Plakat powstał w ramach kampanii społecznej „Płytka Wyobraźnia to kalectwo” (zainicjowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji), która obejmuje szereg działań mających za zadanie ostrzec ludzi przed konsekwencjami skoków do wody w nieznanych miejscach. Plakat powstał równocześnie z wyprodukowanym przez agencje Upstairs Young & Rubicam oraz Your Design spotem reklamowym.
Celem reklamy społecznej jest zwrócenie uwagi szerokiego grona odbiorców na problem i wywołanie społecznie pożądanych zachowań. Przekaz musi być prosty i niezwykle czytelny, a przy tym dosadny. Omawiany plakat spełnia te warunki, a użyte środki perswazji naprawdę oddziałują na wyobraźnię.
Górna część plakatu to zdjęcie. Wykorzystane elementy składają się na niezwykle smutny obraz i nie pozostawiają wątpliwości, jak interpretować całość. Na dnie osuszonego basenu na wózku inwalidzkim siedzi manekin. Żółto-czarne okrągłe naklejki, symbol crash testów, wskazują, że jest to manekin zderzeniowy wykorzystywany do badania systemów bezpieczeństwa w pojazdach. Struktura odcinka szyjnego jest uszkodzona – kark jest złamany. Wyraźnym znakiem kalectwa jest także wózek. Ustawienie go na dnie basenu jednoznacznie wskazuje na przyczynę tragedii - przetrącony kręgosłup to efekt nieszczęśliwego skoku do wody. Całość ma charakter uniwersalny – na miejscu manekina może znaleźć się każdy, bo właśnie każdego z nas w testach zderzeniowych manekin zastępuje.
Tekst znajdujący się w dolnej części plakatu uzupełnia przekaz fotografii. Brzmi następująco: „PŁYTKA WYOBRAŹNIA TO KALECTWO – KAŻDEGO ROKU SETKI OSÓB ŁAMIE KRĘGOSŁUP SKACZĄC DO WODY”. Wykorzystano tu wieloznaczność przymiotnika płytki, który znaczy zarówno mający małą głębokość jak i powierzchowny, nieprzemyślany. Taki zabieg językowy przykuwa uwagę, każe zastanowić się nad sensem przekazu. Funkcje perswazyjną pełni także określenie ilości nieszczęśliwych wypadków rocznie – setki to naprawdę dużo. Użyte określenie „kalectwo” (uwypuklone przy pomocy powiększonej czcionki) ma wydźwięk mocno pejoratywny, jest brutalniejsze w swej wymowie od słowa „niepełnosprawność”. Użycie go przez stowarzyszenie zajmujące się problemami osób niepełnosprawnych to zabieg celowy, kolejny środek perswazji. Wszak środowisko to od lat walczy o wyeliminowanie z języka wyrazu „kaleka” i określenie go w przepisach prawnych jako stygmatyzującego, obelżywego.
Dużą rolę odgrywają użyte kolory. Tło plakatu jest czarne, podkreśla tragizm problemu. W połączeniu z żółtym sygnalizuje zagrożenie (ukośne żółto-czarne pasy służą do oznaczania miejsc szczególnie niebezpiecznych). Biały tekst na czarnym tle jest wyraźny, trudno go nie zauważyć.
Plakat kampanii „Płytka Wyobraźnia to kalectwo” spełnia swoje zadanie – nakreśla problem, przykuwa uwagę, oddziałuje na emocje. W momencie pojawienia się w przestrzeni publicznej wzbudził kontrowersje. Zarzucano mu dosadność i brutalność. Dyskusja, którą wywołał, tylko przysłużyła się rozpowszechnieniu kampanii, a sam plakat jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych grafik przygotowanych z myślą o reklamie społecznej.