świetle literatury naukowej”:
a. niepełnosprawność – problemy definicyjne,
b. problem integracji uczniów niepełnosprawnych,
c. charakterystyka postaw społecznych względem osób niepełnosprawnych.
3. Rozdział II – „Metodologia badań”:
a. problem badawczy,
b. zmienne i hipotezy badawcze,
c. próba badawcza,
d. metody i techniki badań pedagogicznych,
e. narzędzia badawcze.
4. Rozdział III – „Analiza, interpretacja i wyniki badań własnych”:
a. wstępna analiza materiału badawczego (dane statystyczne),
b. analiza właściwa,
c. interpretacja – weryfikacja hipotez,
d. podsumowanie, wnioski.
5. Bibliografia
VII. Wstępna bibliografia
a. Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa, Państwowe Wydaw. Naukowe, 1980, ISBN 83-01-01700-7.
b. Chajda E., Postawy wobec osób niepełnosprawnych, [online], dostęp: 31.01.2019, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_169_07.PDF
c. Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję Dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, [online], dostęp: 16.01.2019, https://rownosc.info/media/uploads/deklaracja_z_salamanki.pdf
d. Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej: poradnik dla nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992, ISBN 83-02-03838-5.
e. Przybysz A., Niepełnosprawni w systemie oświatowym UE, [w:] „Edukacja i Dialog”, 2005 nr 1, s. 11-15.