Opis grafiki – opis reklamy

Plakat powstał w ramach kampanii społecznej „Płytka Wyobraźnia to kalectwo” (zainicjowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji), która obejmuje szereg działań mających za zadanie ostrzec ludzi przed konsekwencjami skoków do wody w nieznanych miejscach. Plakat powstał równocześnie z wyprodukowanym przez agencje Upstairs Young & Rubicam oraz Your Design spotem reklamowym.

Celem reklamy społecznej jest zwrócenie uwagi szerokiego grona odbiorców na problem i wywołanie społecznie pożądanych zachowań. Przekaz musi być prosty i niezwykle czytelny, a przy tym dosadny. Omawiany plakat spełnia te warunki, a użyte środki perswazji naprawdę oddziałują na wyobraźnię.

Górna część plakatu to zdjęcie. Wykorzystane elementy składają się na niezwykle smutny obraz i nie pozostawiają wątpliwości, jak interpretować całość. Na dnie osuszonego basenu na wózku inwalidzkim siedzi manekin. Żółto-czarne okrągłe naklejki, symbol crash testów, wskazują, że jest to manekin zderzeniowy wykorzystywany do badania systemów bezpieczeństwa w pojazdach. Struktura odcinka szyjnego jest uszkodzona – kark jest złamany. Wyraźnym znakiem kalectwa jest także wózek. Ustawienie go na dnie basenu jednoznacznie wskazuje na przyczynę tragedii - przetrącony kręgosłup to efekt nieszczęśliwego skoku do wody. Całość ma charakter uniwersalny – na miejscu manekina może znaleźć się każdy, bo właśnie każdego z nas w testach zderzeniowych manekin zastępuje.

Tekst znajdujący się w dolnej części plakatu uzupełnia przekaz fotografii. Brzmi następująco: „PŁYTKA WYOBRAŹNIA TO KALECTWO – KAŻDEGO ROKU SETKI OSÓB ŁAMIE KRĘGOSŁUP SKACZĄC DO WODY”. Wykorzystano tu wieloznaczność przymiotnika płytki, który znaczy zarówno mający małą głębokość jak i powierzchowny, nieprzemyślany. Taki zabieg językowy przykuwa uwagę, każe zastanowić się nad sensem przekazu. Funkcje perswazyjną pełni także określenie ilości nieszczęśliwych wypadków rocznie – setki to naprawdę dużo. Użyte określenie „kalectwo” (uwypuklone przy pomocy powiększonej czcionki) ma wydźwięk mocno pejoratywny, jest brutalniejsze w swej wymowie od słowa „niepełnosprawność”. Użycie go przez stowarzyszenie zajmujące się problemami osób niepełnosprawnych to zabieg celowy, kolejny środek perswazji. Wszak środowisko to od lat walczy o wyeliminowanie z języka wyrazu „kaleka” i określenie go w przepisach prawnych jako stygmatyzującego, obelżywego.

Dużą rolę odgrywają użyte kolory. Tło plakatu jest czarne, podkreśla tragizm problemu. W połączeniu z żółtym sygnalizuje zagrożenie (ukośne żółto-czarne pasy służą do oznaczania miejsc szczególnie niebezpiecznych). Biały tekst na czarnym tle jest wyraźny, trudno go nie zauważyć.

Plakat kampanii „Płytka Wyobraźnia to kalectwo” spełnia swoje zadanie – nakreśla problem, przykuwa uwagę, oddziałuje na emocje. W momencie pojawienia się w przestrzeni publicznej wzbudził kontrowersje. Zarzucano mu dosadność i brutalność. Dyskusja, którą wywołał, tylko przysłużyła się rozpowszechnieniu kampanii, a sam plakat jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych grafik przygotowanych z myślą o reklamie społecznej.

Polecamy również:

  • Opis pomieszczenia - opis pokoju

    Wnętrze pokoju dziecinnego wyglądało na niewielkie, ale za to bardzo przytulne. Pomieszczenie było niezwykle jasne dzięki ogromnemu oknu, z którego rozlegał się zapierający dech w piersi widok na pobliskie wzgórza. Więcej »

  • Opis rzeźby – opis „Myśliciela” Rodina

    „Myśliciel”  Augusta  Rodina powstał w 1902 roku na zamówienie nigdy niepowstałego Muzeum Sztuk Zdobniczych w Paryżu, jako element „Bramy piekieł” inspirowanej twórczością Dantego. Swoje dzieło autor pierwotnie zatytułował „Poeta” – rzeźba miała... Więcej »

  • Opis budowli – opis Zamku Królewskiego w Warszawie

    Początki barokowo-klasycystycznego Zamku Królewskiego w Warszawie sięgają XIV wieku – wzniesiono wtedy Wielką Wieżę (dziś – Grodzką). W ciągu kolejnych wieków był rozbudowany. Pierwotnie pełnił funkcję rezydencji książąt mazowieckich, a od XVI wieku - rezydencji królewskiej. W... Więcej »

  • Akcja pod Arsenałem - opis

    Akcja pod Arsenałem była jedną z najważniejszych akcji zbrojnych, zorganizowanych przez Grupy Szturmowe Szarych Szeregów. Miała ona miejsce 26 marca 1943 r., a jej celem było odbicie więźniów politycznych, których Niemcy przewozili z siedziby gestapo (mieściła się przy Alei Szucha) na Pawiak.... Więcej »

  • Opis przeżyć wewnętrznych Skawińskiego

    [Fragmenty dziennika] - Zawsze znajdowałem wielką ulgę, mając okazję podziwiać tutejszą przyrodę. Przez strażniczą lunetę oglądałem położone za wodą, pełne egzotycznych drzew i zwierząt, lasy. Chociaż w swoim życiu widziałem już wiele części świata, natura wciąż potrafiła dać mi ukojenie. Także ta niewielka i... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 4 =
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01