Manifest szalony – interpetacja i analiza

„Manifest szalony” Kazimierza Wierzyńskiego pochodzi z tomu „Wróble na dachu” (1921). Jak sam tytuł wskazuje, wiersz ma charakter przewrotnego manifestu nowej sztuki, utrzymanego w tonacji charakterystycznej dla wystąpień futurystów. Postulowany tu program artystyczno-literacki polega przede wszystkim na kontestacji tradycyjnego porządku rzeczy. Mamy do czynienia z całkowitym odrzuceniem starego ładu, a więc powagi sztuki, historii, a nawet zdrowego rozsądku.

„Życie jest wszystkim! Nie ma żadnej sztuki!”

Poetyckie credo Wierzyńskiego najlepiej oddaje entuzjastyczny okrzyk: „Życie jest wszystkim! Nie ma żadnej sztuki!”. Twórca kwestionuje tradycyjną opozycję pomiędzy światem realnym a światem wyobrażonym, przyznając pierwszeństwo temu pierwszemu. Zwyczajne życie ma więc zagarnąć wszelkie rejony ludzkiej aktywności, a sztuka musi się z nim utożsamić. Środkiem wiodącym do tego celu jest odrzucenie „literackich, bezpłciowych stylów”, ale także „form, psychologii, manier, problematów!”. Sztuka musi więc porzucić zawiłą filozofię i wyrafinowany intelektualizm. Wymownym symbolem metamorfozy starej sztuki jest przemiana pegaza (oznaki poetyckiego natchnienia) w czwórkę drapieżnych krokodyli. Postuluje się tu zatem literaturę unikającą idealizacji i wysublimowania. Poezja ma być odważna, a nawet drapieżna i brutalna.

Mit nowoczesności i poetyka nonsensu

Cały wiersz został zbudowany z obrazów przedstawiających świat na opak. Poeta wyraźnie buduje zatem mit nowoczesności, propagując wiarę w to, że rzeczywistość można urządzić na nowo. Zasadą nowego świata ma być odrzucenie tradycyjnych reguł logiki. Wierzyński czyni  to w bardzo pomysłowy i zabawny sposób. Wykorzystuje bowiem utarte językowe frazeologizmy odwracając ich sens. I tak na przykład:

Pereł już nie chcą jeść wybredne świnie,
„Hop!” krzyczy smarkacz, nim zrobi dwa kroki,
Miód z ptasim mlekiem w wodociągach płynie,
I jeden ogon mają wszystkie sroki!

W iście futurystycznym stylu Wierzyński sięga po poetykę paradoksu i nonsensu. Uwalnia sztukę od jakichkolwiek, nawet zdroworozsądkowych, powinności. Poezja ma być wyrazem buntu wobec tradycyjnych reguł, społecznych konwenansów i autorytetów. Podmiot tekstu otwarcie wzywa do kontestacji w ostatniej strofie wiersza. Okazuje się, że w nowoczesnym świecie ziemski glob może mieć trzy bieguny, a Meksyk może być w Budapeszcie. Jak stwierdza bowiem poeta:

Przedziwnie mądre są wszystkie nonseny.

Manifest nowej sztuki jest więc „manifestem szalonym” postulującym nieograniczoną kreację i bunt wobec zastanego świata.

Polecamy również:

  • Zielono mi w głowie – intepretacja i analiza

    „Zielono mam w głowie” to wiersz Wierzyńskiego pochodzący z wczesnego etapu  twórczości. Stanowi on niejako kwintesencję poetyckiego optymizmu i radości życia. Tematem utworu jest po prostu szczęście, jakiego poeta doznaje z powodu własnej młodości i samego istnienia. Więcej »

  • Lewa kieszeń – intepretacja i analiza

    „Lewa kieszeń” jest wierszem Wierzyńskiego, który podobnie jak „Zielono mam w głowie” wyraża czystą radość istnienia. Silniej jednak dochodzą tu do głosu typowo skamandryckie akcenty: fascynacja codziennością i nowoczesną cywilizacją. Więcej »

  • Jestem jak szampan – intepretacja i analiza

    „Jestem jak szampan” to wiersz Kazimierza Wierzyńskiego pochodzący z tomu „Wiosna i wino” (1919). Jego tematem, podobnie jak większości tekstów ze wspomnianego zbioru jest ogromna radość życia. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 5 =
Ostatnio komentowane
Fajnie, dziękuję
• 2025-02-13 21:09:19
nie wiem po co takie łatwe działanie
• 2025-02-04 15:03:23
W planie wydarzeń punkt 1 i 2 powinny być zamienione miejscami.
• 2025-01-29 19:30:27
Jest tu zawarte wiele niezbędnych oraz interesujących informacji o twórcy i artyście jakim...
• 2025-01-26 10:13:01
To ja ola
• 2025-01-20 14:10:30